Page 50 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 50

Orta Çağ müzeciliği; çoğunlukla kilise ve manas-  Müzecilik kavramının oluşması açısından 17. yüz-
                  tırlardaki  değerli  eşyalar,  kral  hazineleri  ve  gani-  yıl bir dönüm noktası olarak kabul edilebilir. Top-
                  metlerden meydana gelir. Özellikle resim, heykel,   luma açık olmayan bu eserler koleksiyonların çe-
                  el yazması, kutsal emanet ve azizlerden kalma de-  şitlenmesi ile birlikte artık toplumsal paylaşıma ve
                  ğerli eşyalar bu mekânlarda zengin koleksiyonların
                  oluşturulmasını sağlamıştır.
                  İlk çağlardan Rönesans’a kadar hazine niteliğinde
                  büyük bir birikimden söz edilse bile bugünkü anla-
                  mıyla koleksiyon kavramı Rönesans düşüncesinin
                  bir  ürünüdür.  Değerli  eserlerin  belirli  entelektüel
                  ortam  içinde  bir  araya  getirilip  korunması,  başka
                  bir  deyişle  müze  koleksiyonculuğunun  oluşması
                  Rönesans  Dönemi’nde  ortaya  çıkan  hümanizm
                  düşüncesinin bir neticesidir. Bu dönemde modern
                  müzeciliğe  giden  yolda  birer  basamak  sayılabile-
                  cek yeni mekânlar ortaya çıkmıştır. Bu yerler önce
                  stüdyo sonra da kabine (merak kabineleri) olarak
                  adlandırılmıştır (Görsel 2.6).

                  Fransa’da görülen daha sonra Almanya ve İtalya’da
                  yaygınlaşan stüdyolar; koleksiyonun veya bir par-
                  çasının  korunduğu,  mimari  değeri  olan,  sahibinin   Görsel 2.6: Urbino Dükü Montefeltro’nun stüdyosu, Urbino,
                  kültür  anlayışına  göre  düzenlenmiş,  herkesten   İtalya
                  uzak,  düşünmeye  ve  çalışmalara  adanmış  özel
                  mekânlardır.
                  Stüdyoların  ardından  yeni  sergileme  modelleriyle
                  modern  müzeciliğe  biraz  daha  yaklaşan  galeriler
                  ortaya çıkmıştır. Ziyaretçilere daha rahat dolaşım
                  olanağı sunmak ve aynı zamanda denetimi kolay-
                  laştırmak  üzere  tasarlanan  bu  galeri  modelinde,
                  nesne ve eserlerin düzenlenmesinde ışığın etkisi
                  dikkate alınarak özel bir yerleştirme planı uygulan-
                  mıştır. Bu yöntem ilk kez 16. yüzyılda, Floransa’da
                  Galleria degli Uffizi’de (Galeriya degl Ufizi) uygu-
                  lanmış daha sonra tüm Avrupa’da yaygınlaşmıştır
                  (Görsel 2.7).
                  Aynı dönemde Avrupa’da bitki türleri, mineraller ve
                  hayvanlar  üzerinde,  tıp  ve  eczacılık  konularında   Görsel 2.7: Uffizi Galerisi, Floransa, İtalya
                  özel  çalışma  eğilimini  ortaya  koyan;  laboratuvar,
                  dershane ve kütüphane işlevlerini aynı anda gören;
                  doğa tarihi ve sanat koleksiyonlarından oluşan pek
                  çok kabine oluşturulmuştur.

                  16.  yüzyılda  eğitim  alanında  anatomi,  eczacılık,
                  tıp, botanik ve zooloji ile ilişkili koleksiyonlar ortaya
                  çıkmıştır.  Kişisel  ilgiye  göre  çeşitlenen  araştırma
                  koleksiyonlarının  bugünkü  anlamda  oluşumu  da
                  yine aynı yüzyılda gerçekleşmiştir. İlk kez 15 ve 16.
                  yüzyıllarda Fransa’da görülmeye başlanan kabine-
                  ler, daha sonra diğer Avrupa ülkelerinde de yaygın-
                  lık  kazanmıştır.  Böylece  bir  yandan  koleksiyonlar
                  çeşitlenirken bir yandan da mekânlar ve bunların
                  işlevleri  farklılaşmış,  modern  müzelerin  öncüleri
                  ortaya çıkmıştır. Stüdyolar, merak kabineleri, doğa
                  tarihi kabineleri ve galeri gibi mekânların tümü, mü-
                  zenin  tarihî  aşamalarını  oluşturan  basamaklardır   Görsel 2.8: Ole Worm’un merak kabinesi, 1655, Wormianum
                  (Görsel 2.8).                                    (Vormiyanum) Müzesi, Kopenhag, Danimarka



            48
           48           Müze Eğitimi
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55