Page 75 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 75

Çocuklar için çocuk müzelerinde ya da müzedeki
                                                          l
               çocuk  bölümlerinde  ilgi  çekici,  nesnelere  odak ı,
               eğlenceli,  katılımcı  ve  oyunlarla  zenginleştirilmiş
               programlar oluşturulmaktadır. Böylelikle çocuklara
               kendi ilgilen dikleri ve seçtikleri nesnelerle çalışma
               fırsatı veril mektedir (Görsel 3.5). Müzelerde öğret-
               menlerle temas kurularak müze ziyaretine hazırlık
               doğrultusunda  telefonla  bilgi  verme,  müze  prog-
               ramları ile ödünç malzeme gönderme ve bilgi ta-
               kımı hazırlama gibi hizmetler verilmektedir. Ayrıca
               bu kurumların öğretmenlerden müze ziyareti son-
               rası rapor isteme, düzenli kurslar açma, atöl yeler
               düzenleme ve okullara gitme gibi etkinlikleri de söz
               konusudur.
               Müzelerde rehberli turlar dışında resimli konferans,   Görsel 3.5. Eğitim Etkinlikleri, Anadolu Medeniyetleri Müzesi
               dokunma oturumu, öykü anlatma, drama veya rol    Ankara
               oynama, bir sanat eseri karşısında tartışma gibi et-
               kinlikler düzenlenmektedir.
               Müze Eğitim Biriminin İlk Oluşumu, Gelişimi ve
               Öğrenmeye Katkıları
               19. yüzyılın ilk çeyreğinde İngiltere’de bilgiyi yayma
               ve eğitim fırsatları yaratmayı temel bir görev ola-
               rak benimseyen edebiyat ve felsefe toplulukları ile
               makinist enstitüleri kurulmuştur. Bu kurumlar, orta
               sınıflar için eğitim aracı olarak çeşitli müzeler kur-
               muşlardır.  Müzelerde  bilimsel  modeller,  resimler,
               jeolojik  örnekler  içeren  koleksiyonlar  sergilenmiş;
               yetişkinlere verilen konferans ve derslerin yanında
               okullara da müzeyi ziyaret etme fırsatı sunulmuştur.
                                                                Görsel 3.6. Norwich (Norviç) Kalesi Müzesi, İngiltere
               19. yüzyılda İngiltere’de doğrudan eğitim amacıyla
               pek çok müze kurulmuştur. Bunun en önemli ne-
               denlerden  biri  eğitimde  fırsat  eşitliğinin  sağlana-
               mamış  olmasıdır.  Okul  eğitiminin  yeni  gelişmeye
               başladığı bu dönemde çocuklar için eğitim kurum-
               larının yetersiz kalması nedeniyle halkın kendi ken-
               dini  eğitmesi  için  çeşitli  çalışmalara  başlanmıştır.
               Böylelikle müzelerin bu eğitimi sağlayabilecek ku-
               rumlar olabileceğine yönelik düşünce ortaya çıkmış
               ve müzeler, koleksiyonu ve sergileri ile başlı başına
               bir eğitim kurumu olarak algılanmaya başlanmıştır.

               Müzelerdeki  eğitim  faaliyetleri,  izleyiciye  olabildi-
               ğince  çok  bilginin  aktarılması  şeklinde  düşünül-
               müştür. Sanayi ve teknolojideki önemli gelişmeleri
               sergilemek,  halkı  bilgilendirmek  ve  eğlendirmek
               için  ilgi  çekebilecek  nesneleri  sergilemeye  başla-
               yan müzeler ayrıca konferans, özel kurs vb. etkin-
               likler  yapmış,  okul  grupları  için  de  programlar  ve
               öğretici sergiler düzenlemişlerdir.
               1820’lerin  başında  Norwich’te  (Norviç)  kurulan
               sistematik  müzeye  okul  gezileri  gerçekleştiril-
               miştir (Görsel 3.6 ve 3.7). Scarbaratcy (Sıkarba-
               rasi) Felsefe Topluluğu tarafından kurulan müze,
               1846’da okullara parasız olarak hizmet vermiştir.
               Bugün Victoria (Viktorya) ve Albert (Elbırt) Müze-
               si  olarak  bilinen  Güney  Kensington  (Kensingtın)   Görsel 3.7. Norwich Kalesi Müzesi eğitim etkinliği, İngiltere



                                                                                                                 73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80