Page 76 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 76

Müzesinin okullara ödünç nesne verdiği ve taşra
                                                                   kentleri için bir gezici müze oluşturduğu bilinmek-
                                                                   tedir (Görsel 3.8).

                                                                   20.  yüzyıl  başlarında  geleneksel  eğitimin  yerini
                                                                   ilerlemeci eğitim felsefesinin almaya başlamasıyla
                                                                   okullar  müzelerde  eğitime  daha  fazla  önem  ver-
                                                                   mişlerdir. Comenius (Kominyus), John Dewey (Can
                                                                   Dövi) gibi kuramcıların nesnelerle etkileşim yoluyla
                                                                   aktif  katılımın  ve  deneyimin  önemini  vurgulaması
                                                                   müzelerin  eğitimdeki  önemini  artırmıştır.  Müzeler
                                                                   de bu dönemde okullara hizmet veren eğitim bö-
                                                                   lümleri kurmaya başlamışlardır.
                  Görsel 3.8: Victoria ve Albert Müzesi, İngiltere  1901-1914 yılları arasında İngiltere’de Leeds (Lids)
                                                                   Müzesinde  okullar  için  bir  birim  oluşturulmuştur.
                                                                   Stockholm’deki  Northern  (Norden)  Müzesinde  ilk
                                                                   kez  özel  eğitim  bölümü  oluşturulmuştur.  Bu  mü-
                                                                   zede  1938’den  itibaren  okul  çocuklarıyla  düzenli
                                                                   dersler  yapılmaya  başlanmış,  daha  sonra  çeşitli
                                                                   müzeler  de  bu  örneği  izlemişlerdir  (Görsel  3.9).
                                                                   Eğitim bölümlerinin kurulmasıyla okullar tarafından
                                                                   müzelere yapılan turların sayısı artmış ve müzele-
                                                                   rin okullara ödünç eser verme hizmetlerinde geliş-
                                                                   me  kaydedilmiştir.  Müzelerde  ayrı  eğitim  odaları
                                                                   oluşturulmuş ve dokunulabilecek kopyaların da bu-
                                                                   lunduğu bu yerlerde öğrencilere nesnelerle ilişkili
                                                                   dersler verilmiştir.

                  Görsel 3.9: Northern (Northörn) Müzesi, İsveç    3.1.2. Müzelerin Sunduğu Hizmetler
                                                                   Resimli  konferans:  Seçilmiş  bir  temanın  resim,
                                                                   fotoğraf, slayt ve maket kullanılarak açıklanmasına
                                                                   denir.
                                                                   Dokunma oturumu: Çocukların müze koleksiyo-
                                                                   nu ile yakın temasını sağlamak amacıyla müzedeki
                                                                   eserlerin  sağlam  ve  yenilenebilecek  kopyalarının
                                                                   sorular eşliğinde eğlenceli bir biçimde incelenmesi
                                                                   etkinliğidir. Ayrıca okul öncesi çocuk grupları, en-
                                                                   gelliler ve yabancı okul öğrencileri için hazırlanmış
                                                                   özel  programlar,  müze  eğitimine  dâhildir.  Büyük
                                                                   müzelerde gerek görme gerek işitme engelliler için
                                                                   dokunulabilir  sergiler  ya  da  işaret  dilini  kullanan
                                                                   rehberler  eşliğinde  programlar  düzenlenmektedir.
                  Görsel 3.10: Eğitim etkinlikleri, Kent Müzesi, Bursa
                                                                   Müzeye  ulaşmanın  güç  olduğu  durumlarda  veya
                                                                   ziyaret öncesinde, müze eğitimi yöntemlerine uy-
                                                                   gun  olarak  müze  eğitimcileri  tarafından  okullarda
                                                                   konferans, slayt, video, film gösterimi yapılmakta-
                                                                   dır (Görsel 3.10).
                                                                   Eğitim  kurumlarına  müze  koleksiyonlarından  bazı
                                                                   parçalar ödünç verilebilmektedir. Bunun yanında yaz
                                                                   tatillerinde ilgili kişiler için kurslar da açılmaktadır.

                                                                   Müze  ziyareti  öncesi  ve  sonrasında  çok  amaç-
                                                                   lı  toplantı  salonunda  ziyaretçi  grupları  ile  yapılan
                                                                   bilgilendirme  toplantıları,  çocuklarla  drama,  el  işi
                                                                   resim çalışmaları, film gösterimi ve konferans gibi
                                                                   etkinliklerin hepsi eğitim ortamını oluşturmaktadır
                  Görsel 3.11: Fralin (Fıralin) Müzesi, ABD        (Görsel 3.11).



            74
           74           Müze Eğitimi
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81