Page 77 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 77

MEKÂN VE PERSPEKTİF



                        BİLGİ NOTU


                  Resimde  mekân,  sanatçı  ta-
                rafından  yaratılan  bir  gerçekliktir
                yani  kurgusaldır.  Çalışmalarda
                mekân,  kendini  ancak  nesneler
                resmedildikten sonra göstermeye
                başlar.  Örneğin  beyaz  bir  tuval
                üzerine hiçbir şey uygulanmadığı
                takdirde bir mekândan söz etmek
                mümkün  değildir.  Başka  bir  de-
                yişle mekânı var eden, üzerindeki
                nesne ya da figürlerdir.               Görsel 3.5: “Boş Beyaz Yüzey”  Görsel 3.6: “Kafe Terasta Gece”,
                                                                               1888, Van Gogh, 80,7x65,3 cm,
                                                                               tüyb, Kröller-Müller Müzesi,
                                                                               Otterlo



                        SIRA SENDE


                  Mekân kavramını siz nasıl tanımlarsınız? Söyleyiniz.


               3.1.2. Mekân Çeşitleri
               Resim sanatında mekân ikiye ayrılır:
               A)  İç mekân [interior (interyör)]     B)  Dış mekân [exterior (eksteryör)]


               A)  İç Mekân
                 Resim sanatında “interior” sözcüğüyle ifade edilen “iç mekân resimleri” bir resim türü olarak kabul
            edilmektedir. İç mekân, sanatçının yaşadığı dönemin özelliklerine ve sanat anlayışına göre farklı biçim-
            lerde ele alınmıştır. Bu mekân kimi zaman bir evin odası, kimi zaman sarayın bir köşesi, kimi zaman da
            sanatçının kendi atölyesi olmuştur (Görsel 3.7, 3.8, 3.9).




















                                                                          Görsel 3.9: “İç Mekân”, 1903-1904, Felix
                                                                          Vallotton, 61,5x56 cm, karton üzerine yağlı
             Görsel 3.7: “Arnolfini’nin Evlenmesi”,   Görsel 3.8: “Las Meninas (Las Meninas)”,   boya, Hermitaj Müzesi, St. Petersburg
             1434, Jan van Eyck (Eyk), 82,2x60 cm,   1656, Diego Velazquez (Diego Velaskez),
             meşe üzerine yağlı boya, Ulusal Galeri,   318x276 cm, tüyb, Prado Müzesi, Madrid
             Londra


                                                                                                     75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82