Page 44 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 44
2. ÜNİTE
2.1.5. Tasarımda Çizginin Etkisi
Görsel sanatların anlatım dili ve gücü çizgi ile
sağlanır. Çizgi, varlıkların resmedilmesindeki işle-
vinin yanı sıra, tek başına da bir tasarım elemanı-
dır. Çizgiler, yüzeyde sık kullanıldığında koyu; sey-
rek kullanıldığında açık bir etki oluşturur. Açıktan
koyuya geçişler, çizgiyi kademeli olarak sıklaştıra-
rak sağlanabilir. Çalışmanın etkisini artırmak için,
uygulamanın özelliğine göre, bazı bölgelerde farklı
çizgi kalınlıkları kullanılabilmektedir (Görsel 2.26).
Görsel 2.26: “Postacı Joseph Görsel 2.27: “Moda Tasarım
Roulin’in Portresi”, 1888, Örneği”, 2019, Canan Can,
Vincent van Gogh, 65x54 cm, İstanbul
tüyb, Kröller-Müller Müzesi,
Otterlo
Nesnelerin biçim algısında, dış çizgi-
ler önemli bir faktördür. Çizgi ile her türlü
etkiyi yakalamak mümkündür. Çizgi, doku
etkisi ile yüzey oluştururken renk kullanı-
mında alanların sınırını belli eder. Kendi
başına kullanıldığında da plan etkisi ya-
ratır. Formlarda ise dış kenar unsuru ola-
rak karşımıza çıkar. Çizgi; resim, heykel,
animasyon, seramik, grafik, endüstriyel
ya da modada olduğu gibi tüm sanat dal-
larının temel unsurlarından biridir (Görsel
2.27, 2.28, 2.29).
Görsel 2.28: "Halatlı Görsel 2.29: “Karelerde Hareket”, 1961,
İnşaatçılar", 1950, Fernand Bridget Riley, 34,1x26,8 cm, Hayward
Léger (Leji), 161,3x114 cm, Galeri, Londra
İNCELEME YORUMLAMA tüyb, Guggenheim Müzesi,
New York
• Görsel 2.30’da verilen gravürde hangi çizgi değerleri kullanılmıştır?
• Görselde açık-orta-koyu değerler hangi çizgi çeşitleriyle yapılmıştır?
• Resim sizde nasıl bir duygu uyandırmaktadır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Görsel 2.30: "Ağaçlar, Çiftlik Binaları ve Kuleli Manzara", 1651 civarı, Rembrandt van Rijn, 12,4x32,1 cm, gravür,
Metropolitan Müzesi, New York
42