Page 67 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 67

3.1.2 Minyatür Sanatının Kompozisyon
               Özelliklerinin Uygulanması
            Minyatür sanatında kullanılan kompozisyon türleri ge-
          nellikle yatay, dikey, kare ve daire kompozisyonlardır.
            Dikey kompozisyon örneği (Görsel 3.6)
            Yatay  kompozisyon örneği (Görsel 3.7)
             Kare kompozisyon örneği (Görsel 3.8)
          Bu türler dışında seçilen konunun özelliğine göre farklı
          kompozisyonlar da kullanılabilmektedir.
             Minyatürde  kompozisyonu  şekillendiren  en  önemli
          unsur; resmin biçim özelliklerini betimlemek, bir karak-
          tere  yönlendirmek  ve  bir  olayı  anlatmaktır.  Minyatür
          hem natüralist hem de soyut her iki yaklaşıma da atıfta
          bulunmaktadır. Görünen dünyanın verilerini tanınabilir
          ve organizasyonları açısından anlaşılabilir bir yaklaşımla
          yansıtan  bir  resim  sanatı  olarak  karşımıza  çıkmaktadır.
          Bu biçim özelliği nakkaşın her koşulda doğal olanı taklit
          etme  ihtiyacından  kaynaklanmaktadır.  Minyatüre  konu
          olan  kompozisyonların  çoğunlukla  gerçek  mekânlarda,
          gerçek kişiler tarafından ve bir sürece bağlı olarak yaşan-
          mış ya da hikâye edilmiş olması da önemli bir özellik ola-
          rak değerlendirilmektedir.
            Minyatür kompozisyonunda ön plana çıkan betimle-
          yici özellik iki boyutlu resim düzleminde kendine yer bul-
          maktadır. Resim düzleminin kullanılış biçimi ve gerçeklik
          yaklaşımı tasarımın sonraki aşamalarını yönlendiren ana
          faktör olarak değerlendirilir. Derinlik, perspektif, soyut-  Görsel 3.6: Dikey kompozisyon örneği, Kuğulu Kız, Zehra Çekin, öz. kol.
          luk, renk, figür anatomisi vb. açılardan da minyatür kom-
          pozisyonunu etkilemektedir.                          Minyatür kompozisyonlarında mimari, iç mekânlar, eş-
             Minyatür  tasarımında  yönü  de  vurgulayan  aydın-  yalar ve doğaya ait elemanlar algıladığımız üç boyutlu  kur-
          lık-karanlık, darlık-genişlik gibi uygulamalar hareket etki-  gudan uzaklaştırılıp iki boyutlu olarak yeniden tasarlanır.
          si yaratır.




































                                                         Görsel 3.7: Yatay kompozisyon örneği, Hoca Ahmet Yesevi, Özcan Özcan, öz. kol.

                                                            64
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72