Page 57 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 57

MEZOPOTAMYA VE MISIR SANATI

            B) Heykel ve Kabartma

            Mezopotamya’da  heykel  yapımına  çok  önem  verilmiştir.  Bölgede  yapılan  heykeller  genellikle  dinî
            özelliklere sahiptir. Heykellerin yüz hatları, göz, burun, ağız, el, ayak, kıyafet ve kuşandıkları silah oldukça
            belirgindir. Sümerlerde genellikle krallar, devlet adamları, tanrılar ve önemsenen hayvanların heykelleri
            yapılmıştır.

            Mezopotamya sanatının öncüsü sayılan Sümerler, heykel ve kabartma sanatının en güzel eserlerini
            vermiş, bu etkileyici eserlerin birçoğu günümüze kadar ulaşmıştır. Taşın çok ender bulunduğu bu bölgede,
            malzeme olarak granit, bazalt, diyonit ve kireç taşı kullanılmıştır. Sümer heykel ve kabartmalarında
            genellikle  krallar,  tanrılar  ve  şehirlerin  itibarlı  kişileri  tasvir  edilmiştir.  Paris  Louvre  (Lur)  Müzesinde
            bulunan Kral Gudea (Görsel 3.4) ve İstanbul Arkeoloji Müzesinde yer alan Kral Lugaldalu Sümer sanatının
            özelliklerini en iyi şekilde yansıtan örneklerdendir.

























              Görsel. 3.4: Kral Gudea’nın heykeli, Louvre Müzesi, Paris  Görsel 3.5: Lugaldalu’yu “Adab şehri kralı” olarak tanıtan omzunda-
                                                          ki yazı, Eski Şark Eserleri Müzesi, İstanbul
            Sümer heykel sanatının özellikleri:

            -  Hareketsiz, donuktur.
            -  Frontal duruşa sahiptir (insan vücudunun ve özellikle de omuzdan yukarısıyla başın tam ön cep-
               heden betimlenmesi durumu).
            -  Heykellerin iki ayağı da yere basmaktadır.
            -  Kısa boylu ve kıvırcık saçlıdır.

            -  Kollar bedene bitişiktir.
            -  Vücut formları bozuktur.

            -  Ayakta ya da oturur durumdadır.
            -  Kaşlar çatık, karşıya bakan yuvarlak gözlere sahiptir.
            -  Eller ibadet pozisyonunda göğsün üstünde birleştirilmiş görünümdedir.

            İstanbul Arkeoloji Müzeleri bünyesinde bulunan Eski Şark Eserleri Müzesindeki Lugaldalu heykeli
            kireç taşından yapılmıştır. Lugaldalu heykelinin omzundaki yazıda kendisi “Adab Kralı” olarak tanıtılır
            ve heykelin Baştanrı Esar’a adandığı belirtilir (Görsel 3.5). Sümer kral listelerinde adı geçmeyen
            Lugaldalu’nun MÖ III. bin yıl ortalarında Adab şehir kralı olduğu düşünülmektedir. Bu heykel Sümer
            inancına  göre  tapınaklara  yerleştirilen  ‘‘vekil  rahip’’  durumundadır.  Bu  heykelin  temsil  ettiği  kişi
            tapınak dışında olsa bile bu kişi adına heykelin tanrıya dua ettiğine inanılmıştır.
                                                                                                     55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62