Page 230 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 230

Resim

            •   Resimdeki gerçekçi anlayış, minyatürlerdeki figürlerin portre
                özelliğini  kazanmalarına  neden  olmuştur.  Hoça’da  bulunan
                koşan at freskosu gerçekçi bir resimdir. At üzerindeki süvari-
                nin belden aşağı kısmı yıpranmadan günümüze gelebilmiştir
                (Görsel 4.23).
                                                                              Görsel 4.23
            •   Uygurlar, tapınakları süslemek için duvar resimleri (fresko);   "Koşan At", fresk, Hoça
                Maniheist kitapları süslemek için ise minyatür yapmışlardır.
                Konu olarak Buda ve Mani’nin yaşamı, vakıf yapanlar, mü-
                zisyenler, kâtipler, dindarlar ve günlük yaşam sahneleri işlen-
                miştir (Görsel 4.24).

            •   Uygur  resim  ve  minyatürlerindeki  kompozisyonların  en  bü-
                yük özelliği, figürlerin simetrik bir düzen içerisinde sıralanmış
                olmasıdır. Bunlarda çoğunlukla koyu mavi ve kırmızı başta
                olmak üzere parlak renklere yer verilmiştir.
            •   Uygur  resimleri,  Türk-İslam  minyatür  sanatının  kaynağını
                oluşturmuştur.
            •   Uygur sanatına ait yapıtların büyük bir çoğunluğu günümüz-
                de Berlin Dahlem Müzesi Turfan Odası, Yeni Delhi Müzesi
                Bezeklik Odası ve Leningrad Hermitage Müzesi'nde sergilen-
                mektedir.













































                                                                              Görsel 4.24
                                                                              “Rahip”, fresk, Bezeklik


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    227
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235