Page 235 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 235

4.2. İslamiyet Sonrası Türk Sanatı
               Temel Kavramlar

               Hümanizm                             Hazırlık Çalışmaları
               Antik
               Silme                            1.  İslamiyet  hangi yılları kapsar?
               Perdah                           2.  İslamiyet  sonrası  hangi  yapı  türleri  daha  fazla  önem
               Niş                                  kazanmıştır? Neden?
               Katedral                         3.  Yaşadığınız  şehirde  beğendiğiniz  İslami  yapı  var  mı?
               Tempera                              Varsa isimleri nelerdir?
               Sfumato                          4.  İslami  bir  yapı  tasarlamanız  istenseydi  nasıl  bir  tasarım
                                                    yapardınız?


                                              4.2.1. İslam’ın Sanata Bakış Açısı
                                              Hz. Muhammed (s.a.v.) ile birlikte ortaya çıkan İslam sanatının
                                              ilk örnekleri Medine kentinde verir. Hz. Muhammed’in (571-632)
                                              (s.a.v.) ölümü üzerine Hz. Ebubekir (632-634), Hz. Ömer (634-
                                              644), Hz. Osman (644-656) ve Hz. Ali (656-661) sırasıyla halife
                                              olurlar. Bu dönemde İslamiyet; Suriye, Irak, İran ve Mısır’da çok
                                              farklı kültürlere sahip geniş halk kitleleri arasında yaygınlaşır ve-
                                              İslam sanatı geniş bir alanda farklı sosyal ve coğrafi etkenler al-
                                              tında gelişir. İslam mimarisinin ortaya koyduğu en önemli yapı tipi
                                              camilerdir. Bir camide harim kapısı, merdiveni, sahanlığı olan ve
                                              mihrabın sağında bulunan minber yer alır. Bazı camilerde mih-
                                              rabın yanında maksure denilen, halifeler için yapılmış parmaklık
                                              veya kafesle ayrılmış bir bölüm bulunur. Bu bölüm Osmanlı ca-
                                              milerinde hünkâr mahfili adını almıştır. Revaklı avlular, genellikle
                                              camilerin bir unsurudur. Caminin diğer önemli bir unsuru da mi-
                                              narelerdir. Minareler, bir kaide üzerinde yükselir. Gövdeyi çepe-
                                              çevre kuşatan kenarları korkuluklu bölüme ise şerefe denir.
                                              İslamiyet'in ilk döneminde yapılan camiler, küçük mescitler şek-
                                              lindedir. Bunların mimari ya da sanatsal özellikleri yoktur. Hz. Mu-
                                              hammed’in (s.a.v.) evinden camiye dönüştürülmüş olan Medine
                                              Camisi, kendinden sonraki tüm camilere örnek olmuştur (Görsel
                                              4.27). Yapının kare avlusu, doğu ve batıda mihraba dik, kuzey ve
                                              güneyde yatay sahınlarla çevrilmiştir. Bu ilk dönemlerde yapılan
                                              camiler genellikle kare ve dikdörtgen planlıdır.




















                                  Görsel 4.27
                             “Mescid-i Nebevi”,
                 ilk planın sembolik çizimi, Medine



                232   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240