Page 75 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 75
Çocuklar için çocuk müzelerinde ya da müzedeki
l
çocuk bölümlerinde ilgi çekici, nesnelere odak ı,
eğlenceli, katılımcı ve oyunlarla zenginleştirilmiş
programlar oluşturulmaktadır. Böylelikle çocuklara
kendi ilgilen dikleri ve seçtikleri nesnelerle çalışma
fırsatı veril mektedir (Görsel 3.5). Müzelerde öğret-
menlerle temas kurularak müze ziyaretine hazırlık
doğrultusunda telefonla bilgi verme, müze prog-
ramları ile ödünç malzeme gönderme ve bilgi ta-
kımı hazırlama gibi hizmetler verilmektedir. Ayrıca
bu kurumların öğretmenlerden müze ziyareti son-
rası rapor isteme, düzenli kurslar açma, atöl yeler
düzenleme ve okullara gitme gibi etkinlikleri de söz
konusudur.
Müzelerde rehberli turlar dışında resimli konferans, Görsel 3.5. Eğitim Etkinlikleri, Anadolu Medeniyetleri Müzesi
dokunma oturumu, öykü anlatma, drama veya rol Ankara
oynama, bir sanat eseri karşısında tartışma gibi et-
kinlikler düzenlenmektedir.
Müze Eğitim Biriminin İlk Oluşumu, Gelişimi ve
Öğrenmeye Katkıları
19. yüzyılın ilk çeyreğinde İngiltere’de bilgiyi yayma
ve eğitim fırsatları yaratmayı temel bir görev ola-
rak benimseyen edebiyat ve felsefe toplulukları ile
makinist enstitüleri kurulmuştur. Bu kurumlar, orta
sınıflar için eğitim aracı olarak çeşitli müzeler kur-
muşlardır. Müzelerde bilimsel modeller, resimler,
jeolojik örnekler içeren koleksiyonlar sergilenmiş;
yetişkinlere verilen konferans ve derslerin yanında
okullara da müzeyi ziyaret etme fırsatı sunulmuştur.
Görsel 3.6. Norwich (Norviç) Kalesi Müzesi, İngiltere
19. yüzyılda İngiltere’de doğrudan eğitim amacıyla
pek çok müze kurulmuştur. Bunun en önemli ne-
denlerden biri eğitimde fırsat eşitliğinin sağlana-
mamış olmasıdır. Okul eğitiminin yeni gelişmeye
başladığı bu dönemde çocuklar için eğitim kurum-
larının yetersiz kalması nedeniyle halkın kendi ken-
dini eğitmesi için çeşitli çalışmalara başlanmıştır.
Böylelikle müzelerin bu eğitimi sağlayabilecek ku-
rumlar olabileceğine yönelik düşünce ortaya çıkmış
ve müzeler, koleksiyonu ve sergileri ile başlı başına
bir eğitim kurumu olarak algılanmaya başlanmıştır.
Müzelerdeki eğitim faaliyetleri, izleyiciye olabildi-
ğince çok bilginin aktarılması şeklinde düşünül-
müştür. Sanayi ve teknolojideki önemli gelişmeleri
sergilemek, halkı bilgilendirmek ve eğlendirmek
için ilgi çekebilecek nesneleri sergilemeye başla-
yan müzeler ayrıca konferans, özel kurs vb. etkin-
likler yapmış, okul grupları için de programlar ve
öğretici sergiler düzenlemişlerdir.
1820’lerin başında Norwich’te (Norviç) kurulan
sistematik müzeye okul gezileri gerçekleştiril-
miştir (Görsel 3.6 ve 3.7). Scarbaratcy (Sıkarba-
rasi) Felsefe Topluluğu tarafından kurulan müze,
1846’da okullara parasız olarak hizmet vermiştir.
Bugün Victoria (Viktorya) ve Albert (Elbırt) Müze-
si olarak bilinen Güney Kensington (Kensingtın) Görsel 3.7. Norwich Kalesi Müzesi eğitim etkinliği, İngiltere
73