Page 230 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 230
Resim
• Resimdeki gerçekçi anlayış, minyatürlerdeki figürlerin portre
özelliğini kazanmalarına neden olmuştur. Hoça’da bulunan
koşan at freskosu gerçekçi bir resimdir. At üzerindeki süvari-
nin belden aşağı kısmı yıpranmadan günümüze gelebilmiştir
(Görsel 4.23).
Görsel 4.23
• Uygurlar, tapınakları süslemek için duvar resimleri (fresko); "Koşan At", fresk, Hoça
Maniheist kitapları süslemek için ise minyatür yapmışlardır.
Konu olarak Buda ve Mani’nin yaşamı, vakıf yapanlar, mü-
zisyenler, kâtipler, dindarlar ve günlük yaşam sahneleri işlen-
miştir (Görsel 4.24).
• Uygur resim ve minyatürlerindeki kompozisyonların en bü-
yük özelliği, figürlerin simetrik bir düzen içerisinde sıralanmış
olmasıdır. Bunlarda çoğunlukla koyu mavi ve kırmızı başta
olmak üzere parlak renklere yer verilmiştir.
• Uygur resimleri, Türk-İslam minyatür sanatının kaynağını
oluşturmuştur.
• Uygur sanatına ait yapıtların büyük bir çoğunluğu günümüz-
de Berlin Dahlem Müzesi Turfan Odası, Yeni Delhi Müzesi
Bezeklik Odası ve Leningrad Hermitage Müzesi'nde sergilen-
mektedir.
Görsel 4.24
“Rahip”, fresk, Bezeklik
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 227