Page 254 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 254
Eser Bilgisi
Bu resim Beydaba’nın yazdığı Kelile ve Dimne isimli eserden bir
sahneyi konu almaktadır. Konu, bir gün tilkinin biri ormana gitmiş.
Orada rüzgârın sesiyle gümleyen ağaca asılı bir davul görmüş.
Tilki sine sine davulun yanına yaklaşmış. Dokunmuş, ‘hayli iri’
diye aklından geçirmiş. Ellerini üzerinde gezdirmiş, aynı zaman-
da yağlı ve telli olduğuna hükmetmiş. İçini yarmış, bomboş ol-
duğunu anlayınca aklınca şöyle fikir yürütmüş: ‘Demek ki en kof
şey, sesi en yüksek ve gövdesi en büyük olan şeydir.
Görsel 4.67 (a)
Çözümleme
Beydaba’nın Kelile ve Dimne isimli eserinden Kurnaz Tilki öykü-
sünün resmedildiği resimde sanatçı metinde anlatıldığı gibi tilkiyi
bir ağacın dalında önünde duran davulu tutup incelerken inceler-
ken betimlemiştir. Koyu renk çimenlik zeminde geçen olay çeşitli
renkte çiçek ve taşlarla desteklenmektedir. Zeminde çok çeşitli
renkte kanatlarıyla irice bir horoz başını tilkiye doğru çevirmiş
bakmaktadır. Kahverengi gövdeli ağacın dallarındaki tilki önünde
duran davulu incelemektedir. Doğal doku sanatçı tarafından tüm
yüzeyde kullanılmıştır. Dikey ve yatay eksenler renk ile verilirken
derin bir perspektif bu tür resimlerde görülmez.
Yorumlama
Kelile ve Dimne adlı eserde anlatılan Kurnaz Tilki öyküsüne bağ- Görsel 4.67 (b)
lı kalınarak yapılan bu resim belge değeri taşımaktadır. Yazarın
anlattığı satırları kendince yorumlayan sanatçı metinde olmayan
çiçek, taş gibi doğa elemanlarını da resme ekleyerek zenginlik
kazandırmıştır. Koyu zemin üzerinde açık mavi gökyüzü zıtlık
oluşturarak dikkati tilkiye yoğunlaştırır. Daire, dikdörtgen, kare
gibi geometrik formlar ağaç, taş ve çiçek gibi nesneler üzerinden
verilmiştir.
Sembolik anlamlar içeren metni görsele dönüştüren sanatçı ça-
lışmasında doğanın zenginliklerine başvurarak anlamı güçlendir-
miştir.
Yargı
Edebiyat tarihinde bilinen bir eseri resimleyen sanatçı öncelikle
anlatılanlara bağlı kalmak zorunda olduğundan metinde anlatı-
lan nesne ve figürleri, çalışmasının yüzeyine izleyicinin kolaylıkla
görebileceği ve anlayacağı biçimde yerleştirmiştir. Bu nedenle
sanatçı çalışmasını biçimci kuramı dikkate alarak resmetmiştir.
Görsel 4.67 (c)
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 251