Page 264 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 264
düğünüdür. Bu eserde esnaf örgütü, müzisyen, sihirbaz ve
oyuncuların düğün boyunca yaptığı tören yürüyüşü Nakkaş
Osman tarafından canlı ve parlak renklerle betimlenmiştir.
• III. Murat döneminde Nakkaş Osman ve Seyyid Lokman
(1569-1595) işbirliği ile üretilen Şahname-i Selim Han ve Hü-
nernâme gibi yapıtlar öne çıkar. Bu yapıtlar yalnızca resimle-
riyle değil cildi, tezhibi, hattı ve kitabın bütününün tasarımıyla
Osmanlı ordusunun büyüklüğünü ve saray törenlerini belge-
lendiği önemli örneklerdir.
• Avrupa resim beğenisinin ortaya çıktığı süreçte Avrupa res-
minin etkileri ilk kez IV. Mehmet zamanında başlamış, Lale
Devri’nde de artarak sürmüştür. 18.yy.ın en büyük minyatür
sanatçısı Levni’dir [(Abdülcelil Çelebi), (ö. 1732)]. Sanatçı-
nın en önemli yapıtları Surnâme ve Surname-i Vehbi adlı
çalışmalardır. Levni, yaptığı minyatürlerde bir yandan min- Görsel 4.85
yatürün geleneksel kurallarını sürdürürken diğer yandan da “Nüzhet(el-esrar)el-ahbar der se-
perspektif ilkelerini kullanarak üçüncü boyutu çalışmalarında fer-i Zigetvar”, Nakkaş Osman,
kullanmayı dener (Görsel 4.86). Sanatçının diğer önemli bir TSMK, İstanbul
çalışması Silsilename, Osmanlı sultanlarının portrelerinin yer
aldığı albümdür.
• I. Mahmut’un (1730-1754) tahta geçmesinden sonra artan
Avrupa etkisiyle geleneksel minyatür anlayışı yavaş yavaş
sona ermiş ve özellikle Sultan II. Mahmut (1808-1839) dö-
neminden sonra Batı etkisi ön plana çıkmıştır. Kurulan teknik
okullarda tuval resminin öncüleri yetişmiştir.
Görsel 4.86
“Dansçı”, (ayrıntı),
Levni, TSMK, İstanbul
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 261