Page 264 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 264

düğünüdür. Bu eserde esnaf örgütü, müzisyen, sihirbaz ve
                oyuncuların düğün boyunca yaptığı tören yürüyüşü Nakkaş
                Osman tarafından canlı ve parlak renklerle betimlenmiştir.
            •   III.  Murat  döneminde  Nakkaş  Osman  ve  Seyyid  Lokman
                (1569-1595) işbirliği ile üretilen Şahname-i Selim Han ve Hü-
                nernâme gibi yapıtlar öne çıkar. Bu yapıtlar yalnızca resimle-
                riyle değil cildi, tezhibi, hattı ve kitabın bütününün tasarımıyla
                Osmanlı ordusunun büyüklüğünü ve saray törenlerini belge-
                lendiği önemli örneklerdir.

            •   Avrupa resim beğenisinin ortaya çıktığı süreçte Avrupa res-
                minin etkileri ilk kez IV. Mehmet zamanında başlamış, Lale
                Devri’nde de artarak sürmüştür. 18.yy.ın en büyük minyatür
                sanatçısı  Levni’dir  [(Abdülcelil  Çelebi),  (ö.  1732)].  Sanatçı-
                nın  en  önemli  yapıtları  Surnâme  ve  Surname-i  Vehbi  adlı
                çalışmalardır.  Levni,  yaptığı  minyatürlerde  bir  yandan  min-  Görsel 4.85
                yatürün geleneksel kurallarını sürdürürken diğer yandan da    “Nüzhet(el-esrar)el-ahbar der se-
                perspektif ilkelerini kullanarak üçüncü boyutu çalışmalarında   fer-i Zigetvar”,  Nakkaş Osman,
                kullanmayı dener (Görsel 4.86). Sanatçının diğer önemli bir   TSMK, İstanbul
                çalışması Silsilename, Osmanlı sultanlarının portrelerinin yer
                aldığı albümdür.

            •   I.  Mahmut’un  (1730-1754)  tahta  geçmesinden  sonra  artan
                Avrupa  etkisiyle  geleneksel  minyatür  anlayışı  yavaş  yavaş
                sona ermiş ve özellikle Sultan II. Mahmut (1808-1839) dö-
                neminden sonra Batı etkisi ön plana çıkmıştır. Kurulan teknik
                okullarda tuval resminin öncüleri yetişmiştir.






































                                                                              Görsel 4.86
                                                                              “Dansçı”, (ayrıntı),
                                                                              Levni, TSMK, İstanbul


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    261
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269