Page 147 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 147
3. Ünite ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI VE ÜSLUP ÖZELLİKLERİ
Temel Kavramlar 3.1. Çağdaş Sanat Akımları
Empresyonizm Çağdaş sanat akımları, genellikle modern sanat olarak tanım-
İzlenimcilik lanır. Modern sanat, gelenekselleşmiş kurallara ve kalıplara bir
Japonizm başkaldırıdır. Geleneksel olan sanata ilk başkaldırı ise empres-
Estamp yonizm akımı ile başlar.
Çağdaş
Avangard 3.1.1. Empresyonizm Sanat Akımı
Hazırlık Çalışmaları
1. Empresyonizm kavramı size ne çağrıştırıyor?
2. Işığın gün içindeki değişimini izleyen ve resimlerine
yansıtan empresyonistler için doğada çalışmanın zorlukları
var mıdır? Varsa neler olabilir?
3. Daha önce dış mekânda resim yaptınız mı? Atölye ve dış
mekânda resim yapmak arasındaki farklılıklar nelerdir?
19.yy.ın ikinci yarısında Fransa’da ortaya çıkan empresyonizm
kendinden önceki dönemin sanat anlayışına tepki olarak doğ-
muştur. Yeni, sıra dışı düşüncelerin oluşması ve bunların savu-
nulması konusunda kendinden sonraki akımlara önderlik etmiş-
tir. Bu nedenle empresyonizm, modern sanattaki ilk büyük sanat
Görsel 3.1 hareketidir.
Nadar’ın Des Capucines
Bulvarı’ndaki Atölyesi, Paris Etkinlik
Empresyonizm Dönem Özellikleri
• III. Napolyon (1848-1852) Salon’un reddettiği sanatçılar
için Reddedilenler Salonu'nu (Salon des Refuses) kurar.
• Salon Sergisi jürisi tarafından reddedilen bir grup ressam,
Paris’te sergi düzenler.
• 1874’te Claude Monet’nin [(Kulud Mone), (1840-1926),
(Görsel 3.2, 3.4)], çabalarıyla Pierre Auguste Renoir
(Görsel 3.3), Paul Cezanne [(Pol Sezan), (1839-1906)],
Camille Pissarro [(Kamil Pisaro), (1830-1903)] ve Alfred
Sisley’de [(Alfired Sizley), (1839-1899)] dahil 30 ressamın
200’den fazla eseri ile fotoğrafçı Nadar’ın atölyesinde ba-
ğımsız bir sergi düzenlenir. Bu sergi empresyonistlerin ilk
sergisidir (Görsel 3.1). 1876 ve 1886 yılları arasında da
empresyonist ressamlar olarak yedi sergi açarlar.
• Fotoğrafın icadı hem sanatçıları yeni arayışlara iter, hem
de fotoğrafta olduğu gibi anı yakalama, ışık ve yansıma-
Görsel 3.2 ların görüntülenmesi arzusunu geliştirir. Aynı zamanda sa-
“Madam Monet ve Oğlu” , 1875, natçıların kadrajlarında da değişime neden olur.
Claude Monet, • Görüntülerin tuval yüzeyine aktarılması amacıyla 16.yy.
100x81 cm, tuv.üz.yağb., dan itibaren kullanılmaya başlanan camera obscura yerini
Ulusal Sanat Galerisi, Washington
144 SANAT ESERLERİ ANALİZİ