Page 43 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 43

SANATIN TEMEL ÖGELERİ


               2.1.4. Çizgi Kavramı
               Görsel  elemanlardan  çizgi,  bütün  biçimlerin
            oluşmasında yer alır. Noktanın aksine bir hareketi
            ifade eder (Görsel 2.19). Düşüncelerin kâğıt üzeri-
            ne aktarılmasında büyük rolü olan çizgi, Aristo’ya
            göre  boş  ile  dolu  arasındaki  sınırdır.  Hareketi,
            yönü, ölçüsü ve tipi ile kullanıldığı yere güç ve an-
            lam katar. Aynı zamanda iki yüzeyin kesişmesiyle
            de ifade bulur   (Görsel 2.20). Sonuç olarak çizgi,
            bir yüzeyde devamlı hareket eden sayısız noktanın   Görsel 2.19: “Çizgi Oluşum”  Görsel 2.20: “Çizgi Oluşum”
            bıraktığı izdir.




               Çizgi,  insanoğlunun  kullandığı  ilk  iletişim  ele-
            manıdır. İlk insanlar, duygularını ifade etmek ya da
            çevresindekilere bir şeyler anlatmak istediklerinde
            çizgiyi  kullanarak  duvar  resimleri  yapmıştır.  Ma-
            ğara resimleri, insanoğlunu yazının icadına götü-
            ren yolda atılmış belki de ilk adımdır (Görsel 2.21,
            2.22). Çünkü seslerin sembolik ifadesi olan yazı da  Görsel 2.21: “Göktürk Duvar   Görsel 2.22: “Göktürk Yazıtı”
            birtakım çizgilerden ibarettir.                Resmi”








               Noktada  olduğu  gibi  çizginin  de  etkilerini  do-
            ğada görmek mümkündür: kurumuş ağaç dalları,
            yaprak damarları, denizin gökyüzü ile birleştiği yer,
            örümcek  ağları,  ormandaki  uzun  ağaçlar,  uzun
            otobanlar, otobüs terminalleri... Örnekleri artırmak
            mümkündür, çünkü doğada gördüğümüz her nes-
            ne ve varlığın bir sınırı vardır (Görsel 2.23, 2.24,
            2.25).                                         Görsel 2.23: “Ufuk Çizgisi”



















             Görsel 2.24: “Örümcek Ağı”                    Görsel 2.25: “Orman”


                        SIRA SENDE


                  İlk insanlar, neden mağara duvarlarına resim yapma ihtiyacı hissetmiş olabilir? Açıklayınız.




                                                                                                     41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48