Page 149 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 149
Görsel 3.5 Empresyonizm Sanat Akımı Üslup Özellikleri
“Villeneuve-la-Garenne Köprüsü”,
1872, Alfred Sisley, Resim
49.5x 65.4 cm, tuv.üz.yağb., • Empresyonizm birçok sanat dalında görülmesine rağmen en
Metropolitan Sanat Müzesi, çok resimde ve edebiyatta kendisini göstermiştir.
New York
• Empresyonistler, açık havada bulunan nesnelerin renk görü-
nümlerini günün her saatinde değiştiği anlayışı ile aynı mekâ-
nın farklı zamanlarda resimlerini yapmışlardır.
• Empresyonizme kadar resmin vazgeçilmezi kabul edilen 'bi-
çim', önemini yitirir.
• Sanatçıların doğayı yansıtma çabası ışık, renk, hava ve an
kavramlarının ön plana çıkmasıyla birlikte izlenimlerle oluşan
anlatımcı bir ifade kazanır.
• Resimler bu dönemde atölyede değil doğada yapılır. İç
mekânda çalışsalar bile açık hava etkisini verebilmek ama-
cıyla hızlı fırça vuruşları kullanırlar. Bu akımın sanatçıları pa-
letlerinden koyu renkleri çıkarmış, ışık alan yüzeylerde sıcak
renkleri, karanlık yüzeylerde ise soğuk renkler kullanmışlardır.
• Empresyonizmde çizgisel perspektif anlayışı, yerini hava
perspektifine bırakır.
• Japon estampları, sanatçıların ortak merakı hâline gelmiştir.
• Klasik desen anlayışına karşı anlık görüntülerin yansıdığı,
gözlem gücünün ön plana çıktığı, duyumlara dayalı yeni bir
sanatsal anlatım dili oluşturulmuştur.
Akımın en önemli sanatçıları: Paul Cezanne, Alfred Sisley (Gör-
Görsel 3.6 sel 3.5), Edgar Degas (Görsel 3.6), Claude Monet, Pierre Augus-
“Dansçı”, 1883, Edgar Degas, te Renoir ve Camille Pissarro’dur.
pastel boya,
Özel Koleksiyon
146 SANAT ESERLERİ ANALİZİ