Page 54 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 54
kurumları ve müze bilimi hakkında bilgi vererek
müze-eğitim ilişkisini başlatmışlardır.
1894-1895 yıllarında İngiltere’de ilk eğitsel müze
olan Haslemere (Hasılmir) Müzesi açılmıştır
(Görsel 2.18). Okulların bu müzeyi ziyaret etmeleri
ile okul-müze iş birliğinin ilk örnekleri gerçekleş-
miştir (Görsel 2.19 ve 2.20).
Yirminci yüzyılın başlarından itibaren müze eğitimi
bir uzmanlık alanı hâline gelmiştir. Müzelerde psi-
kolojik etkenlerin eğitim açısından etkili bir şekilde
kullanılmasını ilk kez 1905-1945 yılları arasında
müze eğitimcisi Arthur Parker (Artur Parkır) sağ-
Görsel 2.18. Haslemere Müzesi, İngiltere lamıştır. İlgi çekici programlar ile müzelerin müm-
kün olduğu kadar çok kişiye hitap edebileceğini
ileri süren Parker, yerel halkın kültür düzeyinin de
bu şekilde yükseltilebileceğini savunmuştur.
Müze eğitimi alanında birçok yenilik getiren
ABD’deki Indianapolis (İndiyanapolis) Çocuk
Müzesi 1924 yılında “çocuk müzesi” fikri ile açıl-
mıştır. On galeriden oluşan müzede nesnelerin
önüne “Lütfen dokunun.” şeklinde uyarı yazıları
konulmuş, bu şekilde çocukların dokunarak öğren-
meleri amaçlanmıştır (Görsel 2.21).
Görsel 2.19: Öğrenci etkinliği, 1910, Metropolitan Müzesi, ABD
Görsel 2.20: Eğitim etkinliği, 1924, Metropolitan Müzesi, ABD Görsel 2.21: Günümüzde Indianapolis Çocuk Müzesi, ABD
52
52 Müze Eğitimi