Page 64 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 64

GENEL SANAT TARİHİ

          B) Heykel ve Kabartma Sanatı

          Babil Krallığı’ndan kalma kabartma ve heykellerde çok az sayıda insan figürüne yer verilmiştir (Görsel
          3.16) . Bunun nedeni sanat eserlerinde çeşitli renkteki sırlı tuğladan yapılan mozaiklerle süsleme
          tekniğinin ortaya çıkmış olmasıdır. Özellikle derinliğin fazla olduğu kabartmalarda Tanrı Marduk,
          kral, aslan ve koç gibi figürler yoğun olarak işlenmiştir.

          Babil Krallığı’ndan günümüze ulaşan önemli bir sanat eseri de Hammurabi Steli’dir (Görsel 3.17).
          İki  metreden  fazla  yüksekliğe  sahip  bu  stel,  bazalt  taşından  yapılmıştır.  Silindirik  bir  görünüm
          sergileyen  bu  stelin  en  üstünde  Hammurabi  ile  Güneş  Tanrısı  Şamaş  görüşmesi  sahnelenmiş,
          Hammurabi’nin  ortaya  koyduğu  yasalar  için  güneş  tanrısından  emir  aldığı  betimlenmiştir.  Babil
          kralı  Hammurabi  yasaları,  MÖ  1754  yılına  tarihlenen,  Mezopotamya’nın  en  eski  yasalarındandır.
          Hammurabi Kanunları’nın yazılı olduğu bu stel, Louvre Müzesinde sergilenmektedir.




























           Görsel 3.16: Asurbanipal’in mermer steli, Louvre Müzesi, Paris  Görsel 3.17: Hammurabi Steli, Louvre Müzesi, Paris

          METİN ANALİZİ        3.18 numaralı görseli inceleyiniz,metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.



                                Mezopotamya Heykelleri

                                Mezopotamya inanışlarına göre bir heykel ağzını açar ve yıkar, çeşitli ritüelleri
                                yerine getirirdi.
                                Heykel; tasvir edilen kişinin ölümünden sonra yer altı dünyasında bulunan
                                ruhunun bu dünyadaki parçası, temsilcisi olarak görülmüştür.
                                Bu  nedenle  heykeller,  ölü  kültüne  aittir.  Bu  bölgede  bazı  krallar
                                öldüklerinde tanrı ilan edilmiştir. Kuşkusuz Kral Gudea da ölümünden sonra
                                tanrılaştırılmıştır.  Bundan  dolayı  Kral  Gudea’nın  heykeli  tanrıyı  sembolize
                                eder duruma gelmiştir. Bu durum Gudea’ya adanan kurban listesinde açık
                                bir şekilde görülmektedir.

           Görsel 3.18: Kral Gudea’nın   Gebhard J. Selz (Gebhard Zels), Sümerler ve Akadlar, çev. Firuzan Gürbüz
           heykeli, Metropolitan Müzesi,                                              Gerhold, s.108.
           New York
          1.  Mezopotamya’da sanat-din ilişkisi hakkında neler söyleyebilirsiniz?

          2.  Mezopotamya heykel sanatının gelişmesine etki eden unsurlar nelerdir? Açıklayınız.
          62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69