Page 240 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 240

hemen arkasında uzanan geçitle kuzey bölümüne ulaşılmaktadır.
            Kuzey bölümüne bir kapı ile geçilmektedir ve kuzey bölümü de
            temel olarak üç ana kısımdan oluşmaktadır. Ortada bulunan kare
            planlı bir avlu, 47.50 x 47.50 m ölçüsündedir. Bu avlunun batısın-
            da ve doğusunda dikdörtgen planlı birer avlu daha yer almaktadır.
            Kuzey bölümünde, etrafı mekânlarla çevrilmiş olan merkezdeki
            avlunun  ortasında,  22.50  x  22.50  m  ölçüsündeki  kare  alanda,
            sekizgen bir alan yaratan çiftli sütunlar yerleştirilmiştir. Bu alanın
            ortasında da sekizgen planlı bir set yer almaktadır. Bu bölümün,
            18 m çapında kubbe ile örtülü olabileceği düşünülmektedir. Bu
            kubbeli kısmın, 12. yy.da yapıldığı tahmin edilmektedir. Son kazı
            ve araştırmalarda Ribat-ı Melik Kervansarayı’nın asıl mekânını
            örten 18 metre çapındaki büyük kubbesinin plan sistemi çizilerek
            çıkarılmıştır. Bu kısım taht-kabul salonu olarak kullanılmış ola-
            bilir. Ribat-ı Melik Kervansarayı’nın su ihtiyacını karşılamak için
            kubbeli bir su sarnıcı vardır.

            Yorumlama
            Ribat-ı Melik Kervansarayı, 1841’de yapılmış bir gravürden anla-
            şıldığı kadarıyla, cephe düzenlemesiyle dikkat çeken bir yapıdır.
            Yapının abidevî portali, yapıya anıtsallık katan silindirik köşe ku-
            leleri ve geometrik süslemeli nişleriyle dikkati çeken bir mimari   Görsel 4.35 (a)
            örnektir.  Yapıda duvarlar kerpiç ile inşa edilip dışı tuğla örgü ile
            kaplanmıştır. Tuğla örgü cepheyi hareketlendirmiştir [Görsel 4.35
            (a)]. Yapının portali sadece Türk mimarisinde değil İslam mima-
            risinde de dikkate değer en eski portallerdendir. Portali en dışta
            silindirik formlu zincir motifleri çevreler.  Zincir motifli  iki bordür ile
            süslemesinin arasında da geniş bordür bulunmaktadır. Bu bordür
            sekiz köşeli yıldızlarla bezenmiştir. Yıldızların ortası birer rozet
            şeklindedir.  Yıldız motifinin aralarında bulunan bitkisel süsleme-
            ler çok ince bir işçilik göstermektedir. Portalin giriş yüzeyi, iç içe
            geçmiş  sivri  kemerli  silmelerle  hareketlendirilmeye  çalışılmıştır
            [Görsel 4.35 (b)]. Dışta sivri kemerli bir yazı kuşağı yer alır. Yazı
            kuşağı portal süslemesinin önemli bir unsurudur. Tuğla dizilimi,
            taş işçiliği ve kapı kemeri boyunca kullanılan yazılar yapay doku
            etkisini güçlendirmiştir.
                                                                              Görsel 4.35 (b)
            Dikey ve yatay çizgiler tuğla dizilimi ve geometrik motif uygula-
            malarında görülür [Görsel 4.35 (c)]. Motiflerin yan yana dizilimi
            dikey düzlemde tekrarı oluşturmaktadır.
            Bu portal kompozisyonu, Karahanlılardan başlayarak Büyük Sel-
            çuklular, Anadolu Selçukluları, Osmanlı ve Timur devri mimari-
            sinde esas olmuştur.


            Yargı
            Kapı anlamına gelen portal Karahanlı Dönemi’nin önemli yapı-
            larındandır. Bu yapı hem plan hem de taş işçiliği açısından dö-
            nemin  koşulları  düşünüldüğünce  ayrıntı  ve  ince  işçilik  oldukça
            dikkat çekici olduğundan bu eser değerlidir.



                                                                              Görsel 4.35 (c)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    237
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245