Page 91 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 91

İLK ÇAĞ’DA ANADOLU UYGARLIKLARI SANATI

            Beyaz,  mavi,  kırmızı  renklerin  kullanıldığı  tapınak
            duvarlarında  mitolojik  figürler  ve  hayat  ağacı
            motifleri  Asur  etkisini  gösterse  de  Urartulu
            sanatçıların  yorumlarıyla  yeniden  şekillenmiştir
            (Görsel 4.26). Tapınağın içerisinde bulunan kırmızı
            perdahlı,  yüksek  ayaklı  vazolar  Urartuların  sanat
            alanındaki  ustalığını  göstermektedir.  Tapınakta
            tanrı  heykelinin  bulunduğu  bir  kutsal  oda,  büyük
            bir avlu, sunak bölümü, mezarlar ve diğer odalar
            bulunmaktadır. Ayrıca tapınakta görülen ‘‘apadana’’
            ismindeki çok sütunlu kabul salonları, Urartuların     Görsel 4.26: Altıntepe Tapınağı’nda bulunan hayat ağacı motifli
            Anadolu  mimarisine  sunduğu  en  büyük  katkı   plaka, Anadolu Medeniyetleri Müzesi, Ankara
            olmuştur.
            Urartularda  soylulara  ait  olan  mezarlar;  planlamaları,  taş
            işçiliği ve içerisinde bulunan hediyelerin  zenginliği açısından
            dikkat çekicidir. Mezar odaları genellikle toprak altına kesme
            taşlarla inşa edilmiştir. Bu mezarların üstleri iri taş bloklar
            konularak  kapatılmıştır.  Mezarlarda  silah,  günlük  kullanım
            eşyaları,  ağaç  sandalye;  altın,  gümüş,  demir  ve  tunçtan
            yapılmış  malzemeler  bulunmuştur.    Urartularda  ölüler
            genellikle  mezar  odalarına  defnedilmiş,  bazen  yakılarak
            külleri  ‘‘urne’’  adı  verilen  büyük  küplere  konmuştur  (Görsel
            4.27).


                                                                   Görsel 4.27: Urne, Anadolu Medeniyetleri
                                                                   Müzesi, Ankara
            Heykel ve Kabartma


            Erken Dönem Urartu heykel ve kabartmalarında  Mezopotamya uygarlıklarının etkisi görülmektedir.
            Urartulu  ustalar  büyük  deneyimler  kazandıktan  sonra  özgün  eserler  ortaya  çıkarmışlardır.  Urartulu
            sanatçıların heykel ve kabartmalarında dinî betimlemeler işlenmiştir. İnandıkları tanrı tasvirleri, kutsal
            kabul edilen hayat ağacı figürü kabartmalarda yer almıştır. Urartuların büyük tanrısı Haldi ile Fırtına
            Tanrısı Teişeba’nın tasvir edildiği kabartmalar Urartu sanatının özgün örnekleridir. Ayrıca Ermenistan
            Tarih Müzesinde yar alan Fırtına ve Savaş Tanrısı Teişeba’nın bronz heykelciği Urartu heykel sanatının en
            güzel yansımalarından biridir. Urartu heykel sanatında dekoratif, küçük boyutlu heykelcikler de önemli bir
            yer tutmuştur. Aslan, boğa ve grifon gibi hayvan heykelcikleri Urartu saraylarını, tapınaklarını süslemiştir
            (Görsel 4.28 ve 4.29). Bu heykeller altın, gümüş, fil dişi ve mermer malzemeden yapılmıştır. Altıntepe’de
            bulunan kartal başlı ve insan gövdeli kanatlı cin heykelciği fil dişinden yapılmıştır (Görsel 4.30).

















              Görsel 4.28: Boğa heykelciği   Görsel 4.29: Aslan heykelcikleri, Anadolu Medeniyetleri Müzesi,   Görsel 4.30: Kanatlı cin
              Metropolitan Müzesi, New York  Ankara                              heykelciği, Metropolitan Müzesi,
                                                                                 New York
                                                                                                     89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96