Page 121 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 121

Öğretmen,  öğrencileri  müzeye  götürmeden  önce   malı, varsa eserlerle ilgili gerçek ya da mitolojik
               müze  ve  müzedeki  eserlerle  ilgili  detaylı  bilgiler   hikâyeler öğrenilmeli,
               toplamalı, müzeden en etkili şekilde eğitim amaçlı
               nasıl faydalanması gerektiğini düşünmeli ve müze-  •  Müzenin eğitim sorumlularından yardım alınmalı,
               deki eserlerle ilgili etkinlikler planlamalıdır. Örneğin   •  Müze ziyaretinin süresi belirlenmeli,
               bazı eserlerin mitolojik hikâyeleri öğrenilip ziyaret
               esnasında yaratıcı drama etkinlikleri yapılarak zi-  •  Müze  ziyareti  ile  ilgili  çalışma  kâğıtları  ya  da
               yaret  eğlenceli  bir  hâle  getirilebilir.  Böylelikle  öğ-  müze rehberi hazırlanmalı,
               rencilerin konuyla ilgili kalıcı bilgilere sahip olması
               sağlanabilir.  Müze  ziyaretinde  uygulamalı  resim   •  Öğrenciler  belirlenen  müzeye  götürülmeden
               çalışmaları  yaptırılmak  isteniyorsa  ziyaret  öncesi   önce fikren hazırlanmalı,
               konuya uygun eser belirlenmelidir.
                                                                •  Ziyareti yapılacak müzede neler görebilecekleri
               Öğretmen, müzeyi daha önceden gezip müze ziya-     hakkında öğrencilerle konuşulmalı,
               reti ve müzedeki eserlerin analizi için uygun süreyi
               tespit etmelidir. Müze binası hakkında genel bir bil-  •  Fikirlerini söyleme konusunda cesaret verilmeli,
               giye sahip olunması, öğrencilerin temel ihtiyaçları-
               nı (lavabo, yeme, içme, dinlenme vb.) karşılama ve   •  Öğrencilere müze ziyareti sırasında hangi kural-
               müze binası içinde rahat dolaşmalarını sağlamak    lara dikkat etmeleri gerektiği açıkça belirtilmeli-
               açısından önemlidir.                               dir. (Müze ziyaret süreci ile ilgili formlar ve et-
                                                                  kinlik örnekleri ünite sonunda verilmiş olup
               Öğretmen, ziyaret öncesinde öğrencilere müzede     bu formlar çoğaltılarak kullanılabilir.)
               uyulması  gereken  kuralları  kavratmalıdır.  Bunun
               yanında ziyaretin amacı, süresi ve yanlarında ge-  b) Müzelerin Yapması Gereken Ön Hazırlıklar
               tirmeleri  gereken  malzemeler  hakkında  bilgi  ver-  Müze  yönetimleri,  ziyaretçi  gruplarıyla  ilgili  kayıt
               melidir. Müzede uygulamalı resim çalışması yaptı-  sistemi oluşturmalıdır. Müzelerin gelecek grupla il-
               rılacaksa kalem, silgi, resim kâğıdı, boya kalemleri   gili bilgileri (okul ve görevli öğretmenlerin adı, katı-
               gibi malzemelerin temin edilmesi gerektiği ziyaret   lımcı sayısı, sınıf vb.) istemeleri gerekir. Bu bilgiler,
               öncesinde öğrencilere söylenmelidir.             eğitsel malzemenin ve grubun fiziksel özelliklerine

               Öğretmen  tarafından  müze  gezisi  öncesi  öğren-  uygun  donanımın  hazırlanmasında  yardımcı  ola-
               cilere  uygulanmak  üzere  ön  anket,  müze  ziyareti   caktır.
               esnasında uygulanacak amaca uygun çalışma ka-    Müzelerde eğitim paketleri hazırlanmalı, bu doğrul-
               ğıtları  ve  müze  ziyareti  sonrası  uygulanacak  son   tuda uygun eğitim ortamları düzenlenmelidir
               anket hazırlanmalıdır.
                                                                Müze,  çalışanlarını  (müze  uzmanı,  müze  rehberi,
               Öğrenciler müzeye götürülmeden önce müzenin ta-  müze eğitimcisi) belirli aralıklarla eğitime tabi tut-
               nımı, müze çeşitleri, müzelerin görevleri ve amaçla-  malı, böylece onların çağın yeniliklerini müzeye ta-
               rı gibi konularda bilgilendirilmelidir. Gezi kapsamın-  şımalarını sağlamalıdır.
               da  müzede  yapılacak  etkinliklerden  bahsedilerek
               öğrencilerin verimli bir müze gezisi için hazırlanma-  Gönüllü Müze Dostu: Müze gönüllüleri, müzelerin
               sına yardımcı olunmalıdır.                       eğitim çalışmalarına katkı yapan öğrenci veya sivil-
               Müze Ziyareti Öncesi Öğretmenin Yapması Ge-      lerden oluşur. Üç ya da altı ay gibi sürelerde haf-
               reken Çalışmalar Listesi                         tada en fazla iki saat olmak kaydıyla müze içinde
                                                                pek çok bölümde çalışabilmektedirler. Gönüllülerin
               Faydalı bir müze ziyareti için planlı bir hazırlık ya-  müze ve galeri oyunları asistanlığı, öykü okuyucu-
               pılmalı ve aşağıda belirtilenler uygulanmalıdır:  luğu,  müze  sınıfı  asistanlığı,  okul  öncesi  grupları
                                                                ve anaokulu asistanlığı, karakterlerin kostümlerini
               •  Gidilecek müze belirlenmeli,                  giyerek  animatörlük  ve  hayvan  bakıcılığı  gibi  gö-
                                                                revleri vardır.
               •  Müzeye gidilecek uygun tarih saptanmalı,
                                                                Müze eğitimcisi, içeride ve dışarıda müze için ge-
               •  Gidilecek müzenin idaresi ile iletişime geçilmeli,  rekli olan ilişki ve bağlantıları kurmalıdır.
               •  Okullardan gerekli izin belgesi alınmalı,     Program  tasarlama  aşamasında  müze  eğitimcisi

               •  Öğrenci velileri bilgilendirilmeli ve velilerden ge-  kullanılacak yöntem, nesne ve konuları belirlemeli,
                 rekli izin alınmalı,                           uygulanacak grupları tespit etmeli, bunun yanında
                                                                iyi sonuç elde etmek için bütün bu çalışmaların na-
               •  Ziyaret  edilecek  müze  ile  ilgili  ön  bilgi  toplan-  sıl yapılacağını tasarlamalıdır.



                                                                                                               119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126