Page 225 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 225

Göktürk Sanatı Üslup Özellikleri


                                              Mimari
                                              •   Göktürklerde ölümden sonraki yaşamın devamına olan din-
                                                  sel inanç Kudirge, Göl Bulak, Isık Göl,Tuyahta gibi bölgelerde
                                                  kurganların yapımına neden olmuştur.
                                              •   Yarı  göçebe  yaşama  geçiş  nedeniyle  çadırlar  konut  olarak
                                                  kullanılmıştır.
                                              •   Bu dönem mimaride bazı değişik türler de ortaya çıkmıştır.
                                  Görsel 4.10     Bunlardan ilki, yer üstünde yapılmış bazen tapınak diye de
                          "Göktürk Mezar Anıtı",  anılan ama aslında ölen önemli bir kişinin anısına yapılmış
                                sembolik çizim    anıt mezarlardır. Çin mimarisinde de benzerleri görülen bu
                                                  mimari düzenlemelerin en önemlileri; Orhun ırmağı kıyıların-
                                                  da bulunan Kül Tigin, Bilge Kağan ve Tonyukuk mezar anıtla-
                                                  rıdır. Yapılan kazı ve araştırmalar, bu üç mezar anıtının ben-
                                                  zer bir plana sahip olduğunu göstermektedir.

                                              •   Bu anıtlar duvarlarla çevrili bir dikdörtgen alan içerisinde, tö-
                                                  ren  yolu  ve  bu  yol  üzerinde,  ölen  kişinin  yaptıklarından  ve
                                                  devletin durumundan söz eden anıt, yolun iki yanında çeşitli
                                                  heykeller ve ortada bir sunaktan oluşmuştur.


                                              Orhun Anıtları
                                              Göktürkler Dönemi’nin, Türk sanat ve kültür tarihi için en önemli
                                              yanlarından birisi de bol miktarda yazılı anıtın günümüze gele-
                                              bilmesidir. Bu anıtlar Türk adının geçtiği ilk Türkçe metinler ve
                                              taşa yazılmış ilk Türk tarihi olmaları açısından önemlidir (Görsel
                                              4.10). Anıtlar, üzerlerindeki ejder figürü kabartmaları, dağ keçisi
                                              figür damgası ve kaplumbağa heykeli kaideleri birer sanat yapı
                                              haline getirir.
                                  Görsel 4.11
                               “Kül Tigin Anıtı”,  Orhun Anıtları’nın en ünlüleri, Baykal Gölü çevresinde Orhun Ir-
                                  batı cephesi,   mağı kıyısında bulunan Vezir Tonyukuk, Kül Tigin ve Bilge Kağan
                                   Karakurum  anıtlarıdır.


                                              Kül Tigin Anıtı

                                              732 yılında Kül Tigin adına ağabeyi Bilge Kağan tarafından dik-
                                              tirilmiştir. Kalker taşından yapılan anıtın tepesi, bir kemer oluş-
                                              turacak  biçimde  düzenlenmiştir  ve  üzerinde  ejderha  figürü  ka-
                                              bartmaları bulunmaktadır. Anıtın batı cephesine Çince bir metin,
                                              diğer yüzeylerine ise oldukça düzgün Türkçe metinler kazınmıştır
                                              (Görsel 4.11).

                                              Bilge Kağan Anıtı

                                              Kül Tigin Anıtı’nın 1 km kadar güneyinde bulunan anıt, 735 yılın-
                                              da dikilmiştir. Günümüze oldukça harap bir durumda gelen anıtın
                                              yazıları da okunamayacak derecede siliktir. Çince yazıların üze-
                                              rine Türkçe açıklamaları yazılmıştır.

                                  Görsel 4.12
                     “Tonyukuk Anıtı”, Karakurum



                222   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230