Page 55 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 55
Görsel 2.22: Uluslararası Müzeler Konseyi logosu
Görsel 2.24: Yerel kostümleri ile müze görevlisi, Skansen Açık
Hava Müzesi, Stockholm, İsveç
değinilmiştir. Raporda müzelerin görsel, bilimsel
ve tarihsel kültür acenteleri olduğuna dikkat çe-
kilmiştir. Bunun yanında müzelerde düşünceleri
sentezleme, fikir oluşturma ve estetik duyarlılığı
şekillendirme gibi meziyetlerin de edinilebildiği be-
Görsel 2.23: Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü lirtilmiştir.
(UNESCO) logosu
Günümüzde müze eğitiminde kullanılan yöntem-
1926 yılında Uluslararası Müzeler Dairesi, 1947 ler arasında önemli bir yere sahip olan drama,
yılında ise kısa adı ICOM olan Uluslararası Mü- 1890’larda İsveç’te Artur Hazelius (Artur Hazel-
zeler Konseyi [International Community of Muse- yus) tarafından açılan ilk açık hava müzesinde uy-
um (İnterneyşınıl Kominıtiy Müzyım)] kurulmuştur gulanmaya başlanmıştır. Bu müzedeki yorumcular,
(Görsel 2.22). Bu konsey, Türkiye’nin de içinde bu- tarihsel kostümler giyip insanların geçmişte nasıl
lunduğu birçok ülkede yapmış olduğu çalışmalarla yaşadığını anlatarak bir müze rehberi gibi hareket
çağdaş müzecilik anlayışının yerleşmesine öncü- etmişlerdir (Görsel 2.24).
lük etmiştir.
1870’li yıllarda Minnesota (Minesota) Bilim Mü-
1950’lerde eğitim alanındaki gelişmeler, öğrenci- zesinde aktörler ilk olarak kısa tarihsel monolog-
nin araştırarak bulduğu bilgilerin analiz ve sente- lar oynamışlardır. Bu deneyimden sonra 1984 yı-
zi yoluyla öğrenmenin daha etkili olduğunu ortaya lında aynı müze kendi tiyatro bölümünü açmıştır.
çıkarmıştır. Bu durum, okul eğitiminde kütüphane, 1980’lerde Amerika’da “yaşayan tarih” olarak ad-
laboratuvar ve müzelerin kullanılmasını gerekli kıl- landırılan aktivitelerin bazı biçimlerinin içinde yer
mıştır. Yaşanan gelişmeler ışığında UNESCO (YU- aldığı sekiz yüz alan yer almaktadır (Görsel 2.25).
NESKO), birçok ülkede seminerler düzenleyerek
müzelerin eğitimdeki rolünü vurgulamaya çalışmış- 1990’ların başlangıcında dünyadaki büyük ulusal
tır (Görsel 2.23). müzelerin, taşra müzelerinin ve bağımsız müze-
lerin çoğunda müze eğitimi bölümleri kurulmuştur.
1960’ların sonunda müzelere eğitsel ziyaretler ar- Son yıllarda pek çok ülkede müze eğitimi, bütün
tınca talep artışını karşılamak için öğretmenlere müzelerin yaşamsal ve ayrılmaz bir parçası olarak
yönelik kaynak paketler ve özel yöntem kursları dü- kabul edilmektedir.
zenlenmesi gündeme gelmiştir.
1970’lerdeki en önemli gelişme, çevresel eğitim
olarak da adlandırılan doğal çevreyle ilgili çalışma-
lardır. Bu yıllarda müze eğitimine ilgi daha da art-
maya başlamış, aynı zamanda açık hava müzeleri
yaygınlaşmaya başlamıştır.
1990’ların başlangıcında büyük ulusal müzeler,
taşra müzeleri ve bağımsız müzelerde uzman per-
sonelden oluşan yerleşik müze eğitim birimleri
açılmıştır.
1984’te Amerikan Müze Topluluğunun “Yeni Yüzyıl
İçin Müze” adlı raporunda, müze eğitiminin işlevi
üzerinde önemle durularak okul-müze iş birliğine Görsel 2.25: Minnesota Bilim Müzesi, ABD
53