Page 232 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 232

var resmidir.


            Çözümleme
            Resim yatay düzlemde yapılmıştır. Figürlerin ayakta durur hare-
            ketleri de dikey eksende resim düzlemine uzanır. Sanatçı figür-
            lerin yüzlerini birbirine benzer biçimde yapmış olsa da incelendi-
            ğinde her birinde farklı portre özelliği olduğu gözlenir.

            Duvar üzerine fresko tekniğinde yapılan resmin konusu Mani ve
            Buda’nın yaşamından kesitleri konu alır. Yan yana sıralanmış üç
            rahip aynı duruş biçimiyle karşımıza çıkar. Kırmızı üzerine sarı
            ve yeşil renk çiçekleri olan anvalop (üst giysisi) yere kadar uza-
            nır [Görsel 4.25]. Rahiplerin yukarı doğru daralan başlıkları açık
            renklidir. Saçlar örgülü, uzundur. Her üç rahibin de sakalları koyu
            renk olup hepsinde farklı uzunluktadır. Ellerini önden birleştiren
            üç rahip de resmin sağ yönüne doğru bir tören yürüyüşü yap-
            maktadır. Arka plan hardal renk üzerine her figür arasında dar
            uzun  açık  renk  çizgilerden  oluşur.  Zemin,  duvar  rengi  ile  aynı
            olup açık sarı renk halı hardal renkli çiçeklerle süslüdür [Görsel
            4.25 (a)]. Figürlerin her iki yanında bellerindeki kemere bağlı bi-
            rer kılıç görülmektedir [Görsel 4.25 (b)]. Ellerinde yeşil saplı yap-
            raklı ve kırmızı renkli çiçekler vardır.


            Yorumlama
            Mani ve Buda’nın yaşamını konu alan bu duvar resminde sanat-
            çı, rahiplerin giysilerini kırmızı renge boyayarak hem döneminin   Görsel 4.25 (a)
            rahip kıyafetlerindeki geleneğine belge değeri kazandırmış hem
            de dikkati bu figürlere çekmiştir. Figürlerin yan yana duruşu si-
            metrik düzeni artırırken aynı zamanda da bir tören yürüyüşü ol-
            duğuna işaret eder. Her üç figürün de arkalarına doğru uzanan
            uzun siyah saçları aynı zamanda bu üç figürü birbirinden ayıran
            konturlar  şeklinde  uygulanmıştır.  Böylelikle  aynı  renkteki  üç  fi-
            gür birbirinden ayrılmıştır. Siyah rengin saç ve ayakkabılardaki
            kullanımı renk dengesi sağlamaktadır [Görsel 4.25 (c)]. Figürle-
            rin kollarını önde birleştirmelerini sanatçı kırmızının koyu tonunu
            kullanarak  kontur  şeklinde  vermiş,  böylelikle  kumaşın  hareketi
            izleyici  tarafından  algılanmıştır.  Her  üç  figürün  sağ  kollarından
            sol  tarafına  doğru  uzanan  yeşil  saplı  ve  yapraklı,  kırmızı  renk
            çiçekler bulunmaktadır. Sanatçı genel olarak sıcak renkleri tercih
            etmiştir. Kırmızı üzerine daha koyu bir kırmızı ton ile konturlar
            kullanılmıştır.  Formların  anatomik  yapılarını  ortaya  çıkarmıştır.   Görsel 4.25 (b)
            Çizgi tüm biçimin yapısını ortaya çıkaran bir unsur olarak bu re-
            simde ve Uygur sanatında görülmektedir. Duvar rengini hardal
            ile boyayan sanatçı böylelikle figürleri ön plana çıkarmak istemiş
            olmalıdır. Duvar, kumaş, metal ve bitki dokusu yanında figür yü-
            zeyinde saç ve yüzde kullanılan doğal doku gözlenir.


            Yargı
            Sanatçı, bu freskoyu bir tapınak için yapıp konu olarak da Mani
            ve Buda’nın yaşamını anlattığı için eser anlatımcı bir üslupla res-
            medilmiştir. Tarihi bir konuyu belgelemesi açısından değerlidir.   Görsel 4.25 (c)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    229
   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237