Page 121 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 121
Öğretmen, öğrencileri müzeye götürmeden önce malı, varsa eserlerle ilgili gerçek ya da mitolojik
müze ve müzedeki eserlerle ilgili detaylı bilgiler hikâyeler öğrenilmeli,
toplamalı, müzeden en etkili şekilde eğitim amaçlı
nasıl faydalanması gerektiğini düşünmeli ve müze- • Müzenin eğitim sorumlularından yardım alınmalı,
deki eserlerle ilgili etkinlikler planlamalıdır. Örneğin • Müze ziyaretinin süresi belirlenmeli,
bazı eserlerin mitolojik hikâyeleri öğrenilip ziyaret
esnasında yaratıcı drama etkinlikleri yapılarak zi- • Müze ziyareti ile ilgili çalışma kâğıtları ya da
yaret eğlenceli bir hâle getirilebilir. Böylelikle öğ- müze rehberi hazırlanmalı,
rencilerin konuyla ilgili kalıcı bilgilere sahip olması
sağlanabilir. Müze ziyaretinde uygulamalı resim • Öğrenciler belirlenen müzeye götürülmeden
çalışmaları yaptırılmak isteniyorsa ziyaret öncesi önce fikren hazırlanmalı,
konuya uygun eser belirlenmelidir.
• Ziyareti yapılacak müzede neler görebilecekleri
Öğretmen, müzeyi daha önceden gezip müze ziya- hakkında öğrencilerle konuşulmalı,
reti ve müzedeki eserlerin analizi için uygun süreyi
tespit etmelidir. Müze binası hakkında genel bir bil- • Fikirlerini söyleme konusunda cesaret verilmeli,
giye sahip olunması, öğrencilerin temel ihtiyaçları-
nı (lavabo, yeme, içme, dinlenme vb.) karşılama ve • Öğrencilere müze ziyareti sırasında hangi kural-
müze binası içinde rahat dolaşmalarını sağlamak lara dikkat etmeleri gerektiği açıkça belirtilmeli-
açısından önemlidir. dir. (Müze ziyaret süreci ile ilgili formlar ve et-
kinlik örnekleri ünite sonunda verilmiş olup
Öğretmen, ziyaret öncesinde öğrencilere müzede bu formlar çoğaltılarak kullanılabilir.)
uyulması gereken kuralları kavratmalıdır. Bunun
yanında ziyaretin amacı, süresi ve yanlarında ge- b) Müzelerin Yapması Gereken Ön Hazırlıklar
tirmeleri gereken malzemeler hakkında bilgi ver- Müze yönetimleri, ziyaretçi gruplarıyla ilgili kayıt
melidir. Müzede uygulamalı resim çalışması yaptı- sistemi oluşturmalıdır. Müzelerin gelecek grupla il-
rılacaksa kalem, silgi, resim kâğıdı, boya kalemleri gili bilgileri (okul ve görevli öğretmenlerin adı, katı-
gibi malzemelerin temin edilmesi gerektiği ziyaret lımcı sayısı, sınıf vb.) istemeleri gerekir. Bu bilgiler,
öncesinde öğrencilere söylenmelidir. eğitsel malzemenin ve grubun fiziksel özelliklerine
Öğretmen tarafından müze gezisi öncesi öğren- uygun donanımın hazırlanmasında yardımcı ola-
cilere uygulanmak üzere ön anket, müze ziyareti caktır.
esnasında uygulanacak amaca uygun çalışma ka- Müzelerde eğitim paketleri hazırlanmalı, bu doğrul-
ğıtları ve müze ziyareti sonrası uygulanacak son tuda uygun eğitim ortamları düzenlenmelidir
anket hazırlanmalıdır.
Müze, çalışanlarını (müze uzmanı, müze rehberi,
Öğrenciler müzeye götürülmeden önce müzenin ta- müze eğitimcisi) belirli aralıklarla eğitime tabi tut-
nımı, müze çeşitleri, müzelerin görevleri ve amaçla- malı, böylece onların çağın yeniliklerini müzeye ta-
rı gibi konularda bilgilendirilmelidir. Gezi kapsamın- şımalarını sağlamalıdır.
da müzede yapılacak etkinliklerden bahsedilerek
öğrencilerin verimli bir müze gezisi için hazırlanma- Gönüllü Müze Dostu: Müze gönüllüleri, müzelerin
sına yardımcı olunmalıdır. eğitim çalışmalarına katkı yapan öğrenci veya sivil-
Müze Ziyareti Öncesi Öğretmenin Yapması Ge- lerden oluşur. Üç ya da altı ay gibi sürelerde haf-
reken Çalışmalar Listesi tada en fazla iki saat olmak kaydıyla müze içinde
pek çok bölümde çalışabilmektedirler. Gönüllülerin
Faydalı bir müze ziyareti için planlı bir hazırlık ya- müze ve galeri oyunları asistanlığı, öykü okuyucu-
pılmalı ve aşağıda belirtilenler uygulanmalıdır: luğu, müze sınıfı asistanlığı, okul öncesi grupları
ve anaokulu asistanlığı, karakterlerin kostümlerini
• Gidilecek müze belirlenmeli, giyerek animatörlük ve hayvan bakıcılığı gibi gö-
revleri vardır.
• Müzeye gidilecek uygun tarih saptanmalı,
Müze eğitimcisi, içeride ve dışarıda müze için ge-
• Gidilecek müzenin idaresi ile iletişime geçilmeli, rekli olan ilişki ve bağlantıları kurmalıdır.
• Okullardan gerekli izin belgesi alınmalı, Program tasarlama aşamasında müze eğitimcisi
• Öğrenci velileri bilgilendirilmeli ve velilerden ge- kullanılacak yöntem, nesne ve konuları belirlemeli,
rekli izin alınmalı, uygulanacak grupları tespit etmeli, bunun yanında
iyi sonuç elde etmek için bütün bu çalışmaların na-
• Ziyaret edilecek müze ile ilgili ön bilgi toplan- sıl yapılacağını tasarlamalıdır.
119