Page 76 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 76
Müzesinin okullara ödünç nesne verdiği ve taşra
kentleri için bir gezici müze oluşturduğu bilinmek-
tedir (Görsel 3.8).
20. yüzyıl başlarında geleneksel eğitimin yerini
ilerlemeci eğitim felsefesinin almaya başlamasıyla
okullar müzelerde eğitime daha fazla önem ver-
mişlerdir. Comenius (Kominyus), John Dewey (Can
Dövi) gibi kuramcıların nesnelerle etkileşim yoluyla
aktif katılımın ve deneyimin önemini vurgulaması
müzelerin eğitimdeki önemini artırmıştır. Müzeler
de bu dönemde okullara hizmet veren eğitim bö-
lümleri kurmaya başlamışlardır.
Görsel 3.8: Victoria ve Albert Müzesi, İngiltere 1901-1914 yılları arasında İngiltere’de Leeds (Lids)
Müzesinde okullar için bir birim oluşturulmuştur.
Stockholm’deki Northern (Norden) Müzesinde ilk
kez özel eğitim bölümü oluşturulmuştur. Bu mü-
zede 1938’den itibaren okul çocuklarıyla düzenli
dersler yapılmaya başlanmış, daha sonra çeşitli
müzeler de bu örneği izlemişlerdir (Görsel 3.9).
Eğitim bölümlerinin kurulmasıyla okullar tarafından
müzelere yapılan turların sayısı artmış ve müzele-
rin okullara ödünç eser verme hizmetlerinde geliş-
me kaydedilmiştir. Müzelerde ayrı eğitim odaları
oluşturulmuş ve dokunulabilecek kopyaların da bu-
lunduğu bu yerlerde öğrencilere nesnelerle ilişkili
dersler verilmiştir.
Görsel 3.9: Northern (Northörn) Müzesi, İsveç 3.1.2. Müzelerin Sunduğu Hizmetler
Resimli konferans: Seçilmiş bir temanın resim,
fotoğraf, slayt ve maket kullanılarak açıklanmasına
denir.
Dokunma oturumu: Çocukların müze koleksiyo-
nu ile yakın temasını sağlamak amacıyla müzedeki
eserlerin sağlam ve yenilenebilecek kopyalarının
sorular eşliğinde eğlenceli bir biçimde incelenmesi
etkinliğidir. Ayrıca okul öncesi çocuk grupları, en-
gelliler ve yabancı okul öğrencileri için hazırlanmış
özel programlar, müze eğitimine dâhildir. Büyük
müzelerde gerek görme gerek işitme engelliler için
dokunulabilir sergiler ya da işaret dilini kullanan
rehberler eşliğinde programlar düzenlenmektedir.
Görsel 3.10: Eğitim etkinlikleri, Kent Müzesi, Bursa
Müzeye ulaşmanın güç olduğu durumlarda veya
ziyaret öncesinde, müze eğitimi yöntemlerine uy-
gun olarak müze eğitimcileri tarafından okullarda
konferans, slayt, video, film gösterimi yapılmakta-
dır (Görsel 3.10).
Eğitim kurumlarına müze koleksiyonlarından bazı
parçalar ödünç verilebilmektedir. Bunun yanında yaz
tatillerinde ilgili kişiler için kurslar da açılmaktadır.
Müze ziyareti öncesi ve sonrasında çok amaç-
lı toplantı salonunda ziyaretçi grupları ile yapılan
bilgilendirme toplantıları, çocuklarla drama, el işi
resim çalışmaları, film gösterimi ve konferans gibi
etkinliklerin hepsi eğitim ortamını oluşturmaktadır
Görsel 3.11: Fralin (Fıralin) Müzesi, ABD (Görsel 3.11).
74
74 Müze Eğitimi