Page 150 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 150
Heykel
• Temel konu insan vücududur. Gerçek kişiler ve günlük olaylar
da heykelin konusunu oluşturur.
• Anlatımcı bir üslup vardır.
• Akımın heykele yansıyan yanı insan trajedisi, duyguların ve
tutkuların yoğunluğu bakımından farklılık gösterir.
• Malzeme olarak balmumu, kil, alçı ve bronz kullanılmıştır.
Akımının en önemli sanatçıları: Auguste Rodin (Görsel 3.7) ve
Medardo Rosso’dur (1858-1928).
Etkinlik
Empresyonizmin heykel alanındaki yansımalarını görmek ol-
dukça güçtür. Ana konusu anlık ışık değişimleri ve renk olduğu
için heykeltıraşların ilgisini çok fazla çekmemiş olan empres-
yonizm akımında Degas ve Renoir, heykel sanatı ile ilgilenmiş
ancak daha çok Rodin ve Medardo Rosso bu alanda eserler Görsel 3.7
vermiştir. “Kırık Burunlu Adam”, 1863,
Rosso’nun (Görsel 3.8, 3.9) kullandığı balmumu, empresyo- Auguste Rodin,
nistlerin resimlerindeki gibi titreşimli bir yüzey elde etmesini 25.5 cm, bronz,
sağlar. Rosso’nun ışık oyunlarını gözeten heykelleri, tıpkı em- Rodin Müzesi, Philadelphia
presyonistler gibi gündelik yaşamı ve sıradan insanları konu
alır.
Medardo Rosso, kendi döneminin geleneksel yöntemiyle hey-
kel yapan heykeltıraşlarla malzeme kullanımı bakımından
karşılaştırıldığında 19.yy.ın en ilginç heykeltıraşlarından biri
olarak nitelendirilir.
Görsel 3.8
“Hasta Çocuk”, 1893,
Medardo Rosso,
26.5x25.5x13 cm,
balmumu ve sıva,
Middlebury College Sanat Müzesi,
Middlebury
Görsel 3.9
“Gülen Kız”, 1889-1890,
Medardo Rosso,
Görsel 3.8 Görsel 3.9 27x16.5x18 cm, balmumu ve alçı
Verilen metni okuyup ve Rosso’nun heykellerini (Görsel
3.8, 3.9) inceleyiniz. Empresyonizmin sanatçının heykel-
lerine yansımaları hakkındaki düşüncelerinizi arkadaşla-
rınızla paylaşınız.
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 147