Page 79 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 79

MEKÂN VE PERSPEKTİF



                        İNCELEME  YORUMLAMA






















               Görsel 3.14: “İlkbahar”, 1889, Edvard Munch, Ulusal Müze, Oslo  Görsel 3.15: “Zeytin Toplayan Kadınlar”, 1889, Van
                                                                Gogh, 72,7x91,4 cm, tüyb, Metropolitan Müzesi, New York
                •  Görsel 3.14 ve 3.15’te verilen eserler arasındaki benzerlik ve farklılıkları bulunuz.
                •  Eserlerde ne tür mekânlar kullanılmıştır?
                •  Mekânlarda derinlik hissi nasıl oluşturulmuştur?
                •  Mekânların açık-orta-koyu leke değerlerinde görülen farklılık ve benzerlikleri söyleyiniz.
                •  Görsellerdeki mekânların sizde uyandırdığı duyguları söyleyiniz.


               Heykel, mekân içinde gerçekleşen ve var olan bir sanattır.  Bu nedenle mekân, iki boyutlu sanatlarda
            olduğu kadar heykel için de çok önemlidir (Görsel 3.16).
               Tarih öncesi çağlarda daha çok korku ve inançları ifade etmek için kullanılan heykeller, çağlar boyun-
            ca tüm kültürlerde farklı temalarla değişik roller üstlenmiştir. Orta Çağ’da heykeller, kutsal yapıların or-
            ganik bir parçası ya da sadece dinî inançların bir ifadesi olarak yapılmaktaydı (Görsel 3.17, 3.18, 3.19).



















                                                           Görsel 3.18: “Divriği Ulu Cami”, 1229, Ahlatlı Hürrem Şah, Sivas,




             Görsel 3.16: “On Dört Yaşın-  Görsel 3.17: “Efesli Artemis”,
             daki Küçük Dansçı”, 1921-1931,   heykel, İzmir
             Edgar Degas, 98x35,2x24,5 cm,
             patine bronz heykel, tül tutu, sa-
             ten kurdele, ahşap ayak, Orsay
             Müzesi, Paris


                                    Görsel 3.19: “Mimari Yapıda Heykel”, Atina


                                                                                                     77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84