Page 149 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 149

Görsel 3.5  Empresyonizm Sanat Akımı Üslup Özellikleri
                  “Villeneuve-la-Garenne Köprüsü”,
                             1872, Alfred Sisley,  Resim
                      49.5x 65.4 cm, tuv.üz.yağb.,  •   Empresyonizm birçok sanat dalında görülmesine rağmen en
                       Metropolitan Sanat Müzesi,  çok resimde ve edebiyatta kendisini göstermiştir.
                                     New York
                                              •   Empresyonistler, açık havada bulunan nesnelerin renk görü-
                                                  nümlerini günün her saatinde değiştiği anlayışı ile aynı mekâ-
                                                  nın farklı zamanlarda resimlerini yapmışlardır.
                                              •   Empresyonizme kadar resmin vazgeçilmezi kabul edilen 'bi-
                                                  çim', önemini yitirir.
                                              •   Sanatçıların doğayı yansıtma çabası ışık, renk, hava ve an
                                                  kavramlarının ön plana çıkmasıyla birlikte izlenimlerle oluşan
                                                  anlatımcı bir ifade kazanır.
                                              •   Resimler  bu  dönemde  atölyede  değil  doğada  yapılır.  İç
                                                  mekânda çalışsalar bile açık hava etkisini verebilmek ama-
                                                  cıyla hızlı fırça vuruşları kullanırlar. Bu akımın sanatçıları pa-
                                                  letlerinden koyu renkleri çıkarmış, ışık alan yüzeylerde sıcak
                                                  renkleri, karanlık yüzeylerde ise soğuk renkler kullanmışlardır.
                                              •   Empresyonizmde  çizgisel  perspektif  anlayışı,  yerini  hava
                                                  perspektifine bırakır.
                                              •   Japon estampları, sanatçıların ortak merakı hâline gelmiştir.
                                              •   Klasik  desen  anlayışına  karşı  anlık  görüntülerin  yansıdığı,
                                                  gözlem gücünün ön plana çıktığı, duyumlara dayalı yeni bir
                                                  sanatsal anlatım dili oluşturulmuştur.
                                              Akımın en önemli sanatçıları: Paul Cezanne, Alfred Sisley (Gör-
                                    Görsel 3.6  sel 3.5), Edgar Degas (Görsel 3.6), Claude Monet, Pierre Augus-
                     “Dansçı”, 1883, Edgar Degas,  te Renoir ve Camille Pissarro’dur.
                                   pastel boya,
                                Özel Koleksiyon



                146   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154