Page 114 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 114
MÜZE EĞİTİMİ MÜZECİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
1746’da Fransa’da ilk olarak halka açık müzelerin kurulması fikri ortaya atıl-
mış; 1759’da İngiliz Parlamentosu, aldığı bir kararla çeşitli koleksiyonları bir
araya getirerek British Müzesi’nin kurulmasını ve halka açılmasını sağlamıştır.
Daha sonra Victoria ve Albert (Viktorya ve Albırt) Müzesi, Ulusal Galeri (Gör-
sel 3.15) ve Tate (Teyt) Galeri’nin açılması takip etmiştir.
İtalya’da ise Medici ailesi ile Vatikan koleksiyonları kamulaştırılarak devlet
mülkiyetine geçmiş ve Vatikan müzeleri kurulmuştur. XVIII. yüzyılın ikinci ya-
rısından sonra arkeoloji ve sanat tarihi bilimlerinin sistematik olarak geliştiril-
mesi Pompei ve Herculaneum kazılarında bulunan eserlerin sınıflandırılması-
na önemli katkılar sağlamıştır.
Rönesans Dönemi'nde başlayarak XVIII. yüzyılda doruk noktasına ulaşan Antik
Yunan ve Roma Dönemi eserlerine olan ilgi nedeniyle eser kaçakçılığı ve arke-
olojik kazılar artmış; elde edilen koleksiyonların yeni ve büyük binalarda ser-
gilenme ihtiyacı müzeciliğin gelişmesini etkileyen önemli bir unsur olmuştur.
Görsel 3.15: Ulusal Galeri, İngiltere
Eserlerin toplanarak korunması ve bakımının yapılmasıyla başlayan müzecilik
anlayışı, genel ve gerçek anlamını 1746’da Fransa’da bulmuştur. Tarihî niteli-
ğe sahip sanat eserlerinin, kralların saraylarında toplanarak bir müzede halka
gösterilmesi fikri 1750’de uygulamaya geçirilmiştir. Bu anlamda kurulan Lük-
semburg Müzesi dünyanın bilinen ilk resmî müzesidir.
112