Page 79 - MÜZE EĞİTİMİ 12
P. 79

•   Çocuk müzelerinin okullara yardımcı olmaları-
                                                                   nın yanında üstün zekâlı ve engelli çocukların
                                                                   eğitimine de katkıda bulunacak fiziki ortamları
                                                                   barındırmaları yararlı olacaktır.
                                                                •   Müzeler,  okul  gruplarının  ziyareti  esnasında
                                                                   sadece eserlere bakma dışında; rehberli turlar,
                                                                   resimli konferans, öykü anlatma, eserlerle ilgili
                                                                   tartışma, drama ve rol oynama etkinlikleri ha-
                                                                   zırlamalıdır.

                                                                Müze eğitimi, insanları düşünce ve hisleri birleşti-
                                                                ren anlamlı deneyimler sonucu öğrenmeye motive
                                                                eder. Örneğin bir sanat müzesinde öğrenme, oriji-
               Görsel 3.18: Eğitim etkinliği, Kent Müzesi, Bursa
                                                                nal eserlerle bağlantı kurmada uyarıcı ve heyecanlı
                                                                bir  yoldur.  Bunların  dışında  eserlerle  iletişim  kur-
                                                                mak sadece ziyaretçilerin yeni bir bilgi edinmesini
                                                                değil, aynı zamanda kendilerini çevreleyen dünya-
                                                                ya karşı görsel farkındalıklarını da geliştirir.
                                                                Müzelerin eğitim öğretim amacıyla kullanılmasının
                                                                birçok  açıdan  yararları  vardır.  Her  şeyden  önce
                                                                müze,  eğitim  öğretimde  yaşayarak  öğrenme  ilke-
                                                                sinin gerçekleşmesine müsait bir ortam sunar. Bu
                                                                ortamlarda,  öğretimde  yaşayarak  ve  gözleyerek
                                                                öğrenme  gerçekleşeceği  için  öğrenilenlerin  daha
                                                                kalıcı  olması  sağlanacak,  dolayısıyla  öğrencilerin
                                                                motivasyonu da canlı tutulmuş olacaktır.
                                                                Bir milleti oluşturan kültür değerlerini korumak ve
               Görsel 3.19: Eğitim etkinliği, Kent Müzesi, Bursa  bilimsel normlara göre halka aktarmak, ilgili kurum-
                                                                ların olduğu kadar müzelerin de görevidir. Bu de-
                                                                ğerleri koruyarak geçmiş ile gelecek arasında bağ
                                                                kurmak ve dolaysız öğrenmenin gerçekleştirileceği
               •   Müzelerin  çocuk,  genç  ve  yetişkin  eğitimine   eğitimi vermek müzelerin çağdaş anlamdaki görev-
                   yönelik  bağımsız  programlar  hazırlamaları  ve   lerinden biridir.
                   bunları okullara duyurmaları önemlidir.
               •   Öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin müze eği-  3.2.2. Müzelerde Gerçek Nesneler Karşısında
                   timinde yeni teknolojik aletlerden nasıl yararla-     Öğrendiklerini Önceki Bilgileriyle
                   nacağı ile ilgili hizmet içi programlara yer veril-     İlişkilendirme
                   melidir.
               •   Müzelerde  eğitim  işlevinin  gerçekleşmesinde   Müzelerde somut nesnelerden esinlenerek drama,
                   öğrenciler için özel eğitim ortamlarının oluştu-  hikâye  anlatma  ve  sanatsal  çalışmalar  yapılabilir
                   rulması ve bunların sayısının artırılması gerek-  (Görsel 3.18, 3.19). Bunun yanında tarihî kişilikler
                   lidir (Görsel 3.16 ve 3.17).                 ve  olaylar  canlandırılarak  empati  kurma  ve  kanıt
               •   Öğrencilere yönelik ilgi çekici, eserlere odaklı   kullanma  kabiliyetleri  geliştirilebilir.  Böylece  ziya-
                   ve  eğlenirken  öğrenmeye  yardımcı  olan  zen-  retçide  zaman  ve  mekânın  algılanma  becerisi  de
                   ginleştirilmiş programların hazırlanması müze-  gelişir.
                   lere olan ilgiyi artırabilir.                Müzeler hem fen hem de sosyal bilimler alanlarına
               •   Müzelerde sergilenen eserlerin olduğu salonlar   (tarih, sanat tarihi, coğrafya, resim, sosyal bilgiler
                   dışında da kütüphane, okuma odası, sergi sa-  vb.) ait derslerde kullanılabilecek somut materyal-
                   lonu, çok işlevli salonlar ve hediyelik eşya satış   leri ve tarihî eserleri bünyesinde barındırmaktadır.
                   alanları eğitimle ilgili farklı etkinliklerin yapıla-  Bu  yönüyle  müzeler,  özellikle  sosyal  bilimler  ala-
                   bilmesini sağlayacaktır.                     nında bir uygulama laboratuvarı işlevine sahiptir.
               •   Müzelerin broşür, katalog, rehber kitap ve çe-
                   şitli iletişim araçlarına yönelik uygulamalar gibi   Derslerin bir bölümünün müzelerde gerçek nesne-
                   materyalleri hazırlamaları ve bunları tüketicile-  lerle işlenmesi ve nesnelere görsellik katılarak tari-
                   re  uygun  koşullarda  sunmaları  bilgilendirmeyi   hin yeniden canlandırılması, konunun daha kolay
                   hızlandıracaktır.                            kavranmasını sağlamaktadır.



                                                                                                                 77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84