Page 43 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 43
SANATIN TEMEL ÖGELERİ
2.1.4. Çizgi Kavramı
Görsel elemanlardan çizgi, bütün biçimlerin
oluşmasında yer alır. Noktanın aksine bir hareketi
ifade eder (Görsel 2.19). Düşüncelerin kâğıt üzeri-
ne aktarılmasında büyük rolü olan çizgi, Aristo’ya
göre boş ile dolu arasındaki sınırdır. Hareketi,
yönü, ölçüsü ve tipi ile kullanıldığı yere güç ve an-
lam katar. Aynı zamanda iki yüzeyin kesişmesiyle
de ifade bulur (Görsel 2.20). Sonuç olarak çizgi,
bir yüzeyde devamlı hareket eden sayısız noktanın Görsel 2.19: “Çizgi Oluşum” Görsel 2.20: “Çizgi Oluşum”
bıraktığı izdir.
Çizgi, insanoğlunun kullandığı ilk iletişim ele-
manıdır. İlk insanlar, duygularını ifade etmek ya da
çevresindekilere bir şeyler anlatmak istediklerinde
çizgiyi kullanarak duvar resimleri yapmıştır. Ma-
ğara resimleri, insanoğlunu yazının icadına götü-
ren yolda atılmış belki de ilk adımdır (Görsel 2.21,
2.22). Çünkü seslerin sembolik ifadesi olan yazı da Görsel 2.21: “Göktürk Duvar Görsel 2.22: “Göktürk Yazıtı”
birtakım çizgilerden ibarettir. Resmi”
Noktada olduğu gibi çizginin de etkilerini do-
ğada görmek mümkündür: kurumuş ağaç dalları,
yaprak damarları, denizin gökyüzü ile birleştiği yer,
örümcek ağları, ormandaki uzun ağaçlar, uzun
otobanlar, otobüs terminalleri... Örnekleri artırmak
mümkündür, çünkü doğada gördüğümüz her nes-
ne ve varlığın bir sınırı vardır (Görsel 2.23, 2.24,
2.25). Görsel 2.23: “Ufuk Çizgisi”
Görsel 2.24: “Örümcek Ağı” Görsel 2.25: “Orman”
SIRA SENDE
İlk insanlar, neden mağara duvarlarına resim yapma ihtiyacı hissetmiş olabilir? Açıklayınız.
41