Page 58 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 58

GENEL SANAT TARİHİ

          METİN ANALİZİ        Aşağıda  verilen  Mezopotamya  mimarisi  ile  ilgili  metni  okuduktan  sonra
                               soruları cevaplayınız.


           Mezopotamya’da Anıtsal Mimari
           Anıt mimarisi; Mezopotamya kralları için ihtişamın, gücün, tanrılara bağlılığının ifadesi olmuştur.
           Hükümdarlar;  bu  uğurda  zigguratlar,  saraylar,  tapınaklar,  kuleler  ve  surlar  yaptırarak  hem
           halklarına hem de inandıkları tanrılara hizmet ettiklerini düşünmüştür. Büyük surların üzerine
           inşa ettikleri ihtişamlı, süslü giriş kapıları hem  ülkeyi saldırı tehdidinden koruyan hem de onları
           inandıkları  tanrılara  bağlayan  yol  olmuştur.  Anıtsal  mimarinin  temel  ögesi  olan  zigguratların
           İşlevleri  o  kadar  fazlaydı  ki  burada  rahipler  yetiştirilmiş,  öğrencilere  ders  verilmiş,  halktan
           toplanılan  buğday  burada  muhafaza  edilmiş,  en  üst  katı  ise  tanrılara  yakarış  ve  adaklar  için
           ayrılmıştır. Burada gökyüzü izlenmiş, yıldızlar takip edilmiştir. Krallar meşruiyetini tanrılardan
           aldığı için inşa edilen büyük mabetler tanrılara bağlılığın ifadesi olmuştur. Antik Mezopotamya’da
           tapınaklar, tanrıların dünyadaki mekânları sayılmış, orada görev yapan din görevlileri ise onların
           ihtiyaçlarını karşılayan insanlar olmuştur. Mezopotamya’da yapı malzemesi olarak taş çok az
           bulunduğundan kerpiç kullanılmıştır. Kerpiçler, güneş veya fırınlarda ısıtılan çamur ve saman
           karışımından elde edilmiş renkli tuğla kalıplarıdır. Kerpiç dayanıksız bir malzeme olduğu için bu
           bölgeden günümüze ulaşan mimari eser çok azdır.
           Mezopotamya’da  büyük  anıt  mezarlar  (piramit),  Mısır’daki  gibi  yaygın  değildir.  Çünkü
           Mezopotamya’da  hükümdarlar  hayatta  iken  kendilerini  tanrılaştırmamış  bilakis  tanrıyı  temsil
           ettiklerini ve ondan güç aldıklarını söylemiştir.
                                                                       Yazar tarafından derlenmiştir.




          1.  Dini inanışların Mezopotamya mimarisine etkileri hakkında neler söyleyebilirsiniz?
          2.  Zigguratların işlevsel özellikleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?

          3.  Antik Mezopotamya Dönemi’nden günümüze ulaşan mimari eserlerin az olmasının nedenleri neler
            olabilir? Açıklayınız.
          Akad Sanatı


          Sami  kökenli  bir  halk  olan  Akadlar  uzun  yıllar  Sümer  halkı  ile  beraber  yaşamış,  MÖ  2300
          yılında Sümerleri yenerek ülke yönetimini ele geçirmişlerdir. Kral Sargon tarafından kurulan
          Akadların başkenti Agade şehridir. Agade şehrinin bulunduğu yerin neresi olduğu günümüzde
          bilinmemektedir.
          Akad ülkesinin sınırları Basra Körfezi’nden Akdeniz’e kadar uzanmıştır. Kral I. Sargon Dönemi’nde
          güçlü bir memur mekanizması ile idare edilen bir devlet kurmuşlar, bu özelliklerinden dolayı
          Mezopotamya’da şehir devletlerinden ziyade merkezi otoritenin sağlandığı ilk uygarlık olarak
          tanınmışlardır.  Akadlar  en  parlak  dönemlerini  Kral  Naram-Sin  Dönemi’nde  yaşamış,  onun
          ölümünün ardından MÖ 2.100 yıllından sonra Sümerler tarafından yıkılmışlardır.
          A) Mimari
          Uzun  yıllar  Sümer  halkı  ile  beraber  yaşayan  Akadlar,  Sümer  kültüründen  etkilenmiş  ve  bu
          kültürün sonraki yıllara aktarılmasında önemli rol oynamışlardır. Akad halkı kendi hayal güçleri
          ve yaratıcılıklarını da katarak Sümer sanatından kopmadan onların düzenli sanat anlayışlarını
          özümsemişlerdir. Akadlar mimari eserlerini dayanıksız olan kerpiç ve sırlı tuğladan yapmışlardır.

          Akadlar, krallarına tanrılarından daha fazla önem vermiş; onları “Akad’ın tanrısı” gibi unvanlarla
          yücelttikleri için tapınak mimarisi fazla gelişmemiştir. Konut mimarisinde Sümer etkisi kendini
          göstermiş,  Sümer  evlerini  andıran  evler  inşa  etmişlerdir.  Akadların  yıkılması  esnasında
          şehirlerde büyük yıkımlar yaşanmış, günümüze bu dönemden fazla örnek ulaşmamıştır.
          56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63