Page 53 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 53

2.1.4. Dünyadaki Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi

               Müze  eğitimi  19.  yüzyıldan  itibaren  Avrupa  ve   Müze  eğitimi,  19.  yüzyıldan  itibaren  Amerika  ve
               Amerika’daki  ülkelerin  kültür  politikalarında  ele   Avrupa’da  kurulmaya  başlanan  çocuk  müzelerin-
               alınmaya başlanmıştır. Bu yüzyıldan itibaren müze   de uygulanmaya başlanmıştır. 1823 yılında çocuk-
               ve galeriler aynı zamanda bir eğitim kurumu olarak   ların ilgi alanlarına cevap verecek ortam yaratma
               da  görülmeye  başlanmıştır.  Birinci  Dünya  Savaşı   düşüncesi  doğmuş  ve  1899’da  ilk  çocuk  müzesi
               sırasında müzeler çocuklara eğitim vermek için ve   Brooklyn  (Broklin)  Çocuk  Müzesi  kurulmuştur
               sergiler yoluyla halka önemli fikirleri iletmede bü-  (Görsel 2.17). İlk kurulan çocuk müzelerinin birçok
               yük rol oynamıştır.                              ilkesi  vardır.  Çocukların  zevk  alacağı  bir  eğitim
               Müzeler, çoğu zaman eğitim anlayışındaki değişim-  ortamı yaratma, okullarda ele alınan bilimsel ko-
               leri  takip  etmiştir.  Derslerin  işlenişinde  müzedeki   nularda pratik yapma olanağı sağlama, gözlem ve
               nesnelerden de yararlanılması bu dönemdeki eğiti-  düşünme yeteneklerini artırıp onları harekete ge-
               min önemli bir özelliğidir.                      çirme bunlardan bazılarıdır.
                                                                19. yüzyılın başında İngiltere’de bulunan 40 kadar
               Birinci Dünya Savaşı’nda müzeler çeşitli nedenler-  müze  arasında  1883  yılında  açılan  Ashmolean
               le işlevini yerine getiremeyen okulların eksikliklerini   (Aşmolın) Müzesi özellikle eğitim amacıyla kurul-
               gidermiş, gerektiğinde kaynaklarını kullanarak eği-  muş müzelere örnek teşkil eder.
               tim  gereksinimine  yanıt  vermiştir.  Bilgiyi  yaymak,
               gerekli olan fikirleri iletmek için sergiler kullanılmış-  19.  yüzyılın  sonlarına  doğru  eğitim  olanakların-
               tır. Okulların öğretime devam edemedikleri yerler-  daki ve öğretim yöntemlerindeki değişiklikler, mü-
               de  çocuklarla  yapılacak  çalışmalar                        zelerle  okullar  arasındaki  bağların
               için müzelerden yararlanılmıştır.                            kuvvetlenmesini  sağlamıştır.  Müze
                                                                            eğitimindeki gelişmeler, müze içinde
               İngiltere’de müzelerin eğitim öğretim-                       öğretim  ve  nesnelerin  okullara  gön-
               deki rolü 1857 yılında John Ruskin’in                        derilmesine  yönelik  ödünç  verme
               (Can Raskin) İngiltere parlamentosu-                         servislerinin  kurulması  bu  iki  kurum
               na  müzelerin  çalışan  sınıfların  eğiti-                   arasındaki  ilişkiye  örnek  verilebilir.
               minde  kullanılmasına  yönelik  öneri-                       Okullara  ödünç  verme  hizmeti  ilk
               de bulunmasıyla başlamıştır (Görsel                          olarak 1884’te Liverpool’da (Livırpul)
               2.16). 19. yüzyıl sonlarına doğru ilko-                      gerçekleştirilmiştir.
               kulların müze kurmaları ve müzelerin
               derslerde kullanılmak üzere seçilmiş                         Birçok  ülkede  müzeler,  malzeme
               müze nesnelerini okullara gönderme-                          ve  ürettikleri  kopya  eşyaları  ödünç
               si  gündeme  getirilmiştir.  Bu  tarihten                    vererek  okullarda  müze  köşesinin
               itibaren birçok okul müzesi açılmaya                         oluşmasına  katkıda  bulunmuşlardır.
               başlanmıştır.                      Görsel 2.16: John Ruskin  Bunun  yanında  öğretmenlere  kendi






























               Görsel 2.17: Brooklyn Çocuk Müzesi, ABD



                                                                                                                 51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58