Page 113 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 113
MÜZE EĞİTİMİ MÜZECİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
XVII. yüzyıl bazı koleksiyonların üniversitelere bağışlandığı bir aydınlanma
dönemi olarak değerlendirilir. Bu dönem aynı zamanda bilimsel düşüncenin
güç kazanmaya başladığı bir dönemdir. Koleksiyonlar kutsallık anlamından
sıyrılır, bilimsel ve sanatsal kimlik kazanır.
XVII. yüzyılda koleksiyonlar daha sistemli hâle getirilmiş ve sergiler düzenlen-
meye başlanmıştır. Kamusal müzeler, koleksiyonların mülkiyeti, kullanımı ve
sonraki nesillere aktarılmasıyla ilgili tartışmalar ilk defa bu dönemde ortaya
çıkmıştır. 1680'li yıllarda ise Elias Ashmole (Elyas Eşmol) özel koleksiyonunu
Oxford Üniversitesine bağışlamıştır. Bu bağış neticesinde ilk müze olarak bi-
linen Ashmolean Müzesi, Oxford Üniversitesinde kurulmuştur (Görsel 3.14).
Görsel 3.14: Ashmolean Müzesi, Oxford, İngiltere
XVIII. yüzyılda koleksiyonların halka açılmasıyla günümüz müzelerinin atası
olan modern anlamda müzeler oluşmuştur. Pozitif bilimlerin etkisiyle arke-
oloji bilimsel bir nitelik kazanmış; bulunan eserler ya da objeler bilimsel sı-
nıflandırmalara tabi tutulmuş, koleksiyonların gruplandırılması müzeciliğin
gelişimini hızlandırmıştır.
111