Page 66 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 66
Minyatür çalışırken figürlerin, birbirlerini tümü ile ka-
patmayacak şekilde düzenlenmesine dikkat edilir. Uygu-
lamada kişilerin önemine göre orantı kurmaya, detayları
bütünüyle göstermeye, altın ve gümüş etkisi veren mal-
zemeler kullanmaya özen gösterilir.
Minyatürde hangi konu işlenecekse ilk önce o konu-
nun en önemli kişisi veya objesi tespit edilir. Bu önemli
kişi veya kişiler kâğıdın merkezine büyük olarak yerleş-
tirilir. Diğer kişi ve objeler, merkezdeki önemli kişi veya
kişilerden daha küçük ve yukarı doğru çizilerek ön ve
arka plan oluşturulur. Kâğıdın sınırları içinde kompozis-
yon oluşturulurken uygulamanın bu aşamasında hiçbir
kişi veya obje bir diğerini kapatmamalıdır. Kompozis-
yonun merkezinde olmayan figür veya objeler yanyana
dizilecek şekilde resmedilebilir. Kâğıtta boş kalan yerler
çiçek, bulut, ağaç motifleri ile zenginleştirilir (Görsel 3.5).
Minyatür çalışırken mimari yapı ve manzaralara da yer
verilecekse büyüklük-küçüklük farkı gözetmeden kompo-
zisyon oluşturulmalıdır. Mimari unsurlar, süsleme amacı
ile yapılmış geometrik motifler ve çizgiler minyatürlere
zenginlik katmaktadır. Minyatürün en önemli özelliği;
derinlik algısının, ışık-gölge oyunlarının kullanılmaması
Görsel 3.4: Sultan I. Ahmet, ve canlı renklere yer verilmesidir. Minyatür eserlerinde
Metropolitan Müzesi
altın ve gümüş yaldızlara da sık rastlanır. Minyatürde yer
Portrede izlenen figürün duruşu, yüz anatomisi, otur- verilecek figürler araştırılıp eskizlerle figür hareketleri
ma biçimi, mekân ve mekân elemanları yüzeyin yapısına belirlenmeye çalışılır. Elbiselerin renk ve biçimlerinde de
uygun bir şekilde cepheden, üstten ve diğer açılardan gerçekliğe dikkat edilir. Geleneksel motifler aynı zaman-
görülerek ayrıntılı tasvir edilir (Görsel 3.4). da stilize edilebilir.
Görsel 3.5: Süleymanname'den bir sayfa, TSMK
63