Page 158 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 158

1885)]  sergiyi  ve  sanatçıları  küçümseyen  bir  eleştiri  yapmış,
            Monet’nin tablosundan yola çıkarak ressamlara empresyonistler
            (izlenimciler) ismini vermiştir. Işığın ve izleniminin konu olduğu
            bu akım “moderniteye başkaldırı” olarak kabul görülmüştür.


            Çözümleme
            Cepheden  bakılarak  yapılan  resimde  açık  kompozisyon  uygu-
            lanmıştır. Puslu, bulanık  bir görünüm içindeki  resimde en dik-
            kat çekici öge, esere hâkim mavi-mor tonlarındaki hava ile zıtlık
            yaratan kırmızı-turuncu tonlardaki güneştir. Gökyüzüne ve deni-
            ze yayılan turuncu tonlarının dağılımı mavi ile turuncu arasında
            denge oluşturmaktadır.
            Yeni doğan güneşin parlak, yuvarlak şekli eserde odak noktası
            oluştururken dalgalanan deniz üzerindeki ışık yansımaları resmi
            hareketlendirip canlandırır. Kısa ve kesik fırça darbeleri ile çizgi-
            ler, bu fırça darbelerinin oluşturduğu dokular ve lekeler kompo-  Görsel 3.29 (a)
            zisyonu oluşturur.
            Sabahın ilk saatlerinde yapılan resimde güneşe yakın bölümler-
            deki  ışığın  yoğunluğu  dikkat  çekmektedir.  Öndeki  ve  arkadaki
            kayıklar ile derinlik sağlanmıştır [Görsel 3.29 (a)]. Çizgi perspek-
            tifi  görülmekle beraber önemini yitirmiş, yerini hava perspektifine
            bırakmıştır. Gerçek büyüklüğünde yapılan figürlerin belirsiz el ve
            yüzleri silüet hâlde betimlenmiş, konturlar ve formlar âdeta eriyip
            yok olmuştur.


            Yorumlama
            Monet bu resimde hızlı fırça darbeleriyle gün doğumundaki ka-
            yıkları ve insanların durumunu anlatmaktadır. Güneşin durumu,
            havanın puslu oluşu, kayık ve figürlerin silüet halde olması res-
            min sabahın erken saatlerinde yapıldığı hissini yaratır.
            Sisli deniz sahnesi, sabah güneşinin suya yansıması ve içinde
            belli belirsiz seçilen insan siluetleri  şiirsel bir anlatımı ortaya çı-
            karmıştır [Görsel 3.29 (b)]. Sisli, dramatik bir anlatıma sahip olan
            resim izleyicide güzel bir etki bırakır. Çok kısa zamanda yükselen   Görsel 3.29 (b)
            güneşin atmosfere yayılan etkisini resimlerine yansıtmaya çalı-
            şan sanatçının telaşı belirgin fırça darbelerinde hissedilir [Görsel
            3.29 (c)].


            Yargı
            “İzlenim” adlı eserde yeni bir tarz olarak rengin azaltılması, her
            şeyin  yalnız  iki  zıt renkle  (mavi  ve  turuncu)  ifadesi,  kenar  çiz-
            gilerinin belirsizleşmesi ve fırça darbeleriyle hava boşluğundaki
            titreşimlerin canlandırılması açısından başarılıdır. Işığı ve etkile-
            rini konu alan empresyonist sanatçılardan biri olan Monet, ışığın
            en değişken halini resmine konu ederek, ait olduğu akıma ve bu
            akımın önemsediği sanat anlayışına dikkat çekmiş olabilir.
            Müzelerde sergilenebilecek güzellikte olan ve akıma ismini veren
            “İzlenim”, geleneksel sanata başkaldıran avangard bir resimdir.
            Döneminde aldığı eleştirilere rağmen daha sonraki eserlere önder-
            lik edebilecek, ışık tutabilecek değerde bir eserdir. Bu yönüyle sa-
            nat kuramlarından duygusal etki kuramı içerisinde değerlendirilir.  Görsel 3.29 (c)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    155
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163