Page 205 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 205
MÜZE EĞİTİMİ MÜZEDE EĞİTİMİ
Kurumun mimarisi de farklılık adına çok şey söylüyordu. Var olan yapısal özelliklerin değerlen-
dirilmesi, yeniden yorumlanması ve uyarlanması esasına dayalı, kavramsal bir yaklaşımla temel-
lendirilmiştir. Bu yaklaşımla binanın dış cephesine yalnızca iki yalın müdahaleye yer verilmiştir.
Bunlar çatının üstüne inşa edilen iki katlı cam yapı ve bacaya yerleştirilen ışıktır.
Müzenin adından asıl bahsettiren prestijli Turbine Hall (Turbayn Hol) sergi dizisidir. Her yılın
son baharında bir sanatçı, mekânın anıtsal özellikleriyle boy ölçüşebilecek boyutlarda etkili bir
mekânsal düzenleme oluşturmak üzere atanır.
Görsel 6.28: Turbine Hall, Tate Modern, Londra
En etkili projeler de şüphesiz Olafur Eliasson (Olafour Eliyasan) (2003), Carsten Höller (Karstın
Hölee) (2007) ve Doris Salcedo (Doris Salfedo)’ya (2007) aitti. Eliasson, müşterek ve evrensel bir
olgu olan havayı HAVA PROJESİ (THE WEATHER PROJECT) teması olarak belirlemişti (Görsel 6.28).
Mekânın sonuna devasa boyutlarda yapay bir güneş yerleştirilmişti, tavanı boydan boya kaplayan
ayna sayesinde de mekân görsel olarak iki misli büyütülmüştü. İzleyiciler yapay bir sis bulutu-
nun arasından uzaktaki kendi yansımalarını seçebiliyor, yerlerde uzanarak bu etkileyici manzarayı
seyre dalıyorlardı. Sıradan müze ziyaretçisini bu denli etkilemiş bir proje daha gerçekleşmemişti
Benzer şekilde Doris Salcedo’nun SHIBBOLETH (ŞİBİLEF) projesi de doğal bir olayı konu alıyordu.
Türbine Hall’un zemininde sismik bir hadiseyi canlandırmaktaydı. Höller’in TEST SITE (TEST SAYD)
projesi ise mekânda yerleştirilen dev kaydıraklarla mekânı oyun parkına dönüştürmesiydi. Ziya-
retçiler kendilerine tahsis edilmiş olan bu devasa sahnede, kolay ilişkilenilir sanatsal düzenleme-
ler içinde bir araya geldiler. Bu katılım fikrinin Rosalind Krauss’un (Rozalind Kıraus) güncel müze
deneyimine dair geliştirdiği tanımla örtüştüğünü görüyoruz. Krausss’a göre, günümüz müzesinin
sunduğu deneyim zamansal (tarihsel) değil mekânsaldır ve bu müzenin tarihten feragat etmesi
anlamına gelir.
Kaynakça: Nazlı Gürlek, 2010, Tate Modern, Sanat Dünyamız 116, 17, 20, 21. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık
203