Page 45 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 45
SANATIN TEMEL ÖGELERİ
2.1.6. Çizgi Çeşitleri
Ünlü ressam Paul Klee (Pol
Kıle) çizgi için şöyle der: “Çizgi
yürüyüşe çıkmış bir noktadır.”
Çizgi, yaşayan bir varlık gibi-
dir. Kontrol altında tutulabil-
mesi için bir kılavuza ihtiyaç
vardır. Onunla yola çıkmadan
önce onu iyi tanıyıp türleri-
ni bilmek gerekir. Devamlı,
kesik, düz, eğri, kırık, ince,
kalın, diyagonal gibi çeşitli
kalınlık ve biçimlerde kullanı-
labilen çizgiler, görsellere zen-
ginlik katar (Görsel 2.31).
Görsel 2.31: “Çizgi Çeşitleri”
İki boyutlu bir yüzeyde üç boyut (hacim) etkisi;
çizginin sık-seyrek, kalın-ince, uzun-kısa gibi bi-
çimlerde kullanılmasıyla oluşur. Yüzeyde rölyef et-
kisi, çizgilerin belli kavisle birbirlerine yakınlaşması
ya da birbirlerinden uzaklaşmasıyla oluşur. Yüzey
üzerindeki çizgide meydana gelen ani kırılmalar ya
da yön değişikliği, gözde yanılsamalara neden olur.
Çizgi, önemli bir sadeleştirme; bir başka deyişle
stilize etme aracıdır. Görsel 2.32’de Pablo Picas-
so’nun yapmış olduğu bir çalışmaya yer verilmiştir.
Çalışmada boğa figürünün aşamalı olarak sadece
çizgiler kalana kadar nasıl sadeleştirildiği görül-
mektedir. Bu durum üç boyutlu sanat eserleri için
de geçerlidir (Görsel 2.33). Ayrıca hayvan figürle- Görsel 2.32: “Boğa’’, Pablo Görsel 2.33: ‘’Yürüyen Adam’’,
rinden yola çıkılarak yapılan stilize uygulamalarda Picasso (Pikasso), kara kalem, 1960, Alberto Giacometti,
da çizgi etkisini kullanmak mümkündür (Görsel sadeleştirme örneği 189x27x109,5 cm, bronz heykel,
2.34). Beyeler Müzesi, Basel
Görsel 2.34: “Stilize Çizgi Etkisi Örnekleri”
43