Page 70 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 70

Elbise üstü nakışları, iç ve  dış mekânda bulunan unsur-
                                                              lar; çiçek, ağaç, kaya gibi tabiat elemanları (Görsel 3.12),
                                                              portrede erkeklerin sakal ve bıyıkları, kadınların saçları,
                                                              kaşları en ince ayrıntılarına kadar işlenir. Minyatür sana-
                                                              tında tarama, akıtma, noktalama, tonlama gibi her türlü
                                                              boyama tekniği kullanılabilir (Görsel 3.13). Özellikle port-
                                                              re çalışmalarında yüz renklerinin sürülüp tamamlanma-
                                                              sından sonra “su rötuşu” denilen bir işlemle arzu edilen
                                                              renkte bir su, fırça ile yüzün üzerinden geçirilerek bütün
                                                              çizgi ve noktaların birbirleri ile kaynaşması sağlanır.
                                                                 Osmanlı Ehl-i Hiref Okulu minyatürleri, geometride-
                                                              ki altın oran kuralına bağlı olarak altın dikdörtgen içine
                                                              yığma  perspektif  ile  nakşedilirdi.  Bu  minyatürler  genel
                                                              olarak 3 bölüme ayrılmaktadır:
                                                               1. Obje bölümü
                                                               2. Konuya bağlı bölümler
                                                               3. Zenginleştiren ve estetik oluşturan bölümler
                                                                 Kompozisyonda obje, konuyla ilgili olan ifadenin mer-
                                                              kez  noktasıdır.  Bu  bölüm  minyatür  sanatında  önde  ve
                                                              ortada olacak şekilde, konumuna göre diğer figürlerden
                        Görsel 3.12: Zeytin Hasadı, Ülker Erke, öz. kol.
                                                              daha  büyük  belirtilmektedir.  Diğer  bölümler,  objenin
                                                              çevresine dağılmış olarak gösterilir.
                                                                 Genel olarak Osmanlı minyatüründe görülen teknikler
                                                              ise şu şekildedir:
                                                               1. Objenin Yerleştirilme Tekniği: Obje, anlatılmak iste-
                                                              nen konunun odak noktasıdır. Sayfanın genellikle ön ve
                                                              orta bölümünde bulunur. Sosyal konumuna göre objeler-
                                                              de boyut farkı görülür.
                                                               2. Yığma Tekniği: Figürler arazi şekilleri üzerinde önde,
                                                              arkada, sağda veya solda kütleler oluşturur. Sanatçı fi-
                                                              gürleri, sıraya girmiş öğrenciler gibi göstermek zorunda
                                                              kalır. Figürlerin konumu neresi olursa olsun büyüklükleri
                                                              aynıdır. Bütün figürlerin görünür olmasına dikkat edilir.
                                                               3. Sıralama Tekniği: Bu teknik de yığma tekniğine ben-
                                                              zemektedir. Tek farklılık dar mekânda figürlerin sağdan
                                                              sola, soldan sağa, yan yana, enine hafif diyagonal olarak
                                                              sıralanmasıdır.
                                                               4. Perdeleme Tekniği: Arazili tasvirlerde kullanılır. Ara-
                                                              ziye yayılmış olan figürlerin dağılım şekilleri önde, arka-
                          Görsel 3.13: Çapkın, Serkan Çelik,  da, uzakta veya yakında oluşları ile gösterilir.
                          Sanatçının kendi koleksiyonundan.
                                                               5. Kümeleme Tekniği: Nakkaş Osman ve Levni minya-
                                                              türlerinde sıkça görülür. Kalabalık toplulukların bir arada
                                                              gösterilmesi  amacıyla  uygulanır.  Figürler  omuz  omuza
                                                              veya az aralıklarla gösterilir. En alttaki figür ile en üstteki
                                                              figür aynı büyüklüktedir.
                                                               6. Tek Figür Yerleştirme Tekniği: Figürün çizileceği yü-
                                                              zeyin orta noktası bulunur  ve figür bu noktada işlenir.
                                                              Dengeli bir görünüm arz eder. Bu tür minyatürlerde boy
                                                              enin 2.5 katıdır.
                                                               7. Dağınık Tek Figür Tekniği: Figürler ikişerli, üçerli mi-
                                                              nik gruplar veya daha kalabalık gruplar hâlinde sayfanın
                                                              her yerine dağılırlar (Görsel 3.14). İnsan figürleri, mutla-
                                                              ka birbirlerinden kopuk olarak gösterilir.
                            Görsel 3.14: Düğün, Ömer Faruk Atabek, öz. kol.
                                                            67
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75