Page 147 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 147

3. Ünite                      ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI VE ÜSLUP ÖZELLİKLERİ

               Temel Kavramlar                3.1. Çağdaş Sanat Akımları

               Empresyonizm                   Çağdaş  sanat  akımları,  genellikle  modern  sanat  olarak  tanım-
               İzlenimcilik                   lanır. Modern sanat, gelenekselleşmiş kurallara ve kalıplara bir
               Japonizm                       başkaldırıdır. Geleneksel olan sanata ilk başkaldırı ise empres-
               Estamp                         yonizm akımı ile başlar.
               Çağdaş
               Avangard                        3.1.1. Empresyonizm Sanat Akımı


                                                    Hazırlık Çalışmaları
                                                1.  Empresyonizm kavramı size ne çağrıştırıyor?
                                                2.  Işığın  gün  içindeki  değişimini  izleyen  ve  resimlerine
                                                    yansıtan empresyonistler için doğada çalışmanın zorlukları
                                                    var mıdır? Varsa neler olabilir?
                                                3.  Daha önce dış mekânda resim yaptınız mı? Atölye ve dış
                                                    mekânda resim yapmak arasındaki farklılıklar nelerdir?


                                              19.yy.ın ikinci yarısında Fransa’da ortaya çıkan empresyonizm
                                              kendinden  önceki  dönemin  sanat  anlayışına  tepki  olarak  doğ-
                                              muştur. Yeni, sıra dışı düşüncelerin oluşması ve bunların savu-
                                              nulması konusunda kendinden sonraki akımlara önderlik etmiş-
                                              tir. Bu nedenle empresyonizm, modern sanattaki ilk büyük sanat
               Görsel 3.1                     hareketidir.
               Nadar’ın Des Capucines
               Bulvarı’ndaki Atölyesi, Paris         Etkinlik


                                                Empresyonizm Dönem Özellikleri
                                                •   III.  Napolyon  (1848-1852)  Salon’un  reddettiği  sanatçılar
                                                   için Reddedilenler Salonu'nu (Salon des Refuses) kurar.
                                                •   Salon Sergisi jürisi tarafından reddedilen bir grup ressam,
                                                   Paris’te sergi düzenler.
                                                •   1874’te  Claude  Monet’nin  [(Kulud  Mone),  (1840-1926),
                                                   (Görsel  3.2,  3.4)],  çabalarıyla  Pierre  Auguste  Renoir
                                                   (Görsel  3.3),  Paul  Cezanne  [(Pol  Sezan),  (1839-1906)],
                                                   Camille Pissarro [(Kamil Pisaro), (1830-1903)] ve Alfred
                                                   Sisley’de [(Alfired Sizley), (1839-1899)] dahil 30 ressamın
                                                   200’den fazla eseri ile fotoğrafçı Nadar’ın atölyesinde ba-
                                                   ğımsız bir sergi düzenlenir. Bu sergi empresyonistlerin ilk
                                                   sergisidir (Görsel 3.1). 1876 ve 1886 yılları arasında da
                                                   empresyonist ressamlar olarak yedi sergi açarlar.

                                                •   Fotoğrafın icadı hem sanatçıları yeni arayışlara iter, hem
                                                   de fotoğrafta olduğu gibi anı yakalama, ışık ve yansıma-

               Görsel 3.2                          ların görüntülenmesi arzusunu geliştirir. Aynı zamanda sa-
               “Madam Monet ve Oğlu” , 1875,       natçıların kadrajlarında da değişime neden olur.
               Claude Monet,                    •   Görüntülerin  tuval  yüzeyine  aktarılması  amacıyla  16.yy.
               100x81 cm, tuv.üz.yağb.,            dan itibaren kullanılmaya başlanan camera obscura yerini
               Ulusal Sanat Galerisi, Washington



                144   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152