Page 37 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 37

AVRUPA SANATI
                               1.3            RÖNESANS SONRASI AVRUPA’DA


                                                           SANAT AKIMLARI



            Maniyerizm


            Maniyerizm,  Rönesans’ın  kusursuz  düzen  arayışı  ve  hümanizmine  tepki  olarak  XVI.  yüzyılda
            Floransa'da  doğmuştur.  Sanat  eleştirmeni  Giorgio  Vasari,  (Corcio  Vasari)  “maniera”  kelimesini  ilk
            olarak  üslup  anlamına  gelecek  şekilde  kullanmıştır.  Vasari,  bu  dönem  eserlerini  Rönesans’ın  üç
            büyük  sanatçısının  (Leonardo,  Raphaello,  Michelangelo)  taklidî  çalışmalar  olarak  nitelendirmiş
            ancak XVI.yüzyılın ortalarından itibaren resim, heykel ve mimari alanda Floransa ve Avrupa’da özgün
            çalışmalar üretilmiştir.
            Maniyerizm,  bir  sanat  akımı  olmaktan  çok  Rönesans  Dönemi  ve  Barok  Dönem  arasındaki  bir
            geçiş  süreci  hareketi  olarak  nitelendirilmektedir.  Avrupa’da  yaşanan  siyasi  gerilimler,  sanatçıları
            Rönesans’ın idealliğinden ve hümanizminden uzaklaştırmıştır. Bu dönem sanatçıları çalışmalarında
            kusursuz anatomi yerine deformasyonu, sadelik yerine olağanüstü formları, abartısız ışık ve renk
            kullanımı yerine alışılmamış ışık ve renk kullanımını tercih etmişlerdir. Maniyerist sanatçılar, perspektif
            ve  oran-orantı  kurgusundan  uzaklaşarak  Rönesans  sanat  anlayışını  yıkmayı  amaçlamışlardır.
            Michelangelo’nun Sistine Şapeli’nin duvarına yaptığı duvar freskindeki aşırı deforme olmuş figürler
            ve güçlü ışık-gölge dikkat çekmiş,  maniyerist sanatçılara ilham vermiştir (Görsel 1.50). Maniyerist
            sanatçılar, maniyerizmde Michelangelo’nun son dönem biçimsel özellikleri ile mistik, ruhsal ve dinsel
            değerleri buluşturmayı hedeflemişlerdir.
            Bu dönemin önemli resim sanatçıları arasında El Greco (El Greko) (1541-1614), Jacopo da Pontormo
            (Jakopo  da  Pondormo),  Paolo  Veronese  (Paulo  Verones)  (1528-1588),  Tintoretto  (1518-1594),
            Francesso Parmigianino (Fran çesko Parmiciano), Rosso Fiorentino (1495-1540) gösterilmektedir.
            Benvenuto Cellini (1500-1571) ve Giovanni da Bologna (Covanni da Bologna) önemli maniyerist heykel
            sanatçılarıdır. Michelangelo, dönemin önemli ressam ve mimarı olarak kabul edilmektedir.





































            Görsel 1.50: Sistine Şapeli freskleri-Mahşer, Michelangelo 1534-1541, Vatikan


                                                                                                    35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42