Page 118 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 118
MÜZE EĞİTİMİ MÜZECİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
XX. yüzyılda özellikle ABD’de ve batı ülkelerinde kültürel mirasın korunması
ve gelecek nesillere aktarılması bilinciyle müzeler çoğalmış; çağdaş müzeci-
likte müzelerde eğitim işlevinin daha fazla ön plana çıktığı görülmüştür. Bu
gelişmeler doğrultusunda müzeler; halkı eğitmeyi, kültür ve bilimi topluma
aktarmayı hedefleyerek, iletişim ve halkla ilişkileri başlıca yöntemler olarak
kullanmaya yönlenmiştir.
Yüzyılın ikinci yarısından sonra ulusal müzeler ve çağdaş sanat müzelerinin
yanı sıra bilim müzeleri ile insanoğlunun geçmişten günümüze geliştirdiği
teknolojik gelişmelerin tarihini anlatan müzeler önem kazanmaya başlamıştır.
XXI. yüzyıl müzelerinin; tarihsel anlamda Antik Çağ'ın kütüphanelerinin, ta-
pınakların, hazine dairelerinin, Yunan Akropolisi'ndeki gibi resim galerileri-
nin, Orta Çağ'ın kilise ve manastırlarında oluşan dini koleksiyonların, Röne-
sans Dönemi hümanistlerinin oluşturduğu nadire kabinelerinin ve son olarak
Fransız İhtilali'nin etkisiyle oluşan ulusal müzelerin devamı olarak yapılandı-
ğını söyleyebiliriz. Sürekli bir evrim hâlinde olan müzecilik, çağdaş etkilerini
XX. yüzyıldan günümüze sürdürmektedir. Son dönemde daha çok nesne-ko-
leksiyon merkezli profesyonel bir alan olarak beliren müzecilik insan-toplum
merkezli bir anlayış yönünde değişerek gelişimini sürdürmektedir.
Uluslararası Müzeler Konseyi (ICOM)’nin Kuruluşu ve Müzeciliğe Katkıları
XX. yüzyılın ortalarına gelindiğinde müzeler; koruma, sergileme, belgeleme
ve araştırma gibi işlevlerini yerine getirirken, söz konusu bu işlevlerin yön-
temleri ve yenilerinin eklenmesi, çalışma ilkeleri, kadro gibi konular doğrul-
tusunda dünyada birliğin sağlanabilmesi ve çözümlerin üretilebilmesi için
Paris’te 1946’da ICOM kurulmuştur.
Uluslararası müzeler dünyasında kendini doğal ve kültürel mirasın korunma-
sına, sürdürülmesine ve iletilmesine adayarak büyük bir güç olarak beliren
Uluslararası Müzeler Konseyi (International Council of Museum ICOM), Bir-
leşmiş Milletler Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Örgütü ile resmî ilişkileri olan
ve danışma statüsünde olan bir sivil toplum örgütüdür. Dünyanın önde gelen
müzelerinden pek çok bilim insanlarından oluşan Uluslararası Müzeler Kon-
seyi, 1947’de Paris’te ilk toplantısını yapmıştır. Bu toplantıda müze etkinlik-
lerinin geliştirilmesine, uzmanlık dallarına, teknik incelemelere, uluslararası
kongrelerin toplanmasına ve yayınlara ağırlık verilmesine karar verilmiştir.
Bunun yanında müze bilim kavramı ortaya konmuş; müze yönetimi, objeleri
dış etkenlerden koruma yöntemleri ve bilimsel belgelemenin üzerinde durul-
muştur. Kültür varlıklarının tüm toplumların ortak malı olduğu düşüncesin-
den yola çıkılarak onlarla ilgilenilmesi önem kazanmıştır.
Uluslararası mesleki bir kuruluş olan ICOM; insan topluluklarının hizmetin-
de kalma koşuluyla onların fikri, kültürel, ekonomik gelişimlerini sağlamayı
amaçlamış bir kuruluş olarak ortaya çıkmıştır. Bilimsel araştırmalara, objektif
tarihe yardımcı olabilmek için bilinenlerin dışında yeni müzeler kurmak, yeni
bir görüşle objelerin kataloglarını hazırlamak, koleksiyonları bilgisayar prog-
ramına geçirmek ve eğitimin tüm kademelerine yardımcı olabilmeyi de amaç
edinmiştir.
116