Page 61 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 61

MEZOPOTAMYA VE MISIR SANATI

            Binanın tuğladan yapılan duvarlarında savaş sahneleri, şehirlerin yağmalanması ve haraç alınması
            gibi  Asur  ordusunu  yücelten  betimlemeler  mevcuttur.  Sarayın  duvarlarında  yer  alan  diğer
            betimlemeler  rölyef  tarzında  Asurluların  güçlü  imajlarını  desteklemek  amacı  ile  yapılmıştır.  Bu
            rölyefler  dünya  sanatında  öyküleyici  sanat  anlayışının  ilk  örnekleri  arasında  sayılmakta  ve  Asur
            halkının başarılarını gerçekçi şekilde olaylara dayalı olarak betimleme özelliğini ortaya koymaktadır.
            B) Heykel ve Kabartma Sanatı
            Mezopotamya’da  kabartma  (rölyef)  sanatı  oldukça  gelişmiştir.  Kabartmalar  genellikle  tapınak
            ve  saray  duvarlarına  yapılmış,  güzel  bir  görünüm  elde  edilmiştir.  Derinlik  olmamasına  rağmen
            rölyefler  oldukça  etkileyicidir.  Asurlular  kabartma  sanatını  ileri  bir  seviyeye  taşımıştır.  Özellikle
            Asurlular Dönemi’nde insan başlı boğa ya da aslan gövdeli ve kuş kanatlarına sahip koruyucu tanrı
            (lamassu) figürlerine hem önden hem de yandan görünür bir ifade verilerek büyük bir ustalık örneği
            sergilenmiştir (Görsel 3.10).
            Saray  duvarlarındaki  orthostatlar  (bezeli  duvar  kaplama  taşı)  Asur  kabartma  sanatının  en  güzel
            örneklerini oluşturur. Ayrıca Mezopotamya sanatında taş levhalar üzerine bir olayın arka arkaya film
            şeridi gibi öyküleyici bir anlatımla işlenmesi, Asurluların kabartma sanatına getirdiği önemli bir yenilik
            olarak görülmektedir. Bu rölyefler; hükümdarın hayatı ve mücadelelerini, savaşları, bir olayı, doğal
            afetleri, tanrıları betimlemek için yapılmıştır. Ayrıca bir av sahnesi şeklinde hayvanları tasvir eden
            derin kabartmalar da duvarlarda görülmektedir. Bunlardan Gılgamış Kabartması günümüze ulaşmış
            önemli eserlerdendir. Günümüzde Louvre Müzesinde sergilenen Gılgamış Kabartması (Görsel 3.11)
            Yeni Asur devletinin başkenti Dur-Şarrukin’de bulunmuştur. Bu şehir II. Sargon Dönemi’nde Asur
            devletine başkentlik yapmıştır. “Hayvanların efendisi” şeklinde betimlenen Gılgamış Kabartması’nın
            sol kolunda bir aslan ve sağ elinde bir yılan bulunmaktadır. Ayrıca heybetli Gılgamış Kabartması,
            Asur krallarının kadim Mezopotamya mirasının tek hâkimi olduklarını simgelemektedir.








































              Görsel 3.10: Lamassu Kabartması, Metropolitan Müzesi, New York  Görsel 3.11: Gılgamış Kabartması, Paris Louvre Müzesi, Paris

                                                                                                     59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66