Page 60 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 60

GENEL SANAT TARİHİ

          Asur Sanatı

          Asurlular, Kuzey Irak’ta yaşayan ve dönemlerinde dünya ticaretine yön veren uygarlık olarak
          bilinmektedirler.  Asurlular;  MÖ  2000  yılında  doğu-batı  ticaret  yollarını  kullanmış,  bu  sayede
          hızla zenginleşmiş, egemenliklerini genişleterek bir imparatorluğa dönüşmüşlerdir. Asurlular;
          hem Anadolu’da hem de Mezopotamya’da önemli ticaret merkezleri, çok sayıda ticaret kolonileri
          kurmuşlardır. Asur ticaret kolonileri tarafından Anadolu’da kurulan en önemli ticaret merkezi
          günümüzde Kayseri civarında yer alan Kültepe karumudur. Asurlular Dönemi’nden günümüze
          ulaşmış çok sayıda kil tablet bulunmuştur (Görsel 3.7 ve 3.8).

          Asurlular başkentleri Ninova’nın yıkılışına kadar uygarlıklarını devam ettirmiş ve Sümerlerin köklü
          sanat geleneklerinin devam etmesini sağlamışlardır. Asurlular; ticaret sayesinde Mezopotamya
          kültürünü farklı ülkelere, farklı ülkelerin kültürlerini de kendi ülkelerine taşımışlardır.
























           Görsel 3.7: Babil’in restorasyonunu anlatan tablet,  Görsel 3.8: Asur Dönemi tablet kılıfı, Metropolitan Müzesi, New York
            Metropolitan Müzesi, New York

          A) Mimari

          Asurlular, mimari alanda  Sümer etkisinde kalmış; mimari eserlerin duvarlarında fırınlanmış kerpiç veya sırlı
          tuğla kullanmışlardır. Şehirlerin korunmasına önem veren Asurlular; çift sıralı kalın duvarlarla şehirlerinin
          etrafını çevirmiş, tapınak ya da saraylarını diğer Mezopotamya uygarlıklarında olduğu gibi yüksek tepeler
          ve setler üzerine yapmışlardır. Asur sanatı ve mimarisi, askerî gücün önemli propaganda aracı olmuştur.
          Özellikle Başkent Ninova ile birlikte Nemrut ve Khorsabad şehirlerinde kraliyet sarayları yapılmıştır.

          Önceki  Mezopotamya  uygarlıklarında  yapılan
          saraylardan daha büyük saraylar inşa etmelerine
          rağmen  Sümer  etkisinden  kurtulamamışlardır.
          Khorsabad’da  II.  Sargon  tarafından  yaptırılan
          Sargon  Sarayı  Sümer  Dönemi  zigguratlarını
          andırmaktadır.  Sarayın  mimarisinde  ziggurat
          biçimi kullanılmasına rağmen saray, Sümerlerdeki
          gibi  tapınak  olarak  yapılmamıştır  (Görsel  3.9).
          Saraya  lamassu  adındaki  insan  başlı  boğalar
          tarafından korunan tören yolu ile ulaşılmaktadır.
          Saraya  gelen  ziyaretçiler  bir  merdivenden
          geçerek  bir  dizi  avlu  boyunca  ilerledikten  sonra
          kralın huzuruna çıkmaktadır.
                                                        Görsel 3.9: II. Sargon Sarayı temsilî çizim
          58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65