Page 55 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 55

Görsel 2.22: Uluslararası Müzeler Konseyi logosu












                                                                Görsel 2.24: Yerel kostümleri ile müze görevlisi, Skansen Açık
                                                                Hava Müzesi, Stockholm, İsveç
                                                                değinilmiştir.  Raporda  müzelerin  görsel,  bilimsel
                                                                ve  tarihsel  kültür  acenteleri  olduğuna  dikkat  çe-
                                                                kilmiştir.  Bunun  yanında  müzelerde  düşünceleri
                                                                sentezleme,  fikir  oluşturma  ve  estetik  duyarlılığı
                                                                şekillendirme gibi meziyetlerin de edinilebildiği be-
               Görsel 2.23: Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü   lirtilmiştir.
               (UNESCO) logosu
                                                                Günümüzde  müze  eğitiminde  kullanılan  yöntem-
               1926  yılında  Uluslararası  Müzeler  Dairesi,  1947   ler  arasında  önemli  bir  yere  sahip  olan  drama,
               yılında  ise  kısa  adı  ICOM  olan  Uluslararası  Mü-  1890’larda İsveç’te Artur Hazelius (Artur Hazel-
               zeler Konseyi [International Community of Muse-  yus) tarafından açılan ilk açık hava müzesinde uy-
               um (İnterneyşınıl Kominıtiy Müzyım)] kurulmuştur   gulanmaya başlanmıştır. Bu müzedeki yorumcular,
               (Görsel 2.22). Bu konsey, Türkiye’nin de içinde bu-  tarihsel  kostümler  giyip  insanların  geçmişte  nasıl
               lunduğu birçok ülkede yapmış olduğu çalışmalarla   yaşadığını anlatarak bir müze rehberi gibi hareket
               çağdaş müzecilik anlayışının yerleşmesine öncü-  etmişlerdir (Görsel 2.24).
               lük etmiştir.
                                                                1870’li  yıllarda  Minnesota  (Minesota)  Bilim  Mü-
               1950’lerde  eğitim  alanındaki  gelişmeler,  öğrenci-  zesinde  aktörler  ilk  olarak  kısa  tarihsel  monolog-
               nin araştırarak bulduğu bilgilerin analiz ve sente-  lar oynamışlardır. Bu deneyimden sonra 1984 yı-
               zi yoluyla öğrenmenin daha etkili olduğunu ortaya   lında  aynı  müze  kendi  tiyatro  bölümünü  açmıştır.
               çıkarmıştır. Bu durum, okul eğitiminde kütüphane,   1980’lerde Amerika’da  “yaşayan  tarih”  olarak  ad-
               laboratuvar ve müzelerin kullanılmasını gerekli kıl-  landırılan  aktivitelerin  bazı  biçimlerinin  içinde  yer
               mıştır. Yaşanan gelişmeler ışığında UNESCO (YU-  aldığı sekiz yüz alan yer almaktadır (Görsel 2.25).
               NESKO),  birçok  ülkede  seminerler  düzenleyerek
               müzelerin eğitimdeki rolünü vurgulamaya çalışmış-  1990’ların  başlangıcında  dünyadaki  büyük  ulusal
               tır (Görsel 2.23).                               müzelerin,  taşra  müzelerinin  ve  bağımsız  müze-
                                                                lerin çoğunda müze eğitimi bölümleri kurulmuştur.
               1960’ların sonunda müzelere eğitsel ziyaretler ar-  Son  yıllarda  pek  çok  ülkede  müze  eğitimi,  bütün
               tınca  talep  artışını  karşılamak  için  öğretmenlere   müzelerin yaşamsal ve ayrılmaz bir parçası olarak
               yönelik kaynak paketler ve özel yöntem kursları dü-  kabul edilmektedir.
               zenlenmesi gündeme gelmiştir.
               1970’lerdeki  en  önemli  gelişme,  çevresel  eğitim
               olarak da adlandırılan doğal çevreyle ilgili çalışma-
               lardır. Bu yıllarda müze eğitimine ilgi daha da art-
               maya başlamış, aynı zamanda açık hava müzeleri
               yaygınlaşmaya başlamıştır.
               1990’ların  başlangıcında  büyük  ulusal  müzeler,
               taşra müzeleri ve bağımsız müzelerde uzman per-
               sonelden  oluşan  yerleşik  müze  eğitim  birimleri
               açılmıştır.
               1984’te Amerikan Müze Topluluğunun “Yeni Yüzyıl
               İçin  Müze”  adlı  raporunda,  müze  eğitiminin  işlevi
               üzerinde  önemle  durularak  okul-müze  iş  birliğine   Görsel 2.25: Minnesota Bilim Müzesi, ABD



                                                                                                                 53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60