Page 261 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 261
• İstanbul’daki Çinili Köşk’te (1472) kullanılan çiniler, teknik ve
özellikleriyle Anadolu Selçuklu çinilerinin etkisini taşır.
• 16.y.ın başlarında renkli sır tekniği giderek yaygınlaşır. Şeffaf
sır altına uygulanan natüralist çiçekler, hatayiler, rumiler ve
kıvrık dallar çini süslemesinde yaygın olarak kullanılır.
• Bu dönemde çinilerde renk ve motif bakımından yenilikler
ortaya çıkar. Zümrüt yeşili başta olmak üzere, mercan kırmı-
zısından yakut kırmızısına kadar kırmızının bütün tonları, bu
dönem çinilerinin temel rengi olur. Bezemede ağırlıklı olarak
kullanılan karanfil, lale, şakayık, nar çiçeği, gül, palmet, rumi,
ve kıvrık dal gibi bitkisel motifler kullanılır.
Halı Sanatı
Görsel 4.77 • Halı sanatı tarihinde düğümlü halının Orta Asya’da yaşayan
"Osmanlı Saray Seccadesi",
Türkler tarafından dokunduğu bilinmektedir. Türk halılarını
1726-27 TİEM, İstanbul diğer halılardan ayıran en önemli özellik doğal kök boya kul-
lanılarak elde edilen renkleridir. Bu halılarda özellikle parlak
renkler tercih edilirken kırmızı renk Türk halılarının egemen
rengidir.
• Halı motiflerinde insan ve hayvan figürü kullanılmaz. Secca-
de halılarda, sütunlar arasına yerleştirilen mihrap deseni tüm
dünyada Türk motifi diye bilinir (Görsel 4.77).
• Türk halı sanatı 16.yy.dan başlayarak desen yönünden bü-
Görsel 4.78 yük bir zenginlik göstermiştir (Görsel 4.78). Bu dönem klasik
"Uşak Halısı", 16.yy., Osmanlı halı sanatının ortaya çıktığı dönemdir.
TİEM, İstanbul
258 SANAT ESERLERİ ANALİZİ