Page 79 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 79
• Çocuk müzelerinin okullara yardımcı olmaları-
nın yanında üstün zekâlı ve engelli çocukların
eğitimine de katkıda bulunacak fiziki ortamları
barındırmaları yararlı olacaktır.
• Müzeler, okul gruplarının ziyareti esnasında
sadece eserlere bakma dışında; rehberli turlar,
resimli konferans, öykü anlatma, eserlerle ilgili
tartışma, drama ve rol oynama etkinlikleri ha-
zırlamalıdır.
Müze eğitimi, insanları düşünce ve hisleri birleşti-
ren anlamlı deneyimler sonucu öğrenmeye motive
eder. Örneğin bir sanat müzesinde öğrenme, oriji-
Görsel 3.18: Eğitim etkinliği, Kent Müzesi, Bursa
nal eserlerle bağlantı kurmada uyarıcı ve heyecanlı
bir yoldur. Bunların dışında eserlerle iletişim kur-
mak sadece ziyaretçilerin yeni bir bilgi edinmesini
değil, aynı zamanda kendilerini çevreleyen dünya-
ya karşı görsel farkındalıklarını da geliştirir.
Müzelerin eğitim öğretim amacıyla kullanılmasının
birçok açıdan yararları vardır. Her şeyden önce
müze, eğitim öğretimde yaşayarak öğrenme ilke-
sinin gerçekleşmesine müsait bir ortam sunar. Bu
ortamlarda, öğretimde yaşayarak ve gözleyerek
öğrenme gerçekleşeceği için öğrenilenlerin daha
kalıcı olması sağlanacak, dolayısıyla öğrencilerin
motivasyonu da canlı tutulmuş olacaktır.
Bir milleti oluşturan kültür değerlerini korumak ve
Görsel 3.19: Eğitim etkinliği, Kent Müzesi, Bursa bilimsel normlara göre halka aktarmak, ilgili kurum-
ların olduğu kadar müzelerin de görevidir. Bu de-
ğerleri koruyarak geçmiş ile gelecek arasında bağ
kurmak ve dolaysız öğrenmenin gerçekleştirileceği
• Müzelerin çocuk, genç ve yetişkin eğitimine eğitimi vermek müzelerin çağdaş anlamdaki görev-
yönelik bağımsız programlar hazırlamaları ve lerinden biridir.
bunları okullara duyurmaları önemlidir.
• Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin müze eği- 3.2.2. Müzelerde Gerçek Nesneler Karşısında
timinde yeni teknolojik aletlerden nasıl yararla- Öğrendiklerini Önceki Bilgileriyle
nacağı ile ilgili hizmet içi programlara yer veril- İlişkilendirme
melidir.
• Müzelerde eğitim işlevinin gerçekleşmesinde Müzelerde somut nesnelerden esinlenerek drama,
öğrenciler için özel eğitim ortamlarının oluştu- hikâye anlatma ve sanatsal çalışmalar yapılabilir
rulması ve bunların sayısının artırılması gerek- (Görsel 3.18, 3.19). Bunun yanında tarihî kişilikler
lidir (Görsel 3.16 ve 3.17). ve olaylar canlandırılarak empati kurma ve kanıt
• Öğrencilere yönelik ilgi çekici, eserlere odaklı kullanma kabiliyetleri geliştirilebilir. Böylece ziya-
ve eğlenirken öğrenmeye yardımcı olan zen- retçide zaman ve mekânın algılanma becerisi de
ginleştirilmiş programların hazırlanması müze- gelişir.
lere olan ilgiyi artırabilir. Müzeler hem fen hem de sosyal bilimler alanlarına
• Müzelerde sergilenen eserlerin olduğu salonlar (tarih, sanat tarihi, coğrafya, resim, sosyal bilgiler
dışında da kütüphane, okuma odası, sergi sa- vb.) ait derslerde kullanılabilecek somut materyal-
lonu, çok işlevli salonlar ve hediyelik eşya satış leri ve tarihî eserleri bünyesinde barındırmaktadır.
alanları eğitimle ilgili farklı etkinliklerin yapıla- Bu yönüyle müzeler, özellikle sosyal bilimler ala-
bilmesini sağlayacaktır. nında bir uygulama laboratuvarı işlevine sahiptir.
• Müzelerin broşür, katalog, rehber kitap ve çe-
şitli iletişim araçlarına yönelik uygulamalar gibi Derslerin bir bölümünün müzelerde gerçek nesne-
materyalleri hazırlamaları ve bunları tüketicile- lerle işlenmesi ve nesnelere görsellik katılarak tari-
re uygun koşullarda sunmaları bilgilendirmeyi hin yeniden canlandırılması, konunun daha kolay
hızlandıracaktır. kavranmasını sağlamaktadır.
77