Page 78 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 78

3.2. MÜZELERİN EĞİTİM AMAÇLI KULLANIMI
                  3.2.1. Müzelerin Eğitim Amaçlı
                        Kullanılmasının Önemi

                  Okul  dışında  eğitim  ve  öğretimin  etkili  olarak
                  ger çekleştirilebildiği  ortamlardan  bir  tanesi  de
                  müzeler dir.  Eğitim  öğretim  yöntemlerindeki  yeni
                  yaklaşımlara  göre  önemli  olan  husus,  öğrencinin
                  belirlenmiş bilgilere ulaşmasının yanında deneyim-
                  lerinin  üzerine  eklemeler  yaparak  yeni  sonuçlara
                  varmasıdır. Burada öğrenen kişi kavrama yetene-
                  ğini geliştireceği gibi aktif olarak etkinliklere katıla-
                  cak, edindiği deneyimlerle de yeni bilgilere ulaşa-
                  caktır. Bunun için öğrenciyi derse karşı aktif hâle   Görsel 3.16: Eğitim etkinliği, Kent Müzesi, Bursa
                  getirerek yeni deneyimler kazanmasını sağlayacak
                  mekânlara ihtiyaç vardır. Müzeler bu ihtiyacı karşı-
                  layabilecek kurumların başında yer almaktadır.
                  Müzelerde yapılacak eğitim öğretim faaliyetlerinin
                  toplumun  kültürel  bilincini  yükseltmek  gibi  önemli
                  bir işlevi vardır. Asırlar boyunca kuşaktan kuşağa
                  süzülerek gelen kültürel değerler öğrenciye müze-
                  ler aracılığıyla aktarılabilir. O da edindiği kazanım-
                  larla  bu  birikime  katkıda  bulunabilecek  yeterliliğe
                  ulaşır.
                  Müzeler kültürel unsurların somut örneklerinin ser-
                  gilendiği  yerlerdir.  İzleyici  müze  aracılığıyla  kendi
                  kültürel birikiminin farkına vardığı gibi farklı kültür-
                  ler hakkında mukayese yeteneğini de geliştirir.
                  Koleksiyonundaki nesnelerle öğrencinin derse kar-  Görsel 3.17: Eğitim etkinliği, Anadolu Medeniyetleri Müzesi,
                  şı  motivasyonunu  artıran  müzeler  aynı  zamanda   Ankara
                  onda  belli  düşünceleri  ve  duyguları  da  uyandıra-
                  bilecek  ideal  mekânlardır.  Müzelerde  sergilenen
                  nesneler pek çok kişi için merak ve heyecan uyan-  İl genelinde arşiv değeri olan evrak ve doküman-
                  dıracak özelliklere sahiptir. Burada yapılacak etkin-  lar,  yayın,  kitap  dergi,  broşür,  katalog,  fotoğraf,
                  liklerle günlük yaşamdan farklı bir deneyim ortamı   video film, film şeridi, dia, eğitim araç ve gereçle-
                  sunulmakta bu da eğitim öğretim ortamı olarak mü-  ri, özellikle geçmiş yıllara ait ders kitapları eğitim
                  zelerin önemini artırmaktadır. Müzelerin öğrenme   materyalleri ile nesneler temin edilerek kayıt altına
                  mekânları olarak kabul edilmesinin diğer bir nede-  alınmış ve bunların eğitim amaçlı kullanılması sağ-
                  ni de burada izleyicilerin bilgiyi kendisinin yapılan-  lanmıştır.
                  dırdığı  ve  kendi  öğrenmesini  yönettiği  görüşüdür.   Bu müzelerin temel amacı gençlerimizin millî, ma-
                  Yeni bilgilerin eski bilgilerle karşılaştırılması ve bü-  nevi ve kültürel değerleri benimseyen, koruyan ve
                  tünleştirilmesi ile oluşan öğrenmede deneyim, an-  geliştiren; sanat ve kültür eserleri, müze ve anıtlar
                  lama, beceri ve önceki bilgi birikimi önemlidir. Mü-  gibi millî değerlerimizi tanıyan, günümüz ve geçmiş
                  zeler de yeni bilginin oluşturulması için bir kaynak   arasında nesneler ile bağlantı kurarak mazisini öğ-
                  olarak görülmektedir. Öğrenmenin gönüllü olması   renen, mantık ve beğeni duygusu gelişmiş bireyler
                  ve kişinin seçimleri ile gerçekleşmesi de müzelerin   olarak yetiştirilmeleridir. 81 ilimizde yaygınlaştırılan
                  öğrenme ortamı olarak değerini artırmaktadır.    bu müzeler öğrenciler için yaşayarak öğrenme sü-
                                                                   recine katkı sağlamaktadır.
                  İl Eğitim Tarihi Müzeleri
                                                                   Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak
                  Ülkemizde 2017 yılında Milli Eğitim Bakanlığı Or-
                  taöğretim  Genel  Müdürlüğü  öncülüğünde  öğren-  Kullanılabilmesi İçin Öneriler
                  cilerimizin  okul  dışı  eğitim  ortamı  olarak  kullana-  •   Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanılması ile
                  bilecekleri aynı zamanda müze ziyaretçilerinin de   ilgili  planlama  yapılırken  müze  eğitimi  gerek-
                  yararlanabileceği her ilde “İl Eğitim Tarihi Müzesi”   sinimlerinin,  eğitim  verilecek  grupların,  uygu-
                  kurulması planlanmış ve müze kuruluşları 2018 yılı   lanacak eğitim programlarının ve kullanılacak
                  itibariyle tamamlanmıştır.                          araç gereçlerin de dikkate alınması gerekir.



            76
           76           Müze Eğitimi
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83