Page 258 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 258

Osmanlı Dönemi Türk Sanatı ve Üslup Özellikleri

            Osmanlılar siyasal alanda gösterdikleri başarıları, kültür ve sa-
            nat alanında da göstermişlerdir. İznik ve Bursa ile başlayan sa-
            natsal alandaki çalışmalarını daha sonra Edirne ve İstanbul’da
            geliştirerek  sürdürmüşlerdir.  Başkent  olma  özelliğine  sahip  bu
            merkezlerde hızlı imar etkinlikleri, mimari alandaki gelişmelerin
            en büyük nedeni olmuştur. Buralarda oluşturulan dinî ve eğitim
            yapıları mimari alandaki deneyimleri artırmış, yeni arayışlara gi-
            dilmesine neden olmuştur. Ayrıca egemenlik kurdukları topraklar
            üzerinde bugün de hâlâ ayakta duran çok sayıda sanat yapıtı
            oluşturmuşlardır. Osmanlı sanatı, çeşitli dönemlerde farklı özel-
            likler göstermiştir. 600 yıldan fazla süren Osmanlı sanatı etkin-
            likleri, üslup özelliklerine göre üç dönemde incelenebilir: Erken
            Dönem Osmanlı Sanatı, Klasik Dönem Osmanlı Sanatı ve Geç
            Dönem Osmanlı Sanatı.


            Mimari
            •   Erken  Dönem  Osmanlı  Sanatı,  Osmanlı  Devleti’nin  kurulu-
                şundan, İstanbul’un fethine kadar olan süreyi kapsar (1299-
                1453).  Anadolu  Selçuklu  sanatı  ile  Klasik  Osmanlı  sanatı
                arasında bir geçiş dönemi olan bu ilk dönemde başta İznik
                olmak üzere, Bursa ve Edirne gibi merkezlerde cami, medre-
                se, türbe gibi birçok yapı inşa edilmiştir.
            •   Bu dönem Osmanlı camileri, planlarına göre dört grupta top-
                lanır: Tek kubbeli camiler, ters T planlı camiler, çok kubbeli
                camiler, merkezî kubbeli camiler. Kubbeler sütun veya ayak-
                lar üzerine oturtarak daha geniş mekânlar elde edilmesi sağ-
                lanmıştır. Tek kubbeli camilerin planı, kare bir ibadet mekânı
                ile son cemaat yerinden oluşur. İbadet mekânının üzeri ge-
                nellikle tek bir kubbe ile örtülü olan bu camilerde, son cemaat
                yeri tonoz veya küçük kubbelerle örtülüdür. İznik Hacı Özbek
                Camisi [(1333), (Görsel 4.69)] ve İznik Yeşil Camisi (1378)
                bu tip yapılara örnektir. Ters T planlı (Zaviyeli) camilere çeşitli
                işlevleri karşılayacak mekânları içermelerinden dolayı çok iş-
                levli camiler de denmektedir. Planda, mih rap ekseninde arka






















                                                                               Görsel 4.69
                                                                               “Hacı Özbek Cami”, 1333-1334,
                                                                               İznik

                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    255
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263