Page 113 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 113

MÜZE EĞİTİMİ                                                   MÜZECİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ


            XVII.  yüzyıl  bazı  koleksiyonların  üniversitelere  bağışlandığı  bir  aydınlanma
            dönemi olarak değerlendirilir. Bu dönem aynı zamanda bilimsel düşüncenin
            güç kazanmaya başladığı bir dönemdir. Koleksiyonlar kutsallık anlamından
            sıyrılır, bilimsel ve sanatsal kimlik kazanır.

            XVII. yüzyılda koleksiyonlar daha sistemli hâle getirilmiş ve sergiler düzenlen-
            meye başlanmıştır. Kamusal müzeler, koleksiyonların mülkiyeti, kullanımı ve
            sonraki nesillere aktarılmasıyla ilgili tartışmalar ilk defa bu dönemde ortaya
            çıkmıştır. 1680'li yıllarda ise Elias Ashmole (Elyas Eşmol) özel koleksiyonunu
            Oxford Üniversitesine bağışlamıştır. Bu bağış neticesinde ilk müze olarak bi-
            linen Ashmolean Müzesi, Oxford Üniversitesinde kurulmuştur (Görsel 3.14).



















































            Görsel 3.14: Ashmolean Müzesi, Oxford, İngiltere



            XVIII. yüzyılda koleksiyonların halka açılmasıyla günümüz müzelerinin atası
            olan modern anlamda müzeler oluşmuştur. Pozitif bilimlerin etkisiyle arke-
            oloji bilimsel bir nitelik kazanmış; bulunan eserler ya da objeler bilimsel sı-
            nıflandırmalara  tabi  tutulmuş,  koleksiyonların  gruplandırılması  müzeciliğin
            gelişimini hızlandırmıştır.


                                                                                                   111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118