Page 45 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 45

SANATIN TEMEL ÖGELERİ


               2.1.6. Çizgi Çeşitleri
               Ünlü ressam Paul Klee (Pol
            Kıle) çizgi için şöyle der: “Çizgi
            yürüyüşe çıkmış bir noktadır.”
            Çizgi, yaşayan bir varlık gibi-
            dir.  Kontrol  altında  tutulabil-
            mesi  için  bir  kılavuza  ihtiyaç
            vardır. Onunla yola çıkmadan
            önce  onu  iyi  tanıyıp  türleri-
            ni  bilmek  gerekir.  Devamlı,
            kesik,  düz,  eğri,  kırık,  ince,
            kalın,  diyagonal  gibi  çeşitli
            kalınlık  ve  biçimlerde  kullanı-
            labilen çizgiler, görsellere zen-
            ginlik katar (Görsel 2.31).



                                         Görsel 2.31: “Çizgi Çeşitleri”


               İki boyutlu bir yüzeyde üç boyut (hacim) etkisi;
            çizginin  sık-seyrek,  kalın-ince,  uzun-kısa  gibi  bi-
            çimlerde kullanılmasıyla oluşur. Yüzeyde rölyef et-
            kisi, çizgilerin belli kavisle birbirlerine yakınlaşması
            ya da birbirlerinden uzaklaşmasıyla oluşur. Yüzey
            üzerindeki çizgide meydana gelen ani kırılmalar ya
            da yön değişikliği, gözde yanılsamalara neden olur.
               Çizgi, önemli bir sadeleştirme; bir başka deyişle
            stilize etme aracıdır. Görsel 2.32’de Pablo Picas-
            so’nun yapmış olduğu bir çalışmaya yer verilmiştir.
            Çalışmada boğa figürünün aşamalı olarak sadece
            çizgiler  kalana  kadar  nasıl  sadeleştirildiği  görül-
            mektedir. Bu durum üç boyutlu sanat eserleri için
            de geçerlidir (Görsel 2.33). Ayrıca hayvan figürle-  Görsel 2.32: “Boğa’’, Pablo   Görsel 2.33: ‘’Yürüyen Adam’’,
            rinden yola çıkılarak yapılan stilize uygulamalarda  Picasso (Pikasso), kara kalem,   1960, Alberto Giacometti,
            da  çizgi  etkisini  kullanmak  mümkündür  (Görsel   sadeleştirme örneği  189x27x109,5 cm, bronz heykel,
            2.34).                                                                Beyeler Müzesi, Basel


























                       Görsel 2.34: “Stilize Çizgi Etkisi Örnekleri”


                                                                                                     43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50