Page 59 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 59
MEZOPOTAMYA VE MISIR SANATI
B) Heykel ve Kabartma Sanatı
Mezopotamya kabartma sanatının en iyi temsilcilerinden biri de Akadlar olmuştur. Dayanıksız
malzemeler kullandıkları için onlardan günümüze fazla heykel örneği ulaşmamıştır.Buna
rağmen Mezopotamya uygarlıklarından günümüze kalan önemli kabartma eserler Akadlara
aittir. Akadlar Sümer sanatının etkisinde kalmalarına rağmen derinliğe, hacme ve forma
Sümerlerden daha fazla önem vermişlerdir.
Akad kralları “evrenin kralı” ve “Akad’ın tanrısı” gibi unvanlar kullanmışlardır. Bu nedenle Akad
sanatı, sarayın ve kralın yüceltilmesi kurgusu ile şekillenmiş ve onlardan çok sayıda propaganda
amaçlı kabartma ve stel (dikili taş) kalmıştır. Naram-Sin Steli bunun en güzel örneklerinden
birini oluşturur (Görsel 3.6). Bu stelde Kral Naram-Sin ve askerlerinin Lullubi dağ halklarının
karşısında kazandığı zafer tasvir edilmiştir. Naram-Sin; kendisini Mezopotamya’da tanrılara
özgü, otoritesini simgeleyen boynuzlu bir başlık, yay ve mızrak ile betimlettirmiştir.Stel
adeta Naram-Sin’in tanrısal gücünü anlatır niteliktedir; en üstte tanrısal simgeler olan yıldız
sembolleri, altta kendisi, aşağıda askerleri ve merhamet dileyen düşmanlar gösterilmiştir.
Kral Naram-Sin bu sahnede yeryüzünde bir tanrı ve tanrılar ile ölümlüler arasında bir aracı
konumundadır.
Dağın tepesinde gökyüzü Naram-Sin’in ayaklarının
tanrılarının simgeleri altında yenik düşen ve
olan güneş aman dileyen düşman
kursları yer almaktadır. askerleri yer almaktadır.
Mezopotamya’da Kabartmadaki
Tanrıların sembollerinden olan askerlerin ayaklarının
boynuzlu tacı başında taşıyan bastığı zeminin
tanrılaştırılmış Sümer kabartmalarındaki gibi
(tanrı kral) Naram-Sin, düz olmaması kabartmanın
ordularının başında gerçekçiliğini
dağa tırmanıyor. arttırmaktadır.
Diğer bütün figürlerden Tırmanan Akad
büyük çizilmesi, askerlerinin
Naram-Sin’in kudretinin ve hareketi, kabartmayı
tanrılaştırılmasının durgunluktan
ifadesidir. kurtarmaktadır.
Görsel 3.6: Naram-Sin Steli, Louvre Müzesi, Paris
57