Page 268 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 268

Tahtın sol tarafında, oturmakta olan dört filozof ve bu filozofların
             da önünde, kitaplar bulunmaktadır. İskender [Görsel 4.92 (a)] ile
             konuşan ve yanında “hükema” yazısı bulunan filozof bu grubun
             en başında oturur. Tahtın yan tarafında, elinde siyah mendili, ba-
             şında tüylü şapkası ile oturan kişinin yanında “elçi-i Dara” yazılı-
             dır [Görsel 4.92 (b)]. Dara’nın elçisinin şaşkınlıkla izlediği horoz
             yerdeki yemleri yemektedir [Görsel 4.92 (c)]. Geriye doğru uza-
             nan, açık pembe renkli sarp kayalıklardan oluşan tepe, tepenin
             sol yanında üç kişi, bu sohbeti izlemekte, sağ yanda ise çeşitli
             hayvanlar görülmektedir. Gökyüzü altın yaldızlıdır.


             Eser Bilgisi
             Eser İskender’in Dara’nın elçilerini kabulünü konu alır. Babasının
             yerine tahta geçen İskender Dara’dan haraç ister, bunun üzerine
             Dara elçilerini göndererek duruma açıklık getirmek ister. Firdev-  Görsel 4.92 (a)
             si’nin Şehname’sinden alınan konu aherli kağıt üzerine doğal bo-
             yalarla kitabın satırları arasında yer alır.

             Çözümleme

             Konu dikdörtgen bir kadrajda dikey olarak anlatılmaktadır. Sah-
             nenin ortasında sedirde oturan figür diğer figürlere oranla daha
             büyük olarak resmin merkezine yerleştirilmiş, diğer figürler önem
             sırasına göre tahtın etrafında oturmaktadır. Açık renk arka plan
             önünde koyu yeşil zemin ile sanatçı pastel tonlarına boyadığı fi-
             gür giyisilerini yerleştirmiştir. Yukarı doğru açık renklerle daralan
             dağ sırasının da arkasına insan ve çeşitli hayvanları altın yaldız
             üzerine boyanmıştır. Sahnenin sağında selvi ağacı ile dikey ha-
             reket yakalanırken geriye doğru kıvrılan nehir hareketlilik sağla-
             maktadır.


             Yorumlama
             Sahnenin ortasına yerleştirilen önemli figür ve diğer figürlerde-
             ki yüz ifadeleri konuya dikkati çeker. Ayrıca figürlerin kıyafetleri   Görsel 4.92 (b)
             incelendiğinde  aralarındaki  hiyerarşik  farklılıkları  da  sanatçının
             önemsediği gözlenir. Ağırlıklı olarak koyu rengin hâkim olduğu
             bu çalışmada sırasıyla altın yaldız, açık renk zemin ve koyu ye-
             şil bitki örtüsü sahnenin farklı bölümlerini oluşturur. Figür, doğa
             elemanları, hayvanlar ve çeşitli eşyalarda geometrik formlar kul-
             lanılmıştır.

             Yargı
             Bu minyatür Osmanlı-İran savaşlarını anlatan Şecaatname adlı
             eserin sayfaları arasında yer alan Firdevsi’nin Şehnâme’sinden
             Dara ile İskender öyküsünü tasvir ettiğinden sanatçı anlatılanlara
             bağlı kalmıştır. Bu nedenle eser öncelikle belge değeri taşır ve
             anlatımcı bir yaklaşımla resmedilmiştir.





                                                                              Görsel 4.92 (c)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    265
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273