Page 124 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 124

6.1.4. Müzede Eserleri ve Nesneleri İncelerken   Bulmaca: Bulmacalar, çalışma yaprakları içerisin-
                       Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar            de yer alabilecek yazılı etkinlik materyallerindendir.
                                                                   Müze ziyareti öncesi öğretmen tarafından hazırla-
                  Müzede  bir  sanat  eseri  incelenirken  aşağıda  yer   nabilecek bulmacalar, kavram ve sözcük öğretimi
                  alan sanat eleştirisi soruları sorulmalı ve cevapları   için etkili bir yöntemdir.
                  aranmalıdır.
                  •  Eserin adı nedir?                             Bulmacalar;  müze  koleksiyonlarındaki  eserlerin
                                                                   adları,  hikâyeleri,  teknik  özellikleri,  yapıldıkları
                  •  Eserin sanatçısı kimdir?                      dönemler  ve  belli  terimlerin  tanımları  gibi  birçok

                  •  Eser ne zaman ve nerede yapılmıştır?          konuyu  içeren  sözcüklerin  kavratılması  amacıyla
                                                                   kullanılabilir. Bu yöntem, bireysel olarak uygulana-
                  •  Eser hangi teknikle yapılmıştır?              bileceği gibi gruplar hâlinde de uygulanabilir.
                  •  Eser hangi amaçla yapılmış olabilir?
                                                                   Drama:  Müzede  uygulanacak  yaratıcı  drama  so-
                  •  Eser bugün de önemini korumakta mıdır?        nucunda bireyin kendisini bir başkasının yerine ko-
                  •  Hangi tarihî olaylar eserin oluşturulmasını etki-  yarak gerçekleştireceği kişileştirme süreci, bir ürü-
                     lemiştir?                                     nün ortaya çıkıp çıkmamasından daha önemlidir.
                  •  Eser hangi öyküyü ya da simgeleri anlatmaya   Oynama ve canlandırmaya dayalı olan drama, aktif
                     çalışmıştır?                                  öğrenme  temellidir.  Yaşamda  canlandırılabilecek
                                                                   anlar drama ortamına getirilebilir.
                  •  Bu  sanat  eserini  daha  iyi  değerlendirebilmek
                     için başka ne gibi sorular sorabilirsiniz?    Dokunma  Etkinliği:  Esas  olarak  fiziksel  ve  dü-
                                                                   şünsel  etkileşimi  içeren  bir  yöntemdir.  Yöntemin
                                                                   uygulanmasındaki amaç, ziyaretçilerin kendi göz-
                  6.1.5. Müzelerde Gerçekleştirilen Sanatsal,      lemleri  neticesinde  müzede  sergilenen  eserleri
                       Sosyal ve Kültürel Organizasyonlar          kavrayabilmesidir.  Bu  uygulamanın  diğer  amacı

                  Müzede  gerçekleşecek  eğitim;  önceden  planları   canlı, ilginç, öğretici etkinliklerle bireysel katılımın
                  yapılmış,  süreleri  belirlenmiş,  araç  gereçleri  ha-  sağlanmasıdır.
                  zırlanmış  olan  programın  uygulama  aşamasıdır.   Nesnelerle Çalışma: Nesneler, üç boyutlu ve so-
                  Müzelerde  drama,  nesnelerin  elle  tutulması,  eği-  mut oldukları için yazılı bir belgeden veya sözden
                  tim  tiyatrosuna  katılma,  kolaj  yapma,  üç  boyutlu   daha çok ilgi uyandırır. Nesnelerle çalışma; bakma,
                  heykeller yapma, sit ve kazı alanında çalışma, bir   tanımlama,  kaydetme,  sınıflama,  sorular  sorma,
                  gösteriyi izleme gibi etkinlikler planlanabilir. Bunun   yapı ile işlev arasında ilişki kurma, formüle etme,
                  için müzede konuları tasarlamakla görevli uzman   gözlem yaparak sonuç çıkarma ve ifade etme yete-
                  bir eğitimci ve uygun bir mekân olmalıdır.       neklerinin gelişmesine yardımcı olur.
                  Atölye Çalışmaları: Müzelerin eğitim bölümlerinin   Karşılaştırma: Eserin orijinali ile müze kataloğun-
                  temel  görevlerinden  biri,  ziyaretçi  gruplarına  yö-  daki görüntüsü arasında kıyaslama yapılabilir. Böy-
                  nelik atölye çalışmaları düzenlemektir. Atölye ça-  lece hem eserin ayrıntılarına odaklanma sağlanır
                  lışmalarında sınıf düzeylerine göre konu ve biçim   hem de konuya karşı dikkatler sınanmış olur.
                  belirlenmelidir. Atölye çalışmaları; özgür yaşantılar
                  elde  etmeyi,  hayalleri  somutlaştırabilmeyi,  yapa-  Tartışma: Müzede gruplar hâlinde gerçekleştirile-
                  rak yaşayarak öğrenmeyi ve bilgilerin pekişmesini   cek  münazara  ve  forum  gibi  tartışmalar  bilgilerin
                  sağlar.                                          pekişmesini kolaylaştıracak yöntemlerdir. Tartışma
                  Çalışma  Yaprakları:  Müze  içerisinde  öğretim   sırasında ortaya atılan düşüncelerin doğru olup ol-
                  amacıyla  kullanılabilecek  en  uygun  etkinliklerden   mamasından ziyade bireyin kendini özgürce ifade
                  olan çalışma yaprakları, nesnelere belli bir amaçla   edebilmesi önemlidir.
                  bakmaya yardımcı sayfalardan oluşmaktadır. Ça-   Kurslar: Müzelerde açılan kurslar (resim, heykel,
                  lışma yapraklarının asıl amacı sözcük, kavram ve   hat, ebru vb.) çok amaçlı yapılan faaliyetlerdendir.
                  nesnelerin zihinde kalıcı olmasını sağlamaktır.
                                                                   Batı ülkelerindeki müzelerde oldukça yaygın olan
                  Çalışma  yapraklarının  ilk  sayfasına,  çalışılacak   bu  uygulama  Türkiye’de  2000’li  yıllardan  sonra
                  nesnenin bir resmi konabilir ve konuyla ilgili ön bilgi   yaygınlaşmaya başlamıştır. İstanbul Modern Sanat
                  verilebilir. Daha sonra nesne ile ilgili sorular soru-  Müzesi (resim, heykel kursları vb.), Topkapı Sarayı
                  labilir ve düzeye uygun etkinlikler (bulmaca, çeşitli   Müzesi (geleneksel el sanatları kursu vb.), Anado-
                  oyunlar, çizim yapma, müzede nesnenin yerini be-  lu Medeniyetleri Müzesi ve İzmir Resim ve Heykel
                  lirleme, diğer nesnelerle ve günlük hayatla bağlantı   Müzesi gibi müzelerde bu tür kursların düzenlendi-
                  kurma vb.) düzenlenebilir.                       ği bilinmektedir.



            122
           122          Müze Eğitimi
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129