Page 39 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 39

AVRUPA SANATI

            Maniyerizmin  önemli  sanatçıları  arasında  gösterilen  Jacopo  da  Pontormo  (1494-1556);
            Michelengelo’nun  resim  üslubundan  ve  Dürer’in  gravürlerinden  etkilenmiş,  Rönesans’ın  klasik
            ilkelerine  sırt  çevirmiş,  sanatında  yeni  ve  özgün  arayışlar  içine  girmiştir.  Dinî  konuların  yanında
            portre ve mitolojik çizimler yapan sanatçının önemli çalışmaları arasında  “İsa’nın Çarmıhtan İndirilişi”
            (Görsel 1.53), “Maria Salviati” yer almaktadır.

            Maniyerist üslubu ilk benimseyen ressamlardan Francesco Parmigianino (1503-1540), Correggio ve
            Raffael’in çalışmalarından etkilenmiştir. Uzun boyunlu, uzun kollu, oval ve küçük başlı figürleriyle
            sanatçı,  özgün  bir  güzellik  arayışı  içine  girmiştir.  Din  konulu  çalışmalarında  mistisizmi  ön  planda
            tutmuş, az sayıda figüre yer vermiştir. Oto portre çizimlerinde oranları değiştirmek için düz bir ayna
            yerine  oval  bir  aynayı  tercih  etmiştir.  Sanatçının  önemli  çalışmaları  arasında  “Azize  Catherina’nın
            Gizemli Evliliği” (Görsel 1.54), “Vaftizci Yahya ile Aziz Hieronymus”, “Meryem ve Çocuk Azizle Birlikte”,
            “Uzun Boyunlu Meryem”, “Kürklü Kadın” gösterilebilir.



























            Görsel 1.53: İsa’nın Çarmıhtan İndirilişi, Jacopo da Pontormo, 1525-1528,   Görsel 1.54: Azize Catherina’nın Gizemli Evliliği, Parmigianino,
            Santa Felicita Kilisesi, Floransa                   1529, Uffizi Galeri, Floransa


            Giovanni  da  Bologna’nın  (1529-1608)  “Merkür”  adlı  heykeli,  maniyerist
            heykel üslubunun başyapıtlarındandır. Sanatçı, mitolojik bir varlığı konu
            alan çalışmasında ince bir hareket duygusu sunmaktadır.
            Giovanni  Bologna,  Merkür’ün  yer  çekimi  kanunlarına  karşı  koyarcasına
            duruş  sergilediği  dramatik  bir  anı  yakalamaya  çalışmıştır.  Maniyerist
            heykel  sanatının  klasik  simgesi  hâline  gelen  çalışmada  Merkür,  sağ
            kolunu  kaldırmış  cenneti  işaret  etmektedir.  Roma  mitolojisinde
            Merkür “haberci tanrı” olarak bilinmektedir. Merkür heykelinde Giovanni
            Bologna durağanlığa karşı hareketi ön plana çıkarmıştır. Eser bu özelliği
            ile  Rönesans  Dönemi  heykel  anlayışının  önemli  eserlerinden  kabul
            edilmektedir (Görsel 1.55).




                                                           Boşluk  doldurma  et-  Görsel 1.55: Merkür heykeli, Giovanni
                                                           kinliğine  ulaşmak  için   da Bologna, 1563, Metropolitan Sanat
                                                           karekodu   cihazınızla   Müzesi, New York
                                                           okutunuz.

            SIRA SİZDE            Maniyerizm  akımının  diğer  sanatçıları  ve  eserleri  ile  ilgili  bir  sunum  hazırlayarak
                                  sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.



                                                                                                    37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44