Page 53 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 53
2.1.4. Dünyadaki Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi
Müze eğitimi 19. yüzyıldan itibaren Avrupa ve Müze eğitimi, 19. yüzyıldan itibaren Amerika ve
Amerika’daki ülkelerin kültür politikalarında ele Avrupa’da kurulmaya başlanan çocuk müzelerin-
alınmaya başlanmıştır. Bu yüzyıldan itibaren müze de uygulanmaya başlanmıştır. 1823 yılında çocuk-
ve galeriler aynı zamanda bir eğitim kurumu olarak ların ilgi alanlarına cevap verecek ortam yaratma
da görülmeye başlanmıştır. Birinci Dünya Savaşı düşüncesi doğmuş ve 1899’da ilk çocuk müzesi
sırasında müzeler çocuklara eğitim vermek için ve Brooklyn (Broklin) Çocuk Müzesi kurulmuştur
sergiler yoluyla halka önemli fikirleri iletmede bü- (Görsel 2.17). İlk kurulan çocuk müzelerinin birçok
yük rol oynamıştır. ilkesi vardır. Çocukların zevk alacağı bir eğitim
Müzeler, çoğu zaman eğitim anlayışındaki değişim- ortamı yaratma, okullarda ele alınan bilimsel ko-
leri takip etmiştir. Derslerin işlenişinde müzedeki nularda pratik yapma olanağı sağlama, gözlem ve
nesnelerden de yararlanılması bu dönemdeki eğiti- düşünme yeteneklerini artırıp onları harekete ge-
min önemli bir özelliğidir. çirme bunlardan bazılarıdır.
19. yüzyılın başında İngiltere’de bulunan 40 kadar
Birinci Dünya Savaşı’nda müzeler çeşitli nedenler- müze arasında 1883 yılında açılan Ashmolean
le işlevini yerine getiremeyen okulların eksikliklerini (Aşmolın) Müzesi özellikle eğitim amacıyla kurul-
gidermiş, gerektiğinde kaynaklarını kullanarak eği- muş müzelere örnek teşkil eder.
tim gereksinimine yanıt vermiştir. Bilgiyi yaymak,
gerekli olan fikirleri iletmek için sergiler kullanılmış- 19. yüzyılın sonlarına doğru eğitim olanakların-
tır. Okulların öğretime devam edemedikleri yerler- daki ve öğretim yöntemlerindeki değişiklikler, mü-
de çocuklarla yapılacak çalışmalar zelerle okullar arasındaki bağların
için müzelerden yararlanılmıştır. kuvvetlenmesini sağlamıştır. Müze
eğitimindeki gelişmeler, müze içinde
İngiltere’de müzelerin eğitim öğretim- öğretim ve nesnelerin okullara gön-
deki rolü 1857 yılında John Ruskin’in derilmesine yönelik ödünç verme
(Can Raskin) İngiltere parlamentosu- servislerinin kurulması bu iki kurum
na müzelerin çalışan sınıfların eğiti- arasındaki ilişkiye örnek verilebilir.
minde kullanılmasına yönelik öneri- Okullara ödünç verme hizmeti ilk
de bulunmasıyla başlamıştır (Görsel olarak 1884’te Liverpool’da (Livırpul)
2.16). 19. yüzyıl sonlarına doğru ilko- gerçekleştirilmiştir.
kulların müze kurmaları ve müzelerin
derslerde kullanılmak üzere seçilmiş Birçok ülkede müzeler, malzeme
müze nesnelerini okullara gönderme- ve ürettikleri kopya eşyaları ödünç
si gündeme getirilmiştir. Bu tarihten vererek okullarda müze köşesinin
itibaren birçok okul müzesi açılmaya oluşmasına katkıda bulunmuşlardır.
başlanmıştır. Görsel 2.16: John Ruskin Bunun yanında öğretmenlere kendi
Görsel 2.17: Brooklyn Çocuk Müzesi, ABD
51