Page 41 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 41
SANATIN TEMEL ÖGELERİ
Sanat tarihine bakıldığında sadece noktaları kullanarak eser veren sanatçılar da görülmektedir. Bu
teknikle eser veren sanatçıların oluşturduğu akıma ise puantilizm (noktacılık) denir. Bu teknik, 19. yüz-
yıl sonları ve 20. yüzyıl başlarında daha çok yeni izlenimci Fransız ressamlar tarafından kullanılmıştır.
Bu tür resimler, ana renklere ait küçük noktalardan oluşmaktadır. Birbiriyle karıştırılmadan bir araya ge-
tirilen bu sayısız nokta ile izleyicinin gözünde bir yanılsama yaratılarak ara renklerin görülmesi sağlanır.
Puantilizm tekniğini başarıyla kullanan ressamlar arasında Georges Seurat (Corç Söra) (Görsel 2.13),
Paul Signac (Pol Signak) (Görsel 2.14), Camille Pissarro (Kamil Pisaro) ve Henri-Edmond Cross (Henri
Edmund Kros) sayılabilir.
Görsel 2.13: “Sirk”, 1891, Georges Seurat, 185x152 cm, tüyb, Orsay Müzesi, Paris / detay Görsel 2.14: “Capo di Noli”, 1898, Paul
Signac, 93,5x75 cm, tüyb, Wallraf-Richartz
Müzesi, Köln
Farklı akımlarda eser veren
Rene Magritte (Röne Magrit) ve
Claude Monet gibi sanatçıların
eserlerinde de nokta etkisini gör-
mek mümkündür (Görsel 2.15,
2.16).
Grafik tasarımda nokta etkisi,
görsel mesajlar içeren logo-amb-
lem çalışmalarında da görülür.
Logo-amblem, kurumsallaşmanın
ya da markalaşmanın ilk adımıdır.
Bazı bakanlık logoları örnek olarak Görsel 2.15: “Argenteuil’de Gelincikler”, 1873, Görsel 2.16: “Fikir”, 1966, Rene
gösterilebilir (Görsel 2.17). Claude Monet, 54x73,7 cm, tüyb, Orsay Müzesi, Magritte, 41x33 cm, tüyb, Tokyo
Paris Fuji Sanat Müzesi, Tokyo
SIRA SENDE Görsel 2.17: “Bakanlık Logoları”
• Genel ağı kullanarak puantilist ressamlar (Georges Seurat, Paul Signac, Camille Pissarro,
• Henri-Edmond Cross) hakkında bilgi toplayınız.
• Puantilist sanatçılara ait eser görsellerini, atölyedeki bilgisayar ekranında inceleyerek görüş-
lerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
39