Page 78 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 78
3.2. MÜZELERİN EĞİTİM AMAÇLI KULLANIMI
3.2.1. Müzelerin Eğitim Amaçlı
Kullanılmasının Önemi
Okul dışında eğitim ve öğretimin etkili olarak
ger çekleştirilebildiği ortamlardan bir tanesi de
müzeler dir. Eğitim öğretim yöntemlerindeki yeni
yaklaşımlara göre önemli olan husus, öğrencinin
belirlenmiş bilgilere ulaşmasının yanında deneyim-
lerinin üzerine eklemeler yaparak yeni sonuçlara
varmasıdır. Burada öğrenen kişi kavrama yetene-
ğini geliştireceği gibi aktif olarak etkinliklere katıla-
cak, edindiği deneyimlerle de yeni bilgilere ulaşa-
caktır. Bunun için öğrenciyi derse karşı aktif hâle Görsel 3.16: Eğitim etkinliği, Kent Müzesi, Bursa
getirerek yeni deneyimler kazanmasını sağlayacak
mekânlara ihtiyaç vardır. Müzeler bu ihtiyacı karşı-
layabilecek kurumların başında yer almaktadır.
Müzelerde yapılacak eğitim öğretim faaliyetlerinin
toplumun kültürel bilincini yükseltmek gibi önemli
bir işlevi vardır. Asırlar boyunca kuşaktan kuşağa
süzülerek gelen kültürel değerler öğrenciye müze-
ler aracılığıyla aktarılabilir. O da edindiği kazanım-
larla bu birikime katkıda bulunabilecek yeterliliğe
ulaşır.
Müzeler kültürel unsurların somut örneklerinin ser-
gilendiği yerlerdir. İzleyici müze aracılığıyla kendi
kültürel birikiminin farkına vardığı gibi farklı kültür-
ler hakkında mukayese yeteneğini de geliştirir.
Koleksiyonundaki nesnelerle öğrencinin derse kar- Görsel 3.17: Eğitim etkinliği, Anadolu Medeniyetleri Müzesi,
şı motivasyonunu artıran müzeler aynı zamanda Ankara
onda belli düşünceleri ve duyguları da uyandıra-
bilecek ideal mekânlardır. Müzelerde sergilenen
nesneler pek çok kişi için merak ve heyecan uyan- İl genelinde arşiv değeri olan evrak ve doküman-
dıracak özelliklere sahiptir. Burada yapılacak etkin- lar, yayın, kitap dergi, broşür, katalog, fotoğraf,
liklerle günlük yaşamdan farklı bir deneyim ortamı video film, film şeridi, dia, eğitim araç ve gereçle-
sunulmakta bu da eğitim öğretim ortamı olarak mü- ri, özellikle geçmiş yıllara ait ders kitapları eğitim
zelerin önemini artırmaktadır. Müzelerin öğrenme materyalleri ile nesneler temin edilerek kayıt altına
mekânları olarak kabul edilmesinin diğer bir nede- alınmış ve bunların eğitim amaçlı kullanılması sağ-
ni de burada izleyicilerin bilgiyi kendisinin yapılan- lanmıştır.
dırdığı ve kendi öğrenmesini yönettiği görüşüdür. Bu müzelerin temel amacı gençlerimizin millî, ma-
Yeni bilgilerin eski bilgilerle karşılaştırılması ve bü- nevi ve kültürel değerleri benimseyen, koruyan ve
tünleştirilmesi ile oluşan öğrenmede deneyim, an- geliştiren; sanat ve kültür eserleri, müze ve anıtlar
lama, beceri ve önceki bilgi birikimi önemlidir. Mü- gibi millî değerlerimizi tanıyan, günümüz ve geçmiş
zeler de yeni bilginin oluşturulması için bir kaynak arasında nesneler ile bağlantı kurarak mazisini öğ-
olarak görülmektedir. Öğrenmenin gönüllü olması renen, mantık ve beğeni duygusu gelişmiş bireyler
ve kişinin seçimleri ile gerçekleşmesi de müzelerin olarak yetiştirilmeleridir. 81 ilimizde yaygınlaştırılan
öğrenme ortamı olarak değerini artırmaktadır. bu müzeler öğrenciler için yaşayarak öğrenme sü-
recine katkı sağlamaktadır.
İl Eğitim Tarihi Müzeleri
Müzelerin Eğitim Ortamı Olarak
Ülkemizde 2017 yılında Milli Eğitim Bakanlığı Or-
taöğretim Genel Müdürlüğü öncülüğünde öğren- Kullanılabilmesi İçin Öneriler
cilerimizin okul dışı eğitim ortamı olarak kullana- • Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanılması ile
bilecekleri aynı zamanda müze ziyaretçilerinin de ilgili planlama yapılırken müze eğitimi gerek-
yararlanabileceği her ilde “İl Eğitim Tarihi Müzesi” sinimlerinin, eğitim verilecek grupların, uygu-
kurulması planlanmış ve müze kuruluşları 2018 yılı lanacak eğitim programlarının ve kullanılacak
itibariyle tamamlanmıştır. araç gereçlerin de dikkate alınması gerekir.
76
76 Müze Eğitimi