Page 124 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 124
6.1.4. Müzede Eserleri ve Nesneleri İncelerken Bulmaca: Bulmacalar, çalışma yaprakları içerisin-
Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar de yer alabilecek yazılı etkinlik materyallerindendir.
Müze ziyareti öncesi öğretmen tarafından hazırla-
Müzede bir sanat eseri incelenirken aşağıda yer nabilecek bulmacalar, kavram ve sözcük öğretimi
alan sanat eleştirisi soruları sorulmalı ve cevapları için etkili bir yöntemdir.
aranmalıdır.
• Eserin adı nedir? Bulmacalar; müze koleksiyonlarındaki eserlerin
adları, hikâyeleri, teknik özellikleri, yapıldıkları
• Eserin sanatçısı kimdir? dönemler ve belli terimlerin tanımları gibi birçok
• Eser ne zaman ve nerede yapılmıştır? konuyu içeren sözcüklerin kavratılması amacıyla
kullanılabilir. Bu yöntem, bireysel olarak uygulana-
• Eser hangi teknikle yapılmıştır? bileceği gibi gruplar hâlinde de uygulanabilir.
• Eser hangi amaçla yapılmış olabilir?
Drama: Müzede uygulanacak yaratıcı drama so-
• Eser bugün de önemini korumakta mıdır? nucunda bireyin kendisini bir başkasının yerine ko-
• Hangi tarihî olaylar eserin oluşturulmasını etki- yarak gerçekleştireceği kişileştirme süreci, bir ürü-
lemiştir? nün ortaya çıkıp çıkmamasından daha önemlidir.
• Eser hangi öyküyü ya da simgeleri anlatmaya Oynama ve canlandırmaya dayalı olan drama, aktif
çalışmıştır? öğrenme temellidir. Yaşamda canlandırılabilecek
anlar drama ortamına getirilebilir.
• Bu sanat eserini daha iyi değerlendirebilmek
için başka ne gibi sorular sorabilirsiniz? Dokunma Etkinliği: Esas olarak fiziksel ve dü-
şünsel etkileşimi içeren bir yöntemdir. Yöntemin
uygulanmasındaki amaç, ziyaretçilerin kendi göz-
6.1.5. Müzelerde Gerçekleştirilen Sanatsal, lemleri neticesinde müzede sergilenen eserleri
Sosyal ve Kültürel Organizasyonlar kavrayabilmesidir. Bu uygulamanın diğer amacı
Müzede gerçekleşecek eğitim; önceden planları canlı, ilginç, öğretici etkinliklerle bireysel katılımın
yapılmış, süreleri belirlenmiş, araç gereçleri ha- sağlanmasıdır.
zırlanmış olan programın uygulama aşamasıdır. Nesnelerle Çalışma: Nesneler, üç boyutlu ve so-
Müzelerde drama, nesnelerin elle tutulması, eği- mut oldukları için yazılı bir belgeden veya sözden
tim tiyatrosuna katılma, kolaj yapma, üç boyutlu daha çok ilgi uyandırır. Nesnelerle çalışma; bakma,
heykeller yapma, sit ve kazı alanında çalışma, bir tanımlama, kaydetme, sınıflama, sorular sorma,
gösteriyi izleme gibi etkinlikler planlanabilir. Bunun yapı ile işlev arasında ilişki kurma, formüle etme,
için müzede konuları tasarlamakla görevli uzman gözlem yaparak sonuç çıkarma ve ifade etme yete-
bir eğitimci ve uygun bir mekân olmalıdır. neklerinin gelişmesine yardımcı olur.
Atölye Çalışmaları: Müzelerin eğitim bölümlerinin Karşılaştırma: Eserin orijinali ile müze kataloğun-
temel görevlerinden biri, ziyaretçi gruplarına yö- daki görüntüsü arasında kıyaslama yapılabilir. Böy-
nelik atölye çalışmaları düzenlemektir. Atölye ça- lece hem eserin ayrıntılarına odaklanma sağlanır
lışmalarında sınıf düzeylerine göre konu ve biçim hem de konuya karşı dikkatler sınanmış olur.
belirlenmelidir. Atölye çalışmaları; özgür yaşantılar
elde etmeyi, hayalleri somutlaştırabilmeyi, yapa- Tartışma: Müzede gruplar hâlinde gerçekleştirile-
rak yaşayarak öğrenmeyi ve bilgilerin pekişmesini cek münazara ve forum gibi tartışmalar bilgilerin
sağlar. pekişmesini kolaylaştıracak yöntemlerdir. Tartışma
Çalışma Yaprakları: Müze içerisinde öğretim sırasında ortaya atılan düşüncelerin doğru olup ol-
amacıyla kullanılabilecek en uygun etkinliklerden mamasından ziyade bireyin kendini özgürce ifade
olan çalışma yaprakları, nesnelere belli bir amaçla edebilmesi önemlidir.
bakmaya yardımcı sayfalardan oluşmaktadır. Ça- Kurslar: Müzelerde açılan kurslar (resim, heykel,
lışma yapraklarının asıl amacı sözcük, kavram ve hat, ebru vb.) çok amaçlı yapılan faaliyetlerdendir.
nesnelerin zihinde kalıcı olmasını sağlamaktır.
Batı ülkelerindeki müzelerde oldukça yaygın olan
Çalışma yapraklarının ilk sayfasına, çalışılacak bu uygulama Türkiye’de 2000’li yıllardan sonra
nesnenin bir resmi konabilir ve konuyla ilgili ön bilgi yaygınlaşmaya başlamıştır. İstanbul Modern Sanat
verilebilir. Daha sonra nesne ile ilgili sorular soru- Müzesi (resim, heykel kursları vb.), Topkapı Sarayı
labilir ve düzeye uygun etkinlikler (bulmaca, çeşitli Müzesi (geleneksel el sanatları kursu vb.), Anado-
oyunlar, çizim yapma, müzede nesnenin yerini be- lu Medeniyetleri Müzesi ve İzmir Resim ve Heykel
lirleme, diğer nesnelerle ve günlük hayatla bağlantı Müzesi gibi müzelerde bu tür kursların düzenlendi-
kurma vb.) düzenlenebilir. ği bilinmektedir.
122
122 Müze Eğitimi