Page 260 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 260

•   Bu dönemde külahla örtülü mezar anıtlarının yerini kubbe-
                li türbeler almıştır. Bursa Yeşil Türbe (1421), İznik Kırgızlar
                Türbesi (14.yy.), İznik Sarı Saltuk Türbesi (Görsel 4.73), İznik
                Yakup Çelebi Türbesi (14.yy. sonu), Bursa Devlet Hatun Tür-
                besi (1413-14) ve Bursa II. Murat Türbesi (1451) sayılabilir.
            •   Fatih Sultan Mehmet’in 1453 yılında İstanbul’u almasıyla baş-
                layan Klasik Dönem Osmanlı sanatı, 1700 yılına kadar sür-
                müştür. Siyasal açıdan gösterilen hızlı büyümenin yanı sıra,
                başta mimari olmak üzere sanatın her dalında yeni atılımlar   Görsel 4.73
                gerçekleştirilmiştir.  Padişahlar,  devletin  büyüklüğüne  uygun   “Sarı Saltuk Türbesi”,
                yapıtların yapımına öncülük etmiş, sanatı ve sanatçıları her   İznik
                alanda desteklemişlerdir. Mimar Sinan’la (1489-1588) birlikte
                mimaride en başarılı örnekleri veren Klasik Osmanlı sana-
                tı, Sinan öncesinde İstanbul Bayezit Camisi (Görsel 4.74) ile
                başlar. Daha sonra İstanbul Bayezit Külliyesi Camisi (1501-
                1506) yapımıyla tamamlanır.
            •   Osmanlı  klasik  çağının  hemen  hemen  tüm  yapıtları  Mimar
                Sinan'ın elinden çıkmıştır (Görsel 4.75). Yaptığı çok sayıda
                ve farklı türdeki yapıtlarıyla Türk-Osmanlı mimarisini anlatım
                ve biçim olarak zenginleştirmiş ve örnek alınacak düzeye çı-
                karmıştır.                                                   Görsel 4.74
                                                                             “Bayezit Camisi”,
                                                                             İstanbul
            Çini
            •   Çini  kaplama  malzemesi  olmanın  yanı  sıra  yıllarca  birçok
                cami, medrese, türbe, saray, köşk gibi yapılarda önemli bir
                süsleme unsuru olarak kullanılmıştır.
            •   Osmanlıların ilk dönemlerinde çok renkli sır tekniği gelişirken
                konu olarak  bitkisel motiferin egemen olduğu görülür.
            •   İznik, bir çini üretim merkezi hâline gelir. İznik Yeşil Cami’nin
                minaresinde kullanılan çiniler firuze, mavi, beyaz, sarı ve ye-
                şilin tonları ile zenginleştirilmiştir.
            •   Osmanlı çini sanatının ilk örnekleri Bursa’da Yeşil Cami ve   Görsel 4.75
                Yeşil Türbe’de görülür.                                       “Selimiye Cami”,
            •   Osmanlılar, Anadolu Selçuklu çini mozaik örneklerinden esin-  Edirne
                lenerek yaptıkları levha çinilerini hatayi (Görsel 4.76) ve şa-
                kayık gibi çiçekler kullanarak zenginleştirmişlerdir. Ayrıca bu
                dönemde mavi-beyaz çini örnekleri de ortaya çıkmıştır. Altı-
                gen biçiminde yapılan mavi beyaz çinilerde geometrik süsle-
                menin yanı sıra daha çok bitkisel süsleme görülür.





















                                                                              Görsel 4.76
                                                                              “Hatayi motifi”


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    257
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265