Page 263 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 263

Resim, Minyatür Sanatı

                                              •   Osmanlı Dönemi’nde doruğa ulaşan resim sanatı, sultan ve
                                                  vezirlerin yaşamlarından alınan olayların, edebiyat yapıtların-
                                                  daki öykü, eğlence, av merasimleri, manzara, portre ve dinî
                                                  konuların seçildiği görülür. Ayrıca bilimsel amaçla hazırlanan
                                                  tıp, hayvan bilimi, bitki bilimi ve astroloji konulu minyatürler
                                                  de önemli bir yere sahiptir.
                                              •   Saraya bağımlı olarak gelişen minyatür sanatının en önem-
                                                  li merkezi İstanbul’dur. Bu dönemde kültürlü ve sanatsever
                                                  bir kişi olan Fatih Sultan Mehmet Avrupa’dan birçok ressa-
                                                  mı İstanbul’a getirterek kendi resimlerini yaptırmıştır. Bu res-
                                                  samların en ünlüsü Fatih portresiyle tanınan İtalyan sanatçı
                                                  Gentille Bellini’dir (Görsel 4.83). İstanbul’da bir süre kalan bu
                                                  ressamlar, sarayın minyatür ustalarını da etkilemiştir. Bu dö-
                                                  nemin önemli nakkaşı ise Nakkaş Sinan Bey’dir (ö. 1471).
                                                  Sinan Bey’in yaptığı gül koklayan Fatih Sultan Mehmet port-
                                  Görsel 4.83     resi en az Bellini’nin çalışması kadar önemlidir (Görsel 4.84).
                 “Fatih Sultan Mehmet’in Portresi”,
                                    1479-80,  •   Edebiyatla ilgili bir antoloji kitabı olan 1455 tarihli Dilsuzna-
                                Gentile Bellini,  me Edirne’de hazırlanmıştır. 1465 yılında Amasya’da yazılıp
                           Ulusal Galeri, Londra  resimlendirilen Cerrâhiye-i  İlhâniye adlı eser dönemin min-
                                                  yatürlerinin bulunduğu önemli bir örnektir. II. Bayezit döne-
                                                  minde, Avrupa’dan etkilenen üslup yerine geleneksel minya-
                                                  tür üslubu ağırlık kazanmıştır. Bu dönemde saraya daha çok
                                                  doğudaki Türk İslam ülkelerinden nakkaşlar çağrılmıştır.

                                              •   Kanuni  Sultan  Süleyman  döneminde  kitap  resimleme  ge-
                                                  leneği  en  parlak  dönemi  yaşamıştır.  Önemli  örneklerin  yer
                                                  aldığı  bu  dönemde  tarihi  olaylar  betimlenmiş,  renk  tonları
                                                  sanatçıların paletine göre değişmiş, az da olsa gölge tonları
                                                  kullanılmıştır. Açık pembe, leylak, eflatun ve yeşil en çok ter-
                                                  cih edilen renklerdir. Bu dönemin en önemli nakkaşı Matrakçı
                                                  Nasuh’tur (ö.1564). Sanatçının Kanuni’nin 1534-1536 yılla-
                                                  rında yaptığı Irak seferini konu alan Beyan-ı Menazil-i Sefer-î
                                                  Irakeyn adlı eseri günümüzde İstanbul Üniversitesi Kütüpha-
                                                  nesinde  bulunmaktadır.  Kitapta,  İstanbul’dan  Bağdat’a  tüm
                                                  önemli güzergâhlar, yollar, kaleler, köprüler, kentler özgün bir
                                                  anlatım biçimiyle betimlenmiştir. Tarihi konulu el yazmaların-
                                                  daki resimler yaşanan dönemi görsele dönüştürmesi açısın-
                                                  dan belge niteliği taşımaktadır. Kanuni döneminin diğer bir
                                                  yapıtı şair Arifî’nin yazdığı Süleymannâme’dir. Bu kitapta 69
                                                  minyatür bulunmaktadır.
                                              •   Türk minyatür sanatı, 16.yy.da II. Selim ve III. Murat gibi hü-
                                                  kümdarların da desteği ile daha çok gelişmiştir. II. Selim dö-
                                                  neminin en tanınmış nakkaşı, Nakkaş Osman’dır (ö. 16.yy.ın
                                                  son çeyreği). Sanatçı, Nüzhet el Ahbâr der Sefer-i Zigetvar
                                                  (Görsel 4.85) adlı eser için yirmi minyatür yapmıştır. Bu min-
                                                  yatürler, Türk minyatür sanatının tüm özelliklerini gösterir.
                                  Görsel 4.84
                 “Fatih Sultan Mehmet’in Portresi”,   •   III. Murat döneminden kalma en ilginç el yazması, Surnâme-i
                                       1480,      Hümayun’dur. Nakkaş Osman tarafından resimlenen bu ki-
                 Sinan Bey veya Ahmed Şiblizâde   tabın  konusu  III.  Murat’ın  oğlu  şehzade  Mehmet’in  sünnet
                               TSMK, İstanbul



                260   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268