Page 59 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 59

MEZOPOTAMYA VE MISIR SANATI

            B) Heykel ve Kabartma Sanatı

            Mezopotamya kabartma sanatının en iyi temsilcilerinden biri de Akadlar olmuştur.  Dayanıksız
            malzemeler  kullandıkları  için  onlardan  günümüze  fazla  heykel  örneği  ulaşmamıştır.Buna
            rağmen Mezopotamya uygarlıklarından günümüze kalan önemli kabartma eserler Akadlara
            aittir.  Akadlar  Sümer  sanatının  etkisinde  kalmalarına  rağmen  derinliğe,  hacme  ve  forma
            Sümerlerden daha fazla önem vermişlerdir.
            Akad kralları “evrenin kralı” ve “Akad’ın tanrısı” gibi unvanlar kullanmışlardır. Bu nedenle Akad
            sanatı, sarayın ve kralın yüceltilmesi kurgusu ile şekillenmiş ve onlardan çok sayıda propaganda
            amaçlı kabartma ve stel (dikili taş) kalmıştır. Naram-Sin Steli bunun en güzel örneklerinden
            birini oluşturur (Görsel 3.6). Bu stelde Kral Naram-Sin ve askerlerinin Lullubi dağ halklarının
            karşısında kazandığı zafer tasvir edilmiştir.  Naram-Sin; kendisini Mezopotamya’da tanrılara
            özgü,  otoritesini  simgeleyen  boynuzlu  bir  başlık,  yay  ve  mızrak  ile  betimlettirmiştir.Stel
            adeta Naram-Sin’in tanrısal gücünü anlatır niteliktedir; en üstte tanrısal simgeler olan yıldız
            sembolleri, altta kendisi, aşağıda askerleri ve merhamet dileyen düşmanlar gösterilmiştir.
            Kral Naram-Sin bu sahnede yeryüzünde bir tanrı ve tanrılar ile ölümlüler arasında bir aracı
            konumundadır.









                  Dağın tepesinde gökyüzü                                        Naram-Sin’in ayaklarının
                  tanrılarının simgeleri                                           altında yenik düşen ve
                  olan güneş                                                       aman dileyen düşman
                  kursları yer almaktadır.                                       askerleri yer almaktadır.







                  Mezopotamya’da                                                        Kabartmadaki
                  Tanrıların sembollerinden olan                                   askerlerin ayaklarının
                  boynuzlu tacı başında taşıyan                                         bastığı zeminin
                  tanrılaştırılmış                                            Sümer kabartmalarındaki gibi
                  (tanrı kral) Naram-Sin,                                      düz olmaması kabartmanın
                  ordularının başında                                                    gerçekçiliğini
                  dağa tırmanıyor.                                                      arttırmaktadır.










                  Diğer bütün figürlerden                                               Tırmanan Akad
                  büyük çizilmesi,                                                        askerlerinin
                  Naram-Sin’in kudretinin ve                                        hareketi, kabartmayı
                  tanrılaştırılmasının                                                   durgunluktan
                  ifadesidir.                                                          kurtarmaktadır.







            Görsel 3.6:  Naram-Sin Steli, Louvre Müzesi, Paris
                                                                                                     57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64