Page 226 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 226

Tonyukuk Anıtı

            Bilge  Kağan’ın, Tonyukuk’un  yapmış  olduğu  hizmetleri  belirten
            anıt, 720-725 yıllarında vezirin kendisi tarafından diktirilmiştir. İki
            ayrı dikili taştan oluşan dikdörtgen biçimindeki anıtın ilkinde 35,
            ikincisinde de 27 satır bulunmaktadır (Görsel 4.12).

            Heykel Sanatı

            •   Heykel sanatındaki ilk önemli gelişmeler Göktürkler Dönemi
                yontularında  izlenebilir.  Bu  dönemde  özellikle Türk  ikonog-
                rafisinin özelliklerini taşıyan gerçekçi anlayışa yakın üslupla
                yontulmuş heykeller dikkati çeker. Bunlar Türk yüz şemasını,
                saç biçimini ve giyim tarzını yansıtan örneklerdir. Heykellerin
                çoğu, bir elleriyle silahını, öbür elleriyle güç ve hükümdarlık
                sembolü olan bir kadeh, kül kabı vb. bir şey tutarken betim-
                lenmiştir.
            •   Göktürklerden  günümüze  taş  heykeller,  taş  dikitler,  balbal
                taşları ve hayvan figürlü heykeller kalmıştır.                Görsel 4.13
            •   Göktürk heykellerinin çoğu; Kül Tigin, Bilge Kağan ve Ton-    “Kül Tigin”, Ulan Bator Müzesi,
                yukuk  mezar  anıtlarının  çevresinde  yapılan  kazılar  sonucu   Ulan Bator
                ortaya çıkarılmıştır. Bu heykellerin en ünlü örneklerinden biri,
                Kül Tigin heykelinin baş kısmıdır (Görsel 4.13). Mermerden
                yapılmış bu heykelde baş tam cepheden verilmiştir. Yüz hat-
                larına kuvvetli bir ifade verilmek istendiği, konturların da ol-
                dukça yumuşak olduğu görülmektedir. Baştaki tacın üzerine
                güç sembolü olan bir kartal figürü yerleştirilmiştir.

            •   Diğer  heykel  örnekleri  arasında  balballar  önemli  yer  tutar
                (Görsel 4.14). Balbal, Orta Asya Türk sanatında, öldürülen
                her düşman için dikilen kabartmalı taşlara verilen addır. Soy-  Görsel 4.14
                lu kişi veya hükümdarların mezarlarına ya da anıtlarına di-   “Balbal”, Balsagun
                kilen ve çoğu kez biçimlendirilmemiş veya çok az işlenmiş
                taşlardan oluşan balballar, ölen kişiye öteki dünyada hizmet
                edeceğine  inanılan  düşmanları  temsil  etmeleri  bakımından
                ilgi çekici yapıtlardır.
            •   Balbal sayıları ile ilgili üç ayrı görüş vardır: 1- Ölen kişinin öl-
                dürdüğü düşman sayısı ile ilgilidir diyen teori, 2- Ölen kişinin
                birilerini  balbala  dönüştürdüğünü  savunan  teori,  3-  Törene
                katılan kişi sayısı ile ilgilidir diyen teori. Balballar; elbiseleri,
                kemerleri, başlıkları, silahları, saçları ve bıyıkları ile başlı ba-
                şına birer portre heykel özelliğindedir.
            •   Göktürk sanatında kabartmalar da dikkat çeker. Kül Tigin ve
                Bilge Kağan anıtlarındaki ejderha figürü kabartmaları, Kül Ti-
                gin’in tacındaki kartal figürü kabartması, Kara Göl Anıtı’ndaki
                saçları ejderha biçiminde insan yüzü kabartmaları ilginç ör-
                neklerdir.
            •   Bilge Kağan Mezar Anıtı (Görsel 4.15) çevresinde yapılan ka-
                zılarda ünlü Bilge Kağan hazinesi ortaya çıkarılmıştır.

                                                                              Görsel 4.15
                                                                              “Bilge Kağan”,
                                                                              Karakurum


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    223
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231