Page 261 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 261

•   İstanbul’daki Çinili Köşk’te (1472) kullanılan çiniler, teknik ve
                                                  özellikleriyle Anadolu Selçuklu çinilerinin etkisini taşır.
                                              •   16.y.ın başlarında renkli sır tekniği giderek yaygınlaşır. Şeffaf
                                                  sır altına uygulanan natüralist çiçekler, hatayiler, rumiler ve
                                                  kıvrık dallar çini süslemesinde yaygın olarak kullanılır.
                                              •   Bu  dönemde  çinilerde  renk  ve  motif  bakımından  yenilikler
                                                  ortaya çıkar. Zümrüt yeşili başta olmak üzere, mercan kırmı-
                                                  zısından yakut kırmızısına kadar kırmızının bütün tonları, bu
                                                  dönem çinilerinin temel rengi olur. Bezemede ağırlıklı olarak
                                                  kullanılan karanfil, lale, şakayık, nar çiçeği, gül, palmet, rumi,
                                                  ve kıvrık dal gibi bitkisel motifler kullanılır.

                                              Halı Sanatı
                                  Görsel 4.77  •   Halı sanatı tarihinde düğümlü halının Orta Asya’da yaşayan
                     "Osmanlı Saray Seccadesi",
                                                  Türkler  tarafından  dokunduğu  bilinmektedir.  Türk  halılarını
                         1726-27 TİEM, İstanbul   diğer halılardan ayıran en önemli özellik doğal kök boya kul-
                                                  lanılarak elde edilen renkleridir. Bu halılarda özellikle parlak
                                                  renkler tercih edilirken kırmızı renk Türk halılarının egemen
                                                  rengidir.
                                              •   Halı motiflerinde insan ve hayvan figürü kullanılmaz. Secca-
                                                  de halılarda, sütunlar arasına yerleştirilen mihrap deseni tüm
                                                  dünyada Türk motifi diye bilinir (Görsel 4.77).
                                              •   Türk halı sanatı 16.yy.dan başlayarak desen yönünden bü-
                                  Görsel 4.78     yük bir zenginlik göstermiştir (Görsel 4.78). Bu dönem klasik
                           "Uşak Halısı", 16.yy.,  Osmanlı halı sanatının ortaya çıktığı dönemdir.
                                TİEM, İstanbul















































                258   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266