Page 222 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 222

4.1.1. İslamiyet Öncesi Türk Sanatı ve Üslup Özellikleri


            Hun Sanatı ve Üslup Özellikleri


            Mimari
            •   Ölümden sonraki yaşama inanış kurgan denilen mezar tipi-
                nin gelişmesine neden olmuştur (Görsel 4.1). Kurganlar, Orta
                Asya Türklerinin eşya ve hayvanlarıyla birlikte gömüldükleri
                mezarlardır. Bir kurgan, kare veya dikdörtgen biçiminde, yer   Görsel 4.1
                seviyesinin altında, karaçam kütüklerinin birbirine geçmesiy-  "Pazırık Kurganı", Güney Sibirya
                le  oluşan  duvarların  oluşturduğu  odalardan  meydana  gelir
                (Görsel 4.2).

            •   Kurganların içinde çeşitli at koşum takımları, keçeden yapıl-
                mış bellemeler (eyer altı örtüsü), geyik başı biçiminde mas-
                keler, kemerler, tokalar gibi birçok eşya vardır.
            •   Alma Ata kenti yakınlarında, Isık Gölü kıyısında bulunan Esik
                Kurganı, Göktürk alfabesiyle yazılmış yazılar ve genç prens
                cesedinin üzerinde bulunan altın zırhla birlikte ortaya çıkarı-
                lan çok sayıda altın sanat yapıtı nedeniyle bilim dünyasında
                yankılar uyandırmıştır.
            •   Esik Kurganı’nda ortaya çıkarılan en önemli buluntu, bir Türk   Görsel 4.2
                prensine  ait  olduğu  sanılan  zırhlı  bir  cesettir  (Görsel  4.3).   "Pazırık Kurganının Kesiti",
                Prensin üzerinde sağdan sola doğru kapalı “V” yakalı kısa bir   Pazırık
                kaftan vardır. Kaftanın altında dar bir binici pantolonu ile kısa,
                yumuşak çizmeleri dikkati çekmektedir. Ayrıca üçgen biçimli,
                küçük altın levhaların alt alta ve yan yana konulmasıyla özel
                bir  zırh  oluşturulmuştur.  Belindeki  altın  levhalarla  kaplı  ke-
                merine de kını ve kabzası süslü bir bıçak asılmıştır. Başında
                altın levhalarla bezeli oldukça yüksek sivri bir tepelik vardır.

            •   Çadır yarı göçebe bir yaşam biçiminden yerleşik düzene ge-
                çinceye kadar bütün Türk topluluklarının yaşamında önemli
                olmuştur. Özellikle bozkır bölgelerinde hayvancılıkla geçinen,
                yaylak ve kışlak arasında gidip gelen yarı yerleşik Türk toplu-
                lukları tarafından kullanılmıştır. Bu anlamda çadır sanatı Hun
                toplumunda gelişimini sürdürmüştür. Daha sonra biçimleri  ve
                üzerindeki işlemeleri ile çadır sanatı, Türk İslam mezar yapı-
                larını etkilemiştir.

            •   Ulan Ude’de yapılan kazılarda birçok Hun evi ortaya çıkarıl-
                mıştır. Bu evlerin altında sıcak hava ve dumanın geçtiği ısıt-
                ma boruları vardır.
            •   Günümüzde de bu bölgelerde yapılan kazı çalışmaları sonu-
                cu elde edilen yeni bulgular bölge ve Türk toplumunun yaşa-
                ma biçimi hakkında daha ayrıntılı bilgilere ulaşılması açısın-
                dan önemlidir.



                                                                              Görsel 4.3
                                                                              Türk prensine ait altın zırh,
                                                                              Millî Tarih Müzesi, Moğolistan

                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    219
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227